4 875 läst · 14 svar
5k läst
14 svar
Isolering i fack utan luftspalt?
Hej.
jag ska isolera gäststugan i vår. Jag har en fråga om luftspalt:
Just nu är det är ett rektangulärt rum på 9 m2. Helt oisolerat. Väggarna är fjällpanel, ingen vindpapp.
Gäststugan är uppbyggd av 95 mm reglar. Väggarna har relativt små fack att lägga isolering i.
min tanke är att trycka in isolering, lägga på vindpapp och gips. Jag skippar plast eftersom jag ska ha tunn isolering och eftersom stugan kommer att stå utan värme under vintern.
frågan blir följande: behöver jag ha luftspalt?
En husbyggare sa att det kommer bli väldigt krångligt och onödigt. Jag är kanske beredd att hålla med men tar gärna inputs.
I övrigt tänkte jag övervaka fukten med en fuktmätare. Därtill tänkte jag sätta in en mini-kamin av märket CUB Cubic Mini Wood Stove för högre mysfaktor (har dock i nuläget i frågor om detta men om ni spontant har någon kommentar får ni gärna skriva den)
mvh
Tomas. Tack på förhand.
jag ska isolera gäststugan i vår. Jag har en fråga om luftspalt:
Just nu är det är ett rektangulärt rum på 9 m2. Helt oisolerat. Väggarna är fjällpanel, ingen vindpapp.
Gäststugan är uppbyggd av 95 mm reglar. Väggarna har relativt små fack att lägga isolering i.
min tanke är att trycka in isolering, lägga på vindpapp och gips. Jag skippar plast eftersom jag ska ha tunn isolering och eftersom stugan kommer att stå utan värme under vintern.
frågan blir följande: behöver jag ha luftspalt?
En husbyggare sa att det kommer bli väldigt krångligt och onödigt. Jag är kanske beredd att hålla med men tar gärna inputs.
I övrigt tänkte jag övervaka fukten med en fuktmätare. Därtill tänkte jag sätta in en mini-kamin av märket CUB Cubic Mini Wood Stove för högre mysfaktor (har dock i nuläget i frågor om detta men om ni spontant har någon kommentar får ni gärna skriva den)
mvh
Tomas. Tack på förhand.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Kanske inget direkt svar på din fråga, och ingen aning om vad som är mest "rätt". Men hade liknande förutsättningar i en gammal bastu jag byggde om till gästhus förra sommaren.
Jag krånglade till det lite och satte vindduk från insidan och skapade på så sätt en liten luftspalt(tunn läkt mot panelen) mot ytterpanelen, innan jag tryckte in isolering.
Jag krånglade till det lite och satte vindduk från insidan och skapade på så sätt en liten luftspalt(tunn läkt mot panelen) mot ytterpanelen, innan jag tryckte in isolering.
tack för input. Kanske så man får göra. Ska det stå i 50 år kanske det är värt lite extra jobb.D DejvidK skrev:Kanske inget direkt svar på din fråga, och ingen aning om vad som är mest "rätt". Men hade liknande förutsättningar i en gammal bastu jag byggde om till gästhus förra sommaren.
Jag krånglade till det lite och satte vindduk från insidan och skapade på så sätt en liten luftspalt(tunn läkt mot panelen) mot ytterpanelen, innan jag tryckte in isolering.
Efter ha läst på lite mer litar jag åt att bygga in en luftspalt på något sätt. Nästa fråga blir därför. Hur bygger man lättast in luftspalten i facken. Oljeboard? Det verkar krångligt att häfta fast en vindskiva.
Luftspalten är till för 2 saker , separera ytterpanel och isolering så att kontakten mellan materialen bryts . Bildas det kondens på baksidan på ytterpanelen så är det olämpligt att isoleringen ligger dikt emot .Lysekilsfärjan skrev:
Luftspalten ska även lufta ut kondens , så det måste finnas en väg in och ut för luften (upptill / nedtill)
En luftspalt byggs lämpligast med lister på 10-30 mm tjocklek , monteras på stående bärande reglar .
Häfta därefter fast vindduk i varje fack eller runt varje regel , du slipper att figurklippa vindduken .
