Hej!
Jag undrar om någon kunnig skulle kunna uttala sig och rekommendera ett av de olika sätten att installera el? Det aktuella bygget är nyproducerat fritidshus (modell enklare). Vad är fördelar respektive nackdelar med utanpåliggande dragning eller dragning i rör i väggarna?
Vi bygger alltså ett fritidshus som troligen kommer stå kallt periodvis på vintrarna. Vilket sätt är det bäst ekonomi i och vad är praxis vid nyproduktion vid den här typen av bygge?

Vi kommer naturligtvis att anlita en elfirma, men vill ligga steget före i mina tankar.

Tack på förhand för input!
 
E
Utanpåliggande är ju traditionellt och funkar till det lilla behovet men idag vill ju folk gärna ha en del uttag och tändningar, utebelysning, rejält tilltaget kök samt hur ser det ut med värme.

Och då blir det bästa infällt givet mängden, i min mening.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vet inte om det finns några regelkrav men om all el dras utanpåliggande är eet väl i huvudsak ett estetiskt problem - alla kablar (även till taklampor), alla kopplingsdosor, alla kontakter och alla strömbrytare är utanpåliggande - och förmodligen är det värdesänkande.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
H Helehena skrev:
Hej!
Jag undrar om någon kunnig skulle kunna uttala sig och rekommendera ett av de olika sätten att installera el? Det aktuella bygget är nyproducerat fritidshus (modell enklare). Vad är fördelar respektive nackdelar med utanpåliggande dragning eller dragning i rör i väggarna?
Vi bygger alltså ett fritidshus som troligen kommer stå kallt periodvis på vintrarna. Vilket sätt är det bäst ekonomi i och vad är praxis vid nyproduktion vid den här typen av bygge?

Vi kommer naturligtvis att anlita en elfirma, men vill ligga steget före i mina tankar.

Tack på förhand för input!
Det finns inte många som accepterar utseendet med utanpåliggande elledningar så praxis de senaste 50+ åren är att dra el i ett installationsskit inne i väggen.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att utanpåliggande är vackrare än infällt, men jag vet att jag är väldigt ensam i den smaksaken.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
E
lnilsson lnilsson skrev:
Jag tycker att utanpåliggande är vackrare än infällt, men jag vet att jag är väldigt ensam i den smaksaken.
Nejdå, en utanpåliggande originalinstallation i en stuga är ju väldigt vackert.

Men då får det hållas spartanskt. Börjar det krävas kabel kanaler för att få in tio kablar, då vill jag inte vara me!
 
  • Gilla
Helehena
  • Laddar…
I ett enklare fritidshus skall det till en praktikant för att planera så illa att utanpåliggande blir klumpigt och fult!

Tänk lite "Norge" - försök inte göra separata elkablar för värmen och för uttagen (som det var krav på att göra i permanentbostashus i Sverige på 70-talet...), kör tvärtom elementen på vanliga vägguttag, och dra sedan in grupper som är lagom stora för den belastning inklusive ev .elvärme som behövs.

"Enkel" sportstuga låter ju som en lampa i taket i varje av 3-5 rum...

Med utanpåliggande behöver inte bygg och el "synkas" under bygget - vilket bör hålla nere kostnaden, och uppe tempot.

Med utanpåliggande minskar också risken för att möss går i isoleringen och gnager upp elledningar.

Möjligen är det smart att bygga in rör för inkommande ledning från mätarskåp till husets elcentral - det blir en lite klumpigare och ful kabel för den funktionen annars. Här behövs också ett lite grövre rör än de vanliga 16-mm man ser oftast.

Fundera dock från början på om Du vill ha några element med möjlighet till styrning, och ev till påkoppling via mobiltelefon dagen innan Du åker till stugan - exempelvis med "https://www.sikom.no/ring-hytta-varm/hytte-med-strom/" (varning: norsk text på den norska produkten! - Den säljs på olika håll i Sverige också).

Kan vara bra att tänka på vid planeringen, men (givetvis) finns det möjlighet att ha vanliga vägguttag, och liten burk i uttaget som sedan elementet pluggas in i (ecco node). Burken pratar radio med centralen, som pratar GSM (SMS) med Dig. Man kan alltså ha ett par styrda element i bortre delen av huset utan att spika upp extra kablar på väggen.

De här prylarna håller också reda på temperaturen i stugan - Du kan SMS:a och kolla läget på vintern.

Skall det vara vatten i stugan så behöver man hålla det samlat i ett välisolerat utrymme/skåp med frostvakt och övervakning - alltså pump, hydrofor och varmvattenberedare - ordna så att övrigt vatten lätt kan stängas av och tömmas om delar av huset får frysa ner. OBS att termostatventiler för vatten är svåra att tömma - jag skulle välja engreppsblandare, eller kanske ännu hellre kranar med två vred, ett blått och ett rött... För det var ju "enklare standard" du skrev... Billigare och robust.

Och tänk lite på ev kommande elbilsladdning när Du väljer plats för mätarskåp. Laddstolpe eller ladduttag brukar vara bäst att koppla direkt från mätarskåpet.
 
  • Gilla
Helehena
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Nu vet jag att faktiskt inget av sätten är otänkbara.
Tack!!
 
  • Gilla
Soltorp40 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.