AndersPS AndersPS skrev:
Så, en sak som jag skjutit på under många år är ju att installera en köksfläkt. Vad säger forumet om en takintegrerad köksfläkt, i ett lutande tak?
Då var det dags att kavla upp armarna och installera köksfläkten i köket. Valet är en "Kompakt" från Fjäråskupan och det finns redan extern fläktmotor som ska sitta på taket. Diskuterade frågan om att sätta den i ett lutande tak och Fjäråskupan sa att det var OK.

Min fundering är, det är väldigt kort sträcka från själva köksfläkten och takfläkten. Bör jag tänka på något speciellt för att minimera ljudet från den externa motorn, eller är det tvärt om bra att det är kort avstånd?
 
Då var bygglovsansökan inskickad!
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Takintegrerad köksfläkt Fjäråskupan Kompakt, vit med rostfri ram, främre vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sägs ju att man aldrig blir färdig med ett hus, men visst är det skönt att ta några steg på fulländandet i vart fall. En styck Fjäråskupan Kompakt takintegrerad fläkt beställd. Det är ju bara några år sedan resten av köket blev färdigt...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Då var det dags att kavla upp armarna och installera köksfläkten i köket. Valet är en "Kompakt" från Fjäråskupan och det finns redan extern fläktmotor som ska sitta på taket. Diskuterade frågan om att sätta den i ett lutande tak och Fjäråskupan sa att det var OK.

Min fundering är, det är väldigt kort sträcka från själva köksfläkten och takfläkten. Bör jag tänka på något speciellt för att minimera ljudet från den externa motorn, eller är det tvärt om bra att det är kort avstånd?
Vi har en fjäråskupan med extern fläkt (vilpe). Imkanalen är ca. 3m med 2st 90 böjar, 160mm diameter. Om man ser till vad det kostade så tycker jag att det är ett rätt dåligt system.
Upplever att det väsnas nästan lika mkt som en fläkt med inbyggd motor (iaf jämfört med de tystare varianterna).
När det blåser ute så väsnas det något fruktansvärt om hela systemet. Fjäråskupans kallrasskydd i plast som slår och slamrar gör det inte bättre. Jag har varit tvungen att sätta ett manuellt spjäll i skåpet ovanför fläkten för att få tyst på den de blåsigaste dagarna. Detta går att lösa med en automatiskt med en spjällmotor men de är både rätt dyra och lågsamma (man måste starta på låg effekt och vänta till spjället öppnats innan man ökar).
Så tänk på att du kanske vill ha ett spjäll och att placera takfläkten i lä om det går. Om du kan klämma in en ljuddämpare mellan kupan och takfläkten är det nog inte så dumt.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Det ska jag absolut göra! Detta är vad som finns än så länge, så det är en lång väg kvar att gå.

[bild]
Vill tillägga att jag har ju kört med detta relativt enkla system under vintern och det fungerar ganska bra. Med tanke på tiden jag satsade på att programmera det är jag mer än nöjd!

Principen är enkel:
Trigger är temperaturförändring, varje gång temperaturen i rummet ändras körs automationen.

Är temperaturen över ett högsta värde stängs golvvärmen av.
Är temperaturen under ett lägsta värde sätts golvvärmen på.

Är temperaturen mellan dessa både värden går den igång med automatik och kör värme i 30 minuter om det är mer än en timme sedan värmen senast var på. Detta gör att jag relativt bra håller en konstant och trevlig temperatur i rummet.

Är klockan X (lagom tid innan vi ska gå upp på morgonen, hårdkodat än så länge) och temperaturen inte är över högsta värdet kör jag på värme, så att golvet är härligt varmt när vi går upp. Mysigt men kan förbättras genom att kopplas till väckarklockan!

Brister är att när det blir väderomslag och temperaturen skiljer sig mycket åt tar det lite tid att justera rumstempen. Genom att läsa in väderleksprognosen och kompensera räknar jag med att detta går relativt enkelt att åtgärda.

Man ska ju inte heller glömma att jag jämför med att ha konstant låg temperatur på, vilket innebar att det ibland var 18 grader och ibland 24 grader tidigare. Så förbättringen är ju enorm ;)
 
M McNulty skrev:
Vi har en fjäråskupan med extern fläkt (vilpe). Imkanalen är ca. 3m med 2st 90 böjar, 160mm diameter. Om man ser till vad det kostade så tycker jag att det är ett rätt dåligt system.
Upplever att det väsnas nästan lika mkt som en fläkt med inbyggd motor (iaf jämfört med de tystare varianterna).
När det blåser ute så väsnas det något fruktansvärt om hela systemet. Fjäråskupans kallrasskydd i plast som slår och slamrar gör det inte bättre. Jag har varit tvungen att sätta ett manuellt spjäll i skåpet ovanför fläkten för att få tyst på den de blåsigaste dagarna. Detta går att lösa med en automatiskt med en spjällmotor men de är både rätt dyra och lågsamma (man måste starta på låg effekt och vänta till spjället öppnats innan man ökar).
Så tänk på att du kanske vill ha ett spjäll och att placera takfläkten i lä om det går. Om du kan klämma in en ljuddämpare mellan kupan och takfläkten är det nog inte så dumt.
Intressanta tankar, menar du att det är kallrasskyddet som sitter i själva kåpan som låter? Det är ju inte rimligt.

