Håller på med en renovering av köket och har funderingar på att lägga kakel runt spishällen. Finns det några problem i att förverkliga detta? Fogimpregnering och en mörkare färg på fogen är väl att föredra?
 
Det går säkert bra. Men vad har du för underlag som du tänkte lägga på?
 
jon_h skrev:
Det går säkert bra. Men vad har du för underlag som du tänkte lägga på?
Det skall bli som en förlängning av bänkskivan. Har inte planerat vilket underlag det skall ligga på. MDF med ett lager renoveringsgips kanske?
 
Det låter som att det skulle kunna funka. Och fogimpregnering lär du behöva.
 
Jag har klinker på köksbänken, inbyggnadshäll och diskho.
I botten en vanlig 22 spånskiva, på denna fuktspärr som används i våtrum och sedan klinkern.
Problemet som uppstod var att det blev för tjockt för fästklammrarna (heter det så i plural?) som ska hålla fast hällen och hon. Hon limmade jag, hällen ligger lös och är alltså inte installerad helt och fullt efter anvisningarna. Det har dock inte ställt till med något.
I framkant en boklist.
Det man måste tänka på är att trots fuktspärr så blir alltihop känsligare än en vanlig bänkskiva, skulle man få ner fukt i spånskivan så att denna sväller är det bara att riva bort alltihop och göra om.
 
Fotografen skrev:
Jag har klinker på köksbänken, inbyggnadshäll och diskho.
I botten en vanlig 22 spånskiva, på denna fuktspärr som används i våtrum och sedan klinkern.
Problemet som uppstod var att det blev för tjockt för fästklammrarna (heter det så i plural?) som ska hålla fast hällen och hon. Hon limmade jag, hällen ligger lös och är alltså inte installerad helt och fullt efter anvisningarna. Det har dock inte ställt till med något.
I framkant en boklist.
Det man måste tänka på är att trots fuktspärr så blir alltihop känsligare än en vanlig bänkskiva, skulle man få ner fukt i spånskivan så att denna sväller är det bara att riva bort alltihop och göra om.
Perfekt!

Tätar hällen mot "bänkskivan"? Funderar på vad som händer om man nu skulle koka över eller spilla ut något. En vanlig bänkskiva är ju helt plan medan en kaklad har fogar som det kan rinna "igenom". Värmetålig silikon?

Du har alltså klinker? Kakel finns ju i fler färger och former men jag antar att det inte är lika stöttåligt? Vågar man ställa en varm plåt/kastrull direkt på en klinkersyta?
 
Det har inte varit något problem med hållbarheten på klinkern, varesig pga varma kastruller eller repor, kakel antar jag är känsligare. Men, som sagt, man måste tänka på att det är känsligare än en vanlig bänk.
Tätar man inte i fogarna under hällen rinner det in, ja. Jag har i förebyggande syfte strukit fuktspärr på kanter och snittytor samt på undersidan runt hål och över diskmaskinen. Vanligt silikon lär hålla att täta med, hällen blir inte så varm runt kanterna där den förväntas ligga mot trä. (Hade en jobbarkompis som trimmade Harley, vid en panikmekning tätade han mellan avgasportarna och rören med vanligt vitt badrumssilikon - det höll!)
MDF och gips som någon föreslog verkar bättre än spånskiva, rör sig skivan pga av fukt släpper plattorna garanterat.
 
Eller varför inte gjuta en skiva i betong och klä med plattor? Då håller den för evigt.
 
Tack för mycket bra input.. återkommer med resultatet.

/RT
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.