För att spara några hundralappar funderar jag på att försöka ta av däcken på egen maskin. Läste på något annat forum att det troligen är ett helvete. Hur stark är corden egentligen? Jag tänker att en fintandad tigersåg med kort blad måste ju kunna göra jobbet, eller? ..och sista snutten ner till fälgen tar man med morakniven eller lödkolven. Eller lödkolven hela vägen? ...eller är corden av metalltråd?

Tydligen finns det varianter där man kör upp bilen på en planka som ligger över däcket(hjulet liggandes på marken)men det tänker jag inte ge mig på.
 
Går stålförstärkningar närmast fälgen så att kapa lös dom går bara om du kränger dom från sitt säte. Annars måste du kapa i fälgen.
 
A
Köp en manuell däck maskin... Det gjorde jag.. Och en balanseringsmaskin..
Supernöjd..
 
Anlita däckverkstan. Särskilt om du hade tänkt kränga på nya däck på fälgarna. Så dyrt är det inte, i alla fall inte om du räknar in risken med att föstöra både tigersåg och fälgar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är det stål- eller aluminiumfälgar?

Stålfälgar kränger man lätt av däck på, utan maskin, men det krävs ju däckjärn (eller ett par koben). Finns ingen mening med att kapa, fälgen är mindre på mitten av en anledning..
 
Låt däckverkstaden göra jobbet och jobba över några timmar en lördag för att täcka upp för merkostnaden.
 
A
Jag har redan tjänat in min däck maskin..
Många som vill ha hjälp med däck och fälgar..
Enkla pengar en helg eller kväll
 
Dracula Dracula skrev:
För att spara några hundralappar funderar jag på att försöka ta av däcken på egen maskin. Läste på något annat forum att det troligen är ett helvete. Hur stark är corden egentligen? Jag tänker att en fintandad tigersåg med kort blad måste ju kunna göra jobbet, eller? ..och sista snutten ner till fälgen tar man med morakniven eller lödkolven. Eller lödkolven hela vägen? ...eller är corden av metalltråd?

Tydligen finns det varianter där man kör upp bilen på en planka som ligger över däcket(hjulet liggandes på marken)men det tänker jag inte ge mig på.
Vad är det för fordon?
 
Jag har bara gett mig på moped och mc-däck. Det som jag tycker är jobbigt är när däcket ska pressas av från fälgen. Ett par skruvtvingar och lite jävla anamma så brukar det gå bra. Att sedan kränga av däcket från fälgen går rätt fort med ett par däckjärn.

Är det någon gång jag har funderat på att såga av däcket är när jag inte har kunnat få det att släppa från fälgen, men då är risken stor att man sågar i fälgen.
 
Ska däcken som sitter på sparas? Om inte kan man skära bort däcket 3 cm utanför fälgen runt om. Sedan kapar man sönder corden närmast fälgen med en liten kapskiva i Dremeln.

Görs på egen risk då det är lätt att råka kapa i fälgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.