Jag tror (eftersom jag inte minns) att signalhastigheten är ganska välbestämd, ca 200 000 km/s i de flesta kablar.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Problemet med att byta nätverkskabeln i huset i sin helhet är att den sitter som berget .
Du har redan testat med ny kabel och det funkade. Därmed är det något kabel/kontakt fel.

1. Det är dålig kontakt i uttaget. Koppla bort och koppla om.
2. Det är fel på kabeln. Koppla bort uttaget och koppla in med ny kabel stump.
3. Kabeln är klämd = kan ge samma problem med dåligt/konstigt nätverk. Frigör kabeln där den är klämd.

"Den sitter som berget"

Hmm, jag sätter en slant på att kabeln är klämd.
 
Tomture61
M mxjolle skrev:
Du har redan testat med ny kabel och det funkade. Därmed är det något kabel/kontakt fel.

1. Det är dålig kontakt i uttaget. Koppla bort och koppla om.
2. Det är fel på kabeln. Koppla bort uttaget och koppla in med ny kabel stump.
3. Kabeln är klämd = kan ge samma problem med dåligt/konstigt nätverk. Frigör kabeln där den är klämd.

"Den sitter som berget"

Hmm, jag sätter en slant på att kabeln är klämd.
Problemet med nätverkskabeln är att den sitter monterad i flexslang med många böjar , bakom tapet och gipsskivor / träreglar , i tak och väggar . Den ligger ej löst på golvet ;)

Det gjorde enbart testkabeln , som är ok .
 
Jag har ett nybyggt hus och i ett av rummen är det glapp i patchpanelen. Glappet sitter i en av de små kablarna som är fastklämda i patchkontakten.

Normalt är de en enklare "kabeltjuv" kontakt och det är bra på att glappa vid felaktig montering
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Du kanske menar nätverksuttag !
Dubbla nätverksuttag monterade i vit väggplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
300 000 km/sec
Det är ljusets hastighet i vakuum, för vågutbredning i en ethernetkabel är 200 000 km/s en hygglig approximation.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]

300 000 km/sec
F o F brukar vara duktiga, men där har de fel. Signalhastigheten i en kabel är betydligt lägre än ljushastigheten i vacuum (som mycket riktigt är ca 2,998x10^8 m/s). I exempelvis cat5-kabel är våghastigheten (signalhastigheten) ca 0,64 av ljushastigheten (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable#Characteristics). Det beror på att ledningselektronerna inte är oändligt lätta utan tar tid på sig att börja röra sig vid en "knuff".
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Här kan det glappa när kablarna pressas fast
 
  • Nätverksuttag med öppen front och ansluten Ethernet-kabel som visar trådarna inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OT om hur man kan mäta fram avbrott och kortslutningar med puls och andra sett.
Som redan är skrivet så har man rätt instrument så sänder det ut en puls och ser hur lång tid det tar för reflektionen kommer tillbaka. Hastigheten i rätt kabeltyp tar man oftast ur tabell och ställer in eller räknar om.
Rena avbrott på en eller flera ledare går även att mäta fram med kapacitans mätning. Man mäter mellan 2 hela ledare (test H) och sedan mellan trasig och hel ledare (test T). Kapacitansen kommer då vara lägre vid mätning mot trasig ledare då sträckan är kortare den ligger bredvid hel ledare. Sedan får man räkna.
H/T="total längd kabel"/"längd till fel".
Vilket ger "längd till fel"= "total längd kabel"*T/H
Detta ger iaf ett ungefär på var felet är.
Nu ligger troligen avbrottet i en av ändarna så bara att kontrollera kapacitans mellan alla ledare från båda hållen borde kunna visa i vilken ände felet är. Detta sett blir svårt att använda om felet kommer och går.
 
Tomture61
Har använt kontaktspray vid berörda nätverkskontakter , verkar ha löst felet .
Vi får se hur länge dock !
 
Själv är jag tveksam till en sådan lösning men skönt om det löser det. Om inte annat vet du ju nu att det är någon av kontakterna som behöver göras om. Håller det bara 1 vecka så kan du ju testa kontaktspray på 1 kontakt i taget och använda det som felsökning och komma fram till vilken du behöver göra om.
Även om jag skulle rekommendera att göra om alla. Borde ju bara vara 2 ändar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.