Hej! Jag är spekulant på ett torp (1,5 plan, 60 kvm) som är byggt år 1840 på torpargrund. I vardagsrummet är det tejpat längs väggarna mellan golv och list, både på kortsidan och ena långsidan i rummet. Detta eftersom det är en glipa mellan golv och list, på vissa håll är glipan flera centimeter bred. Jag gissar att detta är vad som kallas "flytande golv" eller någon form av sättning i huset/grunden. Inga sprickor på väggarna eller murstocken i samma rum har noterats, däremot lite lutande golv i sovrummet ovanför. Orsaken till det flytande golvet är oklar men enligt uppgifter från säljaren till mäklaren har det varit så, utan några större förändringar, sedan 1990-talet.

Vad kan detta bero på, hur kan detta åtgärdas och hur skyndsamt bör det ske? Någon som har en uppfattning om vad det kan kosta att åtgärda detta? Rummet med det flytande golvet är cirka 20 kvm stort, hela huset är 60 kvm. Tacksam för era kloka råd.

Mvh, Linn

(Bifogar bilder på vardagsrummet inifrån, både på nära håll och på lite avstånd. Bilderna som är tagna på nära håll är från kortsidan, där glipan verkar vara som bredast – bifogar även bild på samma kortsida fast utifrån. Skickar också med en bild snett framifrån på hela huset.)
 
  • Tejpad glipa mellan trägolv och vit vägglist i ett torp med mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tejp längs golv och list i gammalt vardagsrum för att täcka glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött torp med 1,5 plan och vita knutar i soligt landskap, utan synliga glipor mellan golv och list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klassiskt rött svenskt torp med vita knutar och gröna fönsterluckor, lantlig omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Om du inte är beredd att göra ganska stora ingrepp så hade jag gått vidare till något annat.

Att husägaren har tätat detta med silvertejp lägger väl så att säga ribban för hur allt annat också är utfört.

säger inte att det måste till stora ingrepp för att lösa golvet, men jag hade vart rädd för hur resten såg ut.

antagligen så har en golvås eller hela huset satt sig, vilket av det är svårt att avgöra på dessa bilder, men något har ju sjunkit i alla fall :)
 
  • Gilla
Rosalinn
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Om du inte är beredd att göra ganska stora ingrepp så hade jag gått vidare till något annat.

Att husägaren har tätat detta med silvertejp lägger väl så att säga ribban för hur allt annat också är utfört.

säger inte att det måste till stora ingrepp för att lösa golvet, men jag hade vart rädd för hur resten såg ut.

antagligen så har en golvås eller hela huset satt sig, vilket av det är svårt att avgöra på dessa bilder, men något har ju sjunkit i alla fall :)
Tack för svar! Ja, det känns ju potentiellt lite hisnande att tänka på! :)

Har du någon uppfattning om vad det skulle kunna kosta att åtgärda detta, beroende på om det är en golvås eller om det är hela huset som satt sig?

Hittade en till bild på kortsidan av huset utifrån också!

Röd trävägg på hus med vitt fönster, en välta orange vattenkanna på grus och en skopa intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Jag gissar att huset har en mullbänk med fritt liggande golvåsar. I dessa är ett gammalt skurgolv spikats. Sen har man lagt på lager efter lager med plastmattor och gud vet vad. Detta har resulterat i att mullbänken har blivit fuktig och golvåsarna har rötat och hela golvet har sjunkit.

Rätt åtgärd är troligen att ta ut golven, gräva ur mullbänken och byta åsarna. Sen ett nytt trä golv på det. Då får man 100 år till ur konstruktionen.
 
  • Gilla
Rosalinn och 2 till
  • Laddar…
Är det ett riktigt trägolv? Svårt att avgöra av bilder, men på den andra bilden ser det nästan ut som ett plast- eller laminatgolv. Kan det vara en hemmafixare som lagt något modernt klickgolv e.d. på ett mycket taffligt sätt?
 
  • Gilla
Rosalinn
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar att huset har en mullbänk med fritt liggande golvåsar. I dessa är ett gammalt skurgolv spikats. Sen har man lagt på lager efter lager med plastmattor och gud vet vad. Detta har resulterat i att mullbänken har blivit fuktig och golvåsarna har rötat och hela golvet har sjunkit.

Rätt åtgärd är troligen att ta ut golven, gräva ur mullbänken och byta åsarna. Sen ett nytt trä golv på det. Då får man 100 år till ur konstruktionen.
Jag håller med om detta. Det är mullbänk med friliggande åsar. Då kan golvet sjunka oberoende av huset. Det syns att det ligger plastmatta med träimitation högst upp och då är det nog rätt fuktigt nere i golvet.
 
  • Gilla
Rosalinn
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Är det ett riktigt trägolv? Svårt att avgöra av bilder, men på den andra bilden ser det nästan ut som ett plast- eller laminatgolv. Kan det vara en hemmafixare som lagt något modernt klickgolv e.d. på ett mycket taffligt sätt?
Nej, inte trägolv. Det är plastmatta.
 
Gå på råden du fått från Claes. Om du nu vill köpa huset trots hur det ser ut.
 
  • Gilla
Rosalinn
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är någon sorts minimum vad du troligen behöver göra. Inte dyrt om man gör det själv men det betyder att man kan inte flytta in i rummen förrän det är gjort:

[länk]

Sen finns det mer moderna lösningar som är betydligt mer omfattande och dyrare. Ger varmare golv.
Jag har gjort likadant i två rum. I det första gjorde jag som du och rätade upp, men fick en konstig känsla när golvet är perfekt och resten skevt och vint. I det andra lät jag det följa med sättningarna istället, för mig ger det mer lugn. Men det är ju naturligtvis en smaksak(y)
 
  • Gilla
Rosalinn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar att huset har en mullbänk med fritt liggande golvåsar. I dessa är ett gammalt skurgolv spikats. Sen har man lagt på lager efter lager med plastmattor och gud vet vad. Detta har resulterat i att mullbänken har blivit fuktig och golvåsarna har rötat och hela golvet har sjunkit.

Rätt åtgärd är troligen att ta ut golven, gräva ur mullbänken och byta åsarna. Sen ett nytt trä golv på det. Då får man 100 år till ur konstruktionen.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är någon sorts minimum vad du troligen behöver göra. Inte dyrt om man gör det själv men det betyder att man kan inte flytta in i rummen förrän det är gjort:

[länk]

Sen finns det mer moderna lösningar som är betydligt mer omfattande och dyrare. Ger varmare golv.
Fantastiskt, stort tack för kloka råd! Om det "bara" är mullbänkarna och åsarna, innebär det alltså att grunden inte har satt sig då – även om golvet i rummet ovanför lutar lite?

Och om man ger i färd med detta, bör man då också ta alla rummen på bottenvåningen samtidigt, dvs kök och hall?
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Rosalinn Rosalinn skrev:
Fantastiskt, stort tack för kloka råd! Om det "bara" är mullbänkarna och åsarna, innebär det alltså att grunden inte har satt sig då – även om golvet i rummet ovanför lutar lite?

Och om man ger i färd med detta, bör man då också ta alla rummen på bottenvåningen samtidigt, dvs kök och hall?
Grunden kan nog ha satt sig, det gör den alltid på äldre hus som dessa. Men det påverkar bara väggarna och golvet på ovanvåningen, golvet i en mullbänk ligger ju löst innanför timmerstommen.

Jag rekommenderar att ta alla rummen på en gång för det är skitigt så in i bängen och det blir damm och jord överallt.
 
  • Gilla
Rosalinn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.