Kommer primärt att testa utan ljuddämpare, så får vi se hur det blir med ljudnivån. Känner mig att det är lite upplagt för att bli besviken tyvärr...
 
AndersPS AndersPS skrev:
Intressanta tankar, menar du att det är kallrasskyddet som sitter i själva kåpan som låter? Det är ju inte rimligt.

Kommer primärt att testa utan ljuddämpare, så får vi se hur det blir med ljudnivån. Känner mig att det är lite upplagt för att bli besviken tyvärr...
Dels så låter det väldigt mycket från vinddraget i kanalen. Något man antagligen delvis kan skylla på vilpe. För husets övriga ventilation har jag en vindsfläkt och ur de kanalerna hörs inte något även om det är storm ute.
Sen så väsnas kallrasskyddet då tryckskillnaderna som bildas av vinddraget får de två "flapparna" att lyfta och sedan falla tillbaka. Vet att vissa fått detta lite bättre genom att fästa tyngder på dem.

Det är inte så mycket som man får för pengarna. Fläkten är ju i princip bara ett tomt skal med två fettfilter när motorn är placerad externt.
 
M McNulty skrev:
Dels så låter det väldigt mycket från vinddraget i kanalen. Något man antagligen delvis kan skylla på vilpe. För husets övriga ventilation har jag en vindsfläkt och ur de kanalerna hörs inte något även om det är storm ute.
Sen så väsnas kallrasskyddet då tryckskillnaderna som bildas av vinddraget får de två "flapparna" att lyfta och sedan falla tillbaka. Vet att vissa fått detta lite bättre genom att fästa tyngder på dem.

Det är inte så mycket som man får för pengarna. Fläkten är ju i princip bara ett tomt skal med två fettfilter när motorn är placerad externt.
Ja, det är extremt lite för pengarna, det är en sak som är säkert!
 
Bygglovet godkänt!
 
  • Gilla
Pappa1986 och 11 till
  • Laddar…
Skyddsplast på täckbit mellan köksskåp och vägg upptäckt efter några år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är några år sedan köket byggdes och allting kom på plats. För några dagar sedan upptäckte jag att det satt skyddsplast på en av täckbitarna mellan skåpet och väggen. Hoppsan.
 
  • Haha
Jakobski och 4 till
  • Laddar…
Trädgård med nyligen borttagen häck och en snabbt hopsatt prototyp av ett plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En dag när vi kom hem reagerade vi inte över något speciellt. Senare på kvällen gick vi ju med hunden och tyckte fortfarande att allting var normalt, men på vägen hem slog det oss... det var något som var förändrat... Häcken mellan oss och grannen var borta!

Lite förundrade över detta, det kändes lite snopet, men helhetsintrycket var faktiskt inte så dåligt, även om det var trevligare med en häck. Visst, den hade sina skavanker, men det var en fin gammal häck.

Några dagar senare kommer grannen förbi och berättar att de tänkte plantera thuja istället, en växt som jag innerligt hatar. Det kändes, för att uttrycka det snällt, inte okej.

Prototyp av ett nytt plank under konstruktion på en tomt med byggmaterial synligt och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi bestämde oss snabbt för att sätta ett plank in mot dem istället, inte minst för att hundsäkra tomten nu när häcken var borta. En snabb prototyp syns ovan. I Helsingborg kan man bygga plank upp till 1,20 utan bygglov, vilket vi är tacksamma för. Tanken är att det blir en gles spalje överst, kanske för ärtor eller något annan kul växt.

Snabbt hopsatt prototyp av modellen ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Bullburk och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Håller med, thuja är inget mysigt.
Fick en fråga på Teams av kollega norrut i Sverige under veckan, hur läget var i Skåne. Det bara slapp ur mig att: Jodå, grannens häck är grön och fin :rofl:
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
Enkät från Bygglovsenheten med förvalda positiva svarsalternativ i en kolumn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag fick jag en enkätförfrågan från Bygglovsenheten i Helsingborg Stad. När man öppnar den ser den ut som på bilden. Ledande default-svar much? :D
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ju latare mottagare enkäten, desto bättre betyg får de :cool:
 
Nybyggd träkonstruktion för sopkärlsförvaring med öppning för en skjutgrind, framför en stenlagd grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann ju faktiskt med ett annat litet projekt i helgen som gick, byggde färdigt insidan på sopkärlsförvaringen. Eller ja, nästan färdigt, längst till vänster ska grinden skjutas in och jag vill få den på plats innan jag sätter upp den sista biten trä. Men nu slipper vi nätstaketet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.