Tomture61 skrev:Luftspalten är till för 2 saker , separera ytterpanel och isolering så att kontakten mellan materialen bryts . Bildas det kondens på baksidan på ytterpanelen så är det olämpligt att isoleringen ligger dikt emot .
Luftspalten ska även lufta ut kondens , så det måste finnas en väg in och ut för luften (upptill / nedtill)
En luftspalt byggs lämpligast med lister på 10-30 mm tjocklek , monteras på stående bärande reglar .
Häfta därefter fast vindduk i varje fack eller runt varje regel , du slipper att figurklippa vindduken .
Kanon! Tack så mycket för svar.
Om jag ska vara petig behöver jag, om jag förstår det rätt egentligen ett luftflöde mellan facken i lodrät riktning också.
Som jag ser det har jag två alternativ. Antingen struntar jag i det eller så tar jag av fjällpanelen på relevanta ställen och avlägsnar en bit av den liggande regeln för bättre luftflöde. Men det kanske är överkurs.
Iom . att du har fjällpanel så borde läkten vara stående, eller är fjällpanelen spikad direkt på stående /bärande reglar ?Lysekilsfärjan skrev:Kanon! Tack så mycket för svar.
Om jag ska vara petig behöver jag, om jag förstår det rätt egentligen ett luftflöde mellan facken i lodrät riktning också.
Som jag ser det har jag två alternativ. Antingen struntar jag i det eller så tar jag av fjällpanelen på relevanta ställen och avlägsnar en bit av den liggande regeln för bättre luftflöde. Men det kanske är överkurs.
Läkten är stående. Men av någon anledning som jag inte känner till har den som byggde friggeboden spikat horisontella reglar mellan den stående läkten.Tomture61 skrev:
De horisontella reglarna när inte panelen på något sätt.
Vid närmare eftertanke ska jag nog därför ta bort de horisontella läkterna istället, och kapa de så de blir smalare, och på så sätt få luftflöde bakom.
Kan det inte vara så att de horisontella läkten kan bidra till ett bättre luftflöde .Lysekilsfärjan skrev:Läkten är stående. Men av någon anledning som jag inte känner till har den som byggde friggeboden spikat horisontella reglar mellan den stående läkten.
De horisontella reglarna när inte panelen på något sätt.
Vid närmare eftertanke ska jag nog därför ta bort de horisontella läkterna istället, och kapa de så de blir smalare, och på så sätt få luftflöde bakom.
Du kan då skippa trälisterna jag föreslog först . Du kan fästa vindduken (från insidan) i de horisontella läkten istället .
Antar att du får demontera hela ytterpanelen om läkt ska bort
Kanon. Tack.Tomture61 skrev:
Jag gör så. Det känns som det bästa sättet ur tidssynpunkt och önskad effekt.
än en gång, ett stort tack!
Luftspalt har man primärt om man plastar in sitt hus, dvs täcker panelen med plast färg och dessutom har ångspärr på insidan. Så det är av största vikt vad du har eller tänker måla ditt hus med. Har du slamfäef eller oljefärg kan du utan problem skippa luftspalt. Detta gäller förstås vid rimlig mängd isolering och inte ett nybyggt passivhus. Villa man ha hängslen och livrem kör du med tex träfiberskiva istället för mineral.
Tror detta är en tankevurpa .G guggen skrev:Luftspalt har man primärt om man plastar in sitt hus, dvs täcker panelen med plast färg och dessutom har ångspärr på insidan. Så det är av största vikt vad du har eller tänker måla ditt hus med. Har du slamfäef eller oljefärg kan du utan problem skippa luftspalt. Detta gäller förstås vid rimlig mängd isolering och inte ett nybyggt passivhus. Villa man ha hängslen och livrem kör du med tex träfiberskiva istället för mineral.
Plastar man ytterväggar / tak så bidrar inte innerklimatet med fukt till ytterdelen av vägg / tak .
Däremot isolerar man med mineralull så måste en luftspalt finnas mellan ytterpanel / isolering (oavsett plast eller ej i huset)
Isolerar man med cellulosaisolering så kan den absorbera fukten från bla. utsidan av huset .
Men oavsett är det alltid bra med en luftspalt till ytterpanelen , speciellt om man målat ytterpanel med plastfärg.
