Tror de brukar sticka ut lite grann, för att lira med skåpsluckan. Sen är väl tanken att man ska använda ikeas skenor för att fästa skåpen i väggen. De bygger också ut lite. Därför är täcksidorna 2 cm djupare.

Jag monterade skåp utan skenor sist jag monterade och då fick jag kapa täcksidorna lite
 
A
Var har du tänkt sätta täcksidorna de är ju tänkta att sitta på sidan av skåpet,bredare för att täcka dörren också.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vart ska du ha täckskivorna, som bakstycke?
Det vanliga är att man har täckskiva på yttre gavlar då inte alla vill ha vita stommar synliga.
Man kanske har annan färg än vit, samt att vita kök inte är "stom-vita" i kulören.
 
Blir nog snyggast med täcksidor även på kortsidorna.
 
Finns inga täcksidor som är tänkta för köksöar utan de du hittat är tänkta till sidorna (inte baksidan). Stomme plus lådfront blir väl 62.
 
tanken är att täcksidorna ska sitta på baksidan .
Köksön kommer inte stå mot någon vägg utan helt fristående där av jag vill täcka de fula baksidorna.
Men då låter det som att enda alternativet är att kapa själv?
 
Dubbla rader med stommar istället? 2 x 37cm djupa istället.
 
Att kapa och anpassa är det man gör, inget konstigt utan del av arbetet.
 
  • Gilla
Andreas Ludde Lundell och 1 till
  • Laddar…
Tänkte du en täckskiva som bakstycke till varje skåp?
Isåfall, köp släta köksluckor istället för täckskivor då?
 
  • Gilla
Rille2005
  • Laddar…
hur är sedan bäst att fästa täcksidorna? vill gärna slippa skruvhål och att skruvarna ska synas. Finns det ett bra lim man kan använda sig av ?
 
R Rille2005 skrev:
hur är sedan bäst att fästa täcksidorna? vill gärna slippa skruvhål och att skruvarna ska synas. Finns det ett bra lim man kan använda sig av ?
Tunn plywood som bakstycke och sedan skruva inifrån?
 
Istället för att kapa 3 täckskivor för att få till 180x80 skulle jag leta efter en hel skiva att kapa till de måtten. Infästningen kan du ju sedan lösa antingen genom några beslag som du "häktar på" skivan på eller genom att limma eller skruva från stomm-sidan.
 
  • Gilla
Rille2005
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Tänkte du en täckskiva som bakstycke till varje skåp?
Isåfall, köp släta köksluckor istället för täckskivor då?
den var riktigt smart faktiskt :) Tack för tipset :) Tror du det sedan går att limma dit dem istället för att skruva?
 
R Rille2005 skrev:
den var riktigt smart faktiskt :) Tack för tipset :) Tror du det sedan går att limma dit dem istället för att skruva?
IKEA stommarna har väl ett vinkeljärn för att fästa i väggen, går kanske använda (köpa extra och ha även nere) ?
Annars skulle jag försöka sätta små vinkeljärn invändigt eller något sättlim.
 
  • Gilla
Rille2005
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.