Hej! Liten fråga kring deklarationen... min fru och jag har sålt vår första bostadsrätt och ska nu redovisa i deklarationen vinst, renoveringar m.m.

Det står tydligt på bilden nedan att jag kan välja fylla i belopp som är "gemensamma för flera delägare" (min fru och jag). Så långt allt enkelt, men vad gör min fru i sin deklaration om jag fyller i alla värden åt oss båda i min deklaration? Sätter hon 0 på allt eller är det tänkt att göra på något annat speciellt vis?

Skärmdump av deklarationsformulär med alternativ för "gemensamma för flera delägare" markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag kommer ihåg rätt ska hon göra likadant i sin deklaration.
 
Det beror på hur bostaden ägdes. Om ni båda var ägare ska båda redovisa intäkter och avdrag på samma sätt. Ni kan då redovisa vad som gäller för hela försäljningen och sedan ange hur ägandet fördelades. Det är vanligt att man äger 50/50, men drt kan även vara på annat sätt.
 
K klimt skrev:
Det beror på hur bostaden ägdes. Om ni båda var ägare ska båda redovisa intäkter och avdrag på samma sätt. Ni kan då redovisa vad som gäller för hela försäljningen och sedan ange hur ägandet fördelades. Det är vanligt att man äger 50/50, men drt kan även vara på annat sätt.
Så istället för gemensamma i min bild ska vi sätta individuella och lägga in 50% av alla värden?
 
L Thyrfalk skrev:
Så istället för gemensamma i min bild ska vi sätta individuella och lägga in 50% av alla värden?
Det enklaste är om ni fyller i uppgifterna som gäller för bostadsförsäljningen gemensamt, alltså försäljningspris, inköpspris och andra utgifter. Längre ner på blanketten skriver ni var och en in vilken andel av bostaden som ni ägde vid försäljningen.
Om ni anlitat en mäklare vid försäljningen är det praxis att de tar fram dessa blanketter för er del
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det enklaste är om ni fyller i uppgifterna som gäller för bostadsförsäljningen gemensamt, alltså försäljningspris, inköpspris och andra utgifter. Längre ner på blanketten skriver ni var och en in vilken andel av bostaden som ni ägde vid försäljningen.
Om ni anlitat en mäklare vid försäljningen är det praxis att de tar fram dessa blanketter för er del
Jag förstår, tack!
 
K klimt skrev:
Det enklaste är om ni fyller i uppgifterna som gäller för bostadsförsäljningen gemensamt, alltså försäljningspris, inköpspris och andra utgifter. Längre ner på blanketten skriver ni var och en in vilken andel av bostaden som ni ägde vid försäljningen.
Om ni anlitat en mäklare vid försäljningen är det praxis att de tar fram dessa blanketter för er del
Sitter med detta nu, gissar det är det här du syftar på, där man alltså fyller i sin andel av vinst/förlust på bostaden:

Skärmdump av ett formulär för att beräkna vinst eller förlust vid försäljning av bostadsrätt.
 
L Thyrfalk skrev:
Sitter med detta nu, gissar det är det här du syftar på, där man alltså fyller i sin andel av vinst/förlust på bostaden:

[bild]
Du ör väl inloggad, jag har bara pappersvarianten v blankett K6, men det verkar följa samma upplägg. På din bild saknas den övre delen. På pappersvarianten skriver man där in
X för att beloppen är gemensamma för flera delägare
Den andel av bostadsrätten som du sökt i procent (50 om två personer äger halva vardera)

sedan kommer belopp som räknas för hela bostadsrätten i punkterna 1 till 9 där 9 är vinst eller förlust.

Sedan kommer punkt 10 där man tar beloppet i punkt 9 och multiplicerar med sin egen andel av bostadsrätten.

om man är ovan är det kanske enklare och tydligare att göra beräkningen på pappersblanketten, som har mer förklarande text
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.