Tjena,

Vi ska slipa om samtliga rum i vår lägenhet. Vi bor i en gammal sekelskiftets lgh där det i köket finns ett 1kvm stenblock på golvet (antagligen där spisen fanns en gång i tiden?). Denna vill vi nu ta bort och ersätta med samma träplankor som i övriga delen av rummet, dvs furu. Golvfirman vi tagit in säger att det kommer se fult ut om man endast lägger in 6-7 nya brädor, då dessa är i finare skick än de gamla. Därför vill de riva bort samtliga och ersätta med nya. Vad är er view på detta? Borde det inte gå att slipa till de äldre och nya brädorna så att de får samma look?
 
A
Går att slipa av och lasera så att de ser äldre ut... Men det vill de nog inte säga för att mista hela jobbet...
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Jag skulle nog tro att firman vet vad de talar om.
Finns det fler golvslipare i din närhet så skulle du ju kunna ta in en second opinion.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle låta stenskivan vara kvar och slipa det golv som ligger där.
Stenen är en del av husets historia och tillför karaktär.

Det sista jag skulle göra är att byta 100år gamla golvbräder
 
  • Gilla
Lintto1 och 19 till
  • Laddar…
Bild?
Det kan ju vara ett undergolv du har, och de är ju inte så snygga.
Givet det kan det ju vara läge att byta allt.
Bild så kan vi svara bättre.
 
  • Gilla
Dundersson
  • Laddar…
Tack för alla svar. Har inte jättebra bilder men se nedan. Kanske make sense att ha kvar stenskivan? Tänkte att det skulle se lite fräschare och modernare ut.

Ljus trägolv med fotspår och en synlig kant av en mörk stenskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med synliga ådringar och knutar i ett ljusgrått nyans, perspektiv från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med synliga ådringar och knutar, vissa märken och spikar, vilket ger en naturlig patina och textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med breda, blekta plankor som övergår till stenplattor i suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit köksinredning med marmorstenskiva, vita skåp och inbyggd ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
A
Dundersson Dundersson skrev:
Tack för alla svar. Har inte jättebra bilder men se nedan. Kanske make sense att ha kvar stenskivan? Tänkte att det skulle se lite fräschare och modernare ut.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Tycker nog att det där är modernare och finare...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Tycker nog att det där är modernare och finare...
Sorry - jag som är otydlig. Jag menar att det skulle se schysstare ut utan stenskivan
 
JanneJanne123
Med risk att verka lite dryg, men varför köpte du en sekelskifteslägenhet om du vill att den ska se modernare ut? Finns ju gott om själlösa nyproducerade lägenheter med enhetliga golv om det är det man är ute efter.
 
  • Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Med risk att verka lite dryg, men varför köpte du en sekelskifteslägenhet om du vill att den ska se modernare ut? Finns ju gott om själlösa nyproducerade lägenheter med enhetliga golv om det är det man är ute efter.
För att svara på din fråga: finns väldigt många anledningar till varför jag köpte en sekelskiftets lgh. Några anledningar är takhöjd, snickerier, fastighet, läge osv osv. Den enda ”modernisering” av lägenheten hade varit att ta bort stenskivan. Jag är inte ute efter en nyproduktions-look.
 
Heij83
Ta inte bort stenskivan.
Att byta ut den mot nytt golv kommer precis som din golvslipare säger se konstigt ut, det kommer vara en annan färgnyans.

jag hade behållit stenen och slipat resten.
 
  • Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
Jag har efter en vattenskada fått ersätta sammanlagt ett par kvadrat av vårt furugolv från 1800-talet. Det gick att få till både yta och färg såpass bra att ingen mer än vi som vet var det är bytt tänker på det. Fast det tog lång tid och krävde en massa arbete och improvisationer. Ingen tjänst man köper på stan och inget som jag skulle säga att jag garanterat kan upprepa. Så bara det är en orsak att låta bli om man kan. En annan är att det är coolare med stenplattan än ett nytt golv.
 
  • Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
Vad du än gör, lägg inte in ett nytt golv. Det är en helt annat kvalite och utseende. Isåfall sälj bostaden.

jag ser 2 alternativ. Antingen så väntar du tills du kommer över lika gammla golvplank och byter bara ut dör stenen har varit. Ja det kommer bli en skarv men hellre det än helt nytt själlöst skitgolv. Eller så accepterar du stenen och gör inget alls.
 
  • Gilla
Cider och 4 till
  • Laddar…
Om det är i köket så skulle jag säga att du inte vill ha trägolv alls. Det kommer bli väldigt sunkigt väldigt snabbt. Du kan lägga ett annat golv ovanpå närmast köket. Då kommer du bort från problemet med stenskivan också.
 
  • Ledsen
  • Haha
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Det MÅSTE synas en skillnad mellan gamla golvbrädor och nya. Det måste man acceptera och tids nog kommer de nya att börja likna de gamla. Det är väl lite charm att man lappar och lagar i ett gammalt hus.

Försök inte lasera, då har ni alltid ett golv med nyansskillnad.

Protte
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.