Hej forumet!

I november planterade jag fyra nya äppelträd, ett inköpt lokalt (Oranie) och tre från Eggert i Tyskland (James Grieve och Gravensteiner). Nu när det börjar hända saker i trädgården så ligger tyskarna lågt. Inte en knopp som närmar sig att slå ut, grenarna är inte lika flexibla som jämförbara grovlekar.
Till saken hör att de transporterades väldigt länge med bar rot, tack Postnord, men de verkade hämta sig innan de kom i jord, men sånt är ju svårt att vara helt säker på.

Frågorna är därför två:
i) vad kan jag göra mer än vänta?
ii) hur länge till är rimligt att vänta innan jag dömer ut tyskarna och beger mig till den lokala plantskolan?
 
Och då fick du också lära dig att billigt inte alltid är gott. Det är alltid vanskligt att flytta träd långt från proviniensen (där de ursprungligen kommer från). De är genetiskt anpassade till de förhållanden som råder där. Oftast är träd köpta från kontinenten betydligt mindre härdiga här än lokalt producerade. Dessutom tar det bara ett par timmar för barrotade plantor att torka ut, den plantskolan som exporterar träd barrotade är en bluffirma och har inte i branschen att göra. Att de verkade hämta sig beror på att de tog till de reserver som fanns kvar i de torra rötterna och i stammen för att göra ett desperat överlevnadsförsök. Om de verkligen skickades med bar rot utan fukthållande skydd tycker jag du ska reklamera, de var dömda att dö innan de lämnade säljaren.
 
Ett äppelträd av en viss sort är genetiskt identiskt oavsett var du köper det. Grundstammen kan visserligen vara mindre lämplig för Svenskt klimat. Men även de är klonade. Växtplatsen har inte med saken att göra alls.
 
R Ropa skrev:
Och då fick du också lära dig att billigt inte alltid är gott. Det är alltid vanskligt att flytta träd långt från proviniensen (där de ursprungligen kommer från). De är genetiskt anpassade till de förhållanden som råder där. Oftast är träd köpta från kontinenten betydligt mindre härdiga här än lokalt producerade. Dessutom tar det bara ett par timmar för barrotade plantor att torka ut, den plantskolan som exporterar träd barrotade är en bluffirma och har inte i branschen att göra. Att de verkade hämta sig beror på att de tog till de reserver som fanns kvar i de torra rötterna och i stammen för att göra ett desperat överlevnadsförsök. Om de verkligen skickades med bar rot utan fukthållande skydd tycker jag du ska reklamera, de var dömda att dö innan de lämnade säljaren.
Jag är lite osäker på vad i ditt svar som riktar sig mot de frågor jag ställde, du kanske kan förtydliga. När det gäller övervägandena kring pris/prestanda så kan jag försäkra dig att möjligheten till ett lägre pris inte var den drivande faktorn här - de sorter jag sökte fanns inte att uppbringa hos den lokala plantskolan.

Men som sagt, förtydliga gärna ditt svar till att peka på mina frågeställningar.
 
Nä, jag sa väl mest att det borde vara kört. Och så lite varning till både dig och andra om riskerna med att handla från utlandet, det lät kanske hårdare än det var tänkt.
Du kan ju alltid prova att skrapa av lite av den yttersta barken på några grenar, är det grönt under så kan det finnas visst hopp.
 
Låt träden stå kvar i jorden tills vidare. Även om de torkat in i topparna kan det finnas liv kvar i stammen. Så länge de nya skotten kommer från det inympade materialet kan man fortfarande göra äppelträd av det. Vänta och se hur det utvecklar sig.
 
Brist på tålamod vidare sig vara problemet, nu knoppar de och spricker ut så sakteliga.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.