Hej!
Har nyligen fått färdiginstallerat brunnspaket till brunn på ö i Stockholms skärgård. I juni gjorde jag vattenanalys och allt såg bra ut bortsett från lätt höjt mangan. 0.33. Nu i oktober kom vi till stugan efter 2 v frånvaro och då luktade vattnet plötsligt väldigt mycket svavelväte. Såpass påtagligt att lukten spred sig i rummet när vi spolade i kranen. Har läst på och ringt runt till olika filterfirmor för att få råd.

1. Har någon i detta forum erfarenhet av att borra hål i PEM slangen i brunnen för att få luftning av vattnet genom att det droppar tillbaka? Är detta lika effektivt som en luftinjektor? Var i slangen ska man borra och hur stort hål? Är det viktigt att det blir en "droppe" eller kan det lika väl rinna utmed PEM-slangen?
2. Har någon erfarenhet av luftinjektor till 60 l hydropress? Blir det mycket problem med luft i vattenkranarna? På vissa ställen står det att det går bra, på andra står det att det inte går alls.

Vi har en 60 l hydropress och pumphuset står 20 m från brunnshålet, allt är nedgrävt frostfritt så det blir inte lätt att lägga en slang med vatten som går tillbaka till brunnshålet. Firmorna jag ringt till föreslår grejer till priser 2- 24`så jag vill gärna prova en billig lösning först.
 
Vi har löst detta på två sätt till olika brunnar.

Den ena har vi bara hängt ner vattenslangen i brunnen och spolat en heldag vilket löst luktproblemet. Kan behöva göras om ett par gånger för att bli riktigt bra.

Den andra brunnen har en tätning en bit ner för att hindra att ytvatten läcker in i ett hål i foderröret så där går det inte längre att spola ner vatten. Istället är en luftinjektor installerad efter hydropressen som är på 50l. Det fungerar bra och vattnet luktar inte längre men det låter en del om luftaren när man tappar vatten och den fortsätter att låta ett tag efter att man stängt kranen så det är lite irriterande.

Jag tycker ni ska börja med att spola ner i brunnen och se om det hjälper, funkar det bra men ni inte orkar hålla på med det så löser en luftinjektor antagligen problemet.

Vad jag förstått så går det också att göra hål i stigarslangen upp från pumpen ungefär där den fäster in i klon i foderröret. Då uppnår du samma sak som att spola med slangen ner i brunnen men med mindre jobb.
 
Man kan sätta en "kran" och dra en slang till hålet och låta lite vatten rinna tillbaka. Med "kranen" ställer man ett litet flöde och om det inte behövs är det enkelt att bara stänga kranen. Jag har så på ett ställe där jag tidigare hade en luftinjektor i 10 -15 år sedan jag gjorde om har det aldrig varit nått "problem" men med luftinjektor måste man ju ha lite underhåll på kompressor och den automatik man bör ha för att reglera när luften ska blåsas ner i hålet.
 
Har själv en brunn med svavelväte. Har haft föregångaren till den här produkten i mer än 15 år och den fungerar hur bra som helst och har inte krävt någon skötsel.

http://www.varab.se/luftblandare-bl-3
 
Har ett borrhål i slangen vilket även det fungerar. Om du står bredvid borrhålet när pumpen går hör man ett brusande när vattnet sprutar ur hålet.
 
A AndersS skrev:
Har ett borrhål i slangen vilket även det fungerar. Om du står bredvid borrhålet när pumpen går hör man ett brusande när vattnet sprutar ur hålet.
Gammal tråd men chansar lite.

Hur stor diameter på borrhålet är det Anders?
 
  • Gilla
Tvålen
  • Laddar…
någon mm och du bör ha en backventil mellan hydrofor och hålet annars tömmer du hydroforen då pumpen stannat.
 
Och hålet ska borras i ca 45 graders vinkel så det sprutar nedåt i borrhålet.
Ska sitta en backventil, vår sitter överst i borrhålet och under är hålet borrat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.