Hej! Vi tänkte göra oss av med en del av det berg vi har i trädgården. Rör sig om ca 1,5m2, kanske 20-30 cm tjockt. Någon som testat liknande arbete med en bilningshammare och vet om det räcker? Kan hyra en 30kg hammare på byggvaruhus.

Vad säger erfarenheten? Känns som ett bra mycket snabbare alternativ än att hålla på med snigeldynamit eller spräckkilar.

A
 
Svårt utan bild eller skiss av hur det ser ut hos dig, men jag har slaktat en massa sten och berg i olika former och att borra/kila har alltid gått mycket snabbare än att bara bila.
 
Om det är massivt berg så är det nästintill lönlöst att bila. Borra och spräcka är bättre
 
tommib
Om inte berget redan har rikligt med sprickor eller är väldigt skört/mjukt så kan du glömma att bila bort det. Hyr riktig pneumatisk maskin och kompressor, borra hål och använd snigeldynamit. Den lilla bergklacken borde du klara på en dag, max.
 
  • Gilla
holmgren.christian och 1 till
  • Laddar…
H
Såga med en bensindriven kap så du kommer ned lite.
Kapa snitt med 6-7 cm mellanrum.
Sen bila bort eller använd fällkil i snittet.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Bleck och Kil samt en värmestav rekommenderas. Behöver borras stora hål för snigel dynamiten, sen är den väldigt dyr
 
H
R reez skrev:
Bleck och Kil samt en värmestav rekommenderas. Behöver borras stora hål för snigel dynamiten, sen är den väldigt dyr
Nu är det ju svårt.
Men om man har känningar i Norge eller jobbar där så är snigeldynamit mycket billigare där.
Får 20 kilo för 400 där.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
tommib
Jag köper dynacem från Polen. Kostar ca 1000 kr / 20 kg.

De hål jag borrar är 35 mm. Inga problem med en pneumatisk maskin. Det går med en SDS-Max borrhammare också men tar väldigt mycket längre tid. Ska man bara göra det en gång är det enklare och billigare at hyra en riktig maskin direkt och göra klart allt på en dag.

Bensindriven kap skulle jag avråda från. Det tar lång tid och är svårare/farligare än en bergborr att hantera.

Man kan ju också överväga att ta in en firma som spräcker berget. Borde gå ganska lätt med simplexpatroner eller liknande, det kräver inte heller besiktning.
 
H
tommib tommib skrev:
Jag köper dynacem från Polen. Kostar ca 1000 kr / 20 kg.

De hål jag borrar är 35 mm. Inga problem med en pneumatisk maskin. Det går med en SDS-Max borrhammare också men tar väldigt mycket längre tid. Ska man bara göra det en gång är det enklare och billigare at hyra en riktig maskin direkt och göra klart allt på en dag.

Bensindriven kap skulle jag avråda från. Det tar lång tid och är svårare/farligare än en bergborr att hantera.

Man kan ju också överväga att ta in en firma som spräcker berget. Borde gå ganska lätt med simplexpatroner eller liknande, det kräver inte heller besiktning.
beror helt på vad man tar bort.
Är det bara 20-30 cm så funkar en kap kanon och går fort.

men ska man djupare så är snigel bra.
Har nog tatt ut snart 70 kubik med snigel och bensin kap hemma.

jag köper dock inte snigel från polen då det är dyrare och värkar saktare.

det jag köpte kostar 400 för 20 kilo och visar resultat efter ett par timmar.
 
Tack för goda råd! Jag har släppt min förhoppning om att bila och istället beställt spräckkilar.
 
tommib
Jag skulle faktiskt avråda från spräckkilar också i just den här applikationen. Jag gissar nu att det rör sig om en berghäll och du vill ta bort 20-30 cm på djupet, inte att det är en sten som är 20-30 cm tjock. Att spräcka bort fast berg med kilar är svårt och tidsödande. Man måste i princip ha en kant att utgå ifrån och man måste frilägga berget ordentligt. Även med de förutsättningarna är det svårt att få till det.

H Hallerudsbo skrev:
Har nog tatt ut snart 70 kubik med snigel och bensin kap hemma.
Menar du 70 kbm fast berg? Det motsvarar ca 180 ton berg. Hur lång tid tog det? Vad gör du egentligen?

Har du händelsevis en länk? Jag har behov av att köpa lite mer och betalar gärna mindre.
H Hallerudsbo skrev:
det jag köpte kostar 400 för 20 kilo och visar resultat efter ett par timmar.
 
Njae, det handlar om sten. Är jag nästan hundra procent säker på. :) en del är dolt under gräsmattan och återstår att se hur det ser ut, men huvuddelen av det vi planerar att ta bort ligger synligt och har en synlig skarv undertill.
 
H
tommib tommib skrev:
Jag skulle faktiskt avråda från spräckkilar också i just den här applikationen. Jag gissar nu att det rör sig om en berghäll och du vill ta bort 20-30 cm på djupet, inte att det är en sten som är 20-30 cm tjock. Att spräcka bort fast berg med kilar är svårt och tidsödande. Man måste i princip ha en kant att utgå ifrån och man måste frilägga berget ordentligt. Även med de förutsättningarna är det svårt att få till det.


Menar du 70 kbm fast berg? Det motsvarar ca 180 ton berg. Hur lång tid tog det? Vad gör du egentligen?

Har du händelsevis en länk? Jag har behov av att köpa lite mer och betalar gärna mindre.
Tog ut för stallbyggnaden som vi gjorde.
8 m brett 10 m långt.
70 cm på det mesta och 30 cm på minsta.

tog ut med Hilti maskin och 30 mm borr.

sen tog jag ut 20 m långt 2 m brett 0,5-0,6 djup för en thuja häck.
Där lånade jag knämatare från jobbet och kompressor så det hände något.

sen har jag tatt bort berg runt huset med bensinkap och klyvkil för dränering osv.

thujan satte jag för 4-5 år sedan.
Borrning för stallet var i sommar.
Skulle bara ned 15-20 cm en liten bit men ville ha mer isolering under plattan så blev massa mer.

vet dock inte om dessa sänder över gränsen.
Men jag har hämtat hos dom då jag jobbar i närheten då.
för info ska jag ta ur en bit hemma nu på 8x8x0,4 för ett garage.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=209768245

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=176730713
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
H
Kan tillägga att jag hade tur när jag köpte i sommar då kronkursen var åt rätt håll, var 10% billigare.

sökte även på Finn på privata som säljer då man kan få billigare ibland med.

trollkraft kallar dom det i Norge och används med där än i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.