Nej det handlar om grundläggande regler. Man kan aldrig ha omslutande täta skikt runt organiska material. Av den anledningen behövs luftspalten.Tomture61 skrev:Tror detta är en tankevurpa .
Plastar man ytterväggar / tak så bidrar inte innerklimatet med fukt till ytterdelen av vägg / tak .
Däremot isolerar man med mineralull så måste en luftspalt finnas mellan ytterpanel / isolering (oavsett plast eller ej i huset)
Isolerar man med cellulosaisolering så kan den absorbera fukten från bla. utsidan av huset .
Men oavsett är det alltid bra med en luftspalt till ytterpanelen , speciellt om man målat ytterpanel med plastfärg.
Det är också av den anledningen man undviker att måla sina utemöbler med akrylfärg och att det gick utmärkt att isolera gamla torp tills den dagen folk och byggare ovetande smetade på moderna färger och vipps ruttnade fasaderna.
Genom att ha en luftspalt så tar man bort den riskfaktorn och möjliggör att man kan använda sig av akrylfärg och liknande, i övrigt tillför den inget i ett äldre hus med måttlig isolering.
Även att isolera måttligt med mineralull är inga som helst problem så länge man inte tätt omsluter den, det handlar alltså om de övriga skikten under det täta, dvs reglar, panel etc som ruttnar. Skippar TS plast färg, så kan hen skippa luftspalt.
Man nytillverkar även fritidshus frisk utan luftspalt men med mineralull och plast inne, dessa är avsedda att målas med Slamfärg eller linolja utanpå.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Detta dokument från Byggbeskrivningar , läs punkt 1G guggen skrev:Nej det handlar om grundläggande regler. Man kan aldrig ha omslutande täta skikt runt organiska material. Av den anledningen behövs luftspalten.
Det är också av den anledningen man undviker att måla sina utemöbler med akrylfärg och att det gick utmärkt att isolera gamla torp tills den dagen folk och byggare ovetande smetade på moderna färger och vipps ruttnade fasaderna.
Genom att ha en luftspalt så tar man bort den riskfaktorn och möjliggör att man kan använda sig av akrylfärg och liknande, i övrigt tillför den inget i ett äldre hus med måttlig isolering.
Även att isolera måttligt med mineralull är inga som helst problem så länge man inte tätt omsluter den, det handlar alltså om de övriga skikten under det täta, dvs reglar, panel etc som ruttnar. Skippar TS plast färg, så kan hen skippa luftspalt.
Man nytillverkar även fritidshus frisk utan luftspalt men med mineralull och plast inne, dessa är avsedda att målas med Slamfärg eller linolja utanpå.
SKI-0142-Utvändiga träpaneler-tryck_XL_Ny.pdf.pdf
Japp det är så man gör i nyproduktion av moderna året runtbostäder, den ska tvåstegsprincipen.Tomture61 skrev:
Men när man renoverar ett gammalt hus somär byggt enligt andra principer behöverman inte göra så. Eller som flerahustillverkare gör för fritidshus då dessa inte är isolerade med mer än 145 mineralull eller liknande.
I ett äldre hus där man vill "fylla det tomma utrymmet" i väggarna, som kanske är 100 eller 120 eller liknande är det inga som helst problem av att göra detta utan luftspalt. Oftast har man begränsad plats och ofta behöva flytta ut en hel vägg för att bygga luftspalt, förfulning av huset eller mkt arbete med fönster mm är önödigt bara för att man skall kunna måla med akrylfärg.
Men som sagt, det är helt beroende på vad huset målas med och hur mkt det skall isoleras. Talar vi om under 145 mm mineralull eller om det skall kallställas hellre träfiber skiva, ihop med en ångbroms på insidan och vindpappa utåt så är det inga problem.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vind utan ångspärr, lägga till vid omisolering?
Tak & Vind -
hur konstruera innertak för bära isolering på bågformat fackverk, del av hall
Byggmaterial & Byggteknik -
Ytterdörren monterad utan isolering - hur reklamera?
Fönster & Dörrar -
Elgolvvärme i badrum utan isolering
Badrum -
Besiktningsprotokoll - platta utan undeliggande isolering
Köpa & Sälja hus