P pfk skrev:
Har pusslat ihop ett bord at gamla golvbrädor från ett herrbre, har borrat hål för dymlingar mm. Slipat av det värsta på ovansidan änsålänge, ska försöka få bort det mesta lorten, nästan trärent altså.

Men hur och vad kan jag behandla ytan med för att bevara utseendet som det är?(eller näst intill)
Brädorna är 65-70mm tjock och ganska ojämna. Och så vill jag ha det, det ska tillbaks ut i ett herrbre till kräftskivan.[bild]

En variant är att dra över det med rå linolja med hög linolensyrehalt. Sen kan man förstås även blanda i lite pigment i oljan om man vill...Sen kan man avsluta med linoljevax, d.v.s en tom konservburk på spisen,fylld till två tredjedelar med rå linolja. Sen värmer man den uppåt 60-70 grader, och då skär man i en tredjedel bivax...Vaxbitarna smälter, och när tredjedelen är i burk, så ere ba å dra burken åt sidan och låta den svalna...Näxta dag gnider man in härligheten,som blir lite tåligare än bara oljan, plus att man slipper flagor...När sen det lagret blir slitet, är det bara att ta fram oljevaxburken å gnugga på ett nytt lager, eller bättra på nån skada....
Mvh,
Mikke
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
P pfk skrev:
Har pusslat ihop ett bord at gamla golvbrädor från ett herrbre, har borrat hål för dymlingar mm. Slipat av det värsta på ovansidan änsålänge, ska försöka få bort det mesta lorten, nästan trärent altså.

Men hur och vad kan jag behandla ytan med för att bevara utseendet som det är?(eller näst intill)
Brädorna är 65-70mm tjock och ganska ojämna. Och så vill jag ha det, det ska tillbaks ut i ett herrbre till kräftskivan.[bild]

Hej
Hittade din gamla tråd! Nyfiken ; hur blev bordet? Slipa? Och paraffin olja? Linolja?
Har ett likadant men väderbitet bord
 
Ingen behandling än =) Men såhär ser det iaf ut, tyvärr bästa bilerna Träbord och stolar i ett obehandlat, rustikt timmerrum med synliga stockar och glödlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
jag hittade på just nu. Obehandlat rustikt trärum med stort träbord, stolar och solstrålar genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Onelove och 2 till
  • Laddar…
Snyggt!! Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.