Hemmakatten
Förstår tanken med att ha en mysig 'omgärdad' gård. Viktigt att kunna 'boa in' sig när man har en liten tomt. Tycker första förslaget känns bäst. Dock skulle man gärna vilja kunna gå torrskodd från carport och in. Viktigt att huset 'landar rätt' på tomten och att ute/inne balansen fungerar.

Genomsikt känns också viktigt i litet hus. Att ha en genomsikt inte bara rakt fram utan även åt sidorna gör att huset känns ljusare, större och mer spännande.

Själva har vi ett långsmalt hus (18 meter invändigt) där bredden invändigt är 5,60 meter på 11 meter och sedan 8,40m på 7 meter. En utmaning, javisst, men arkitetkerna tog fasta på att alla rum skall ha sjöutsikt! ;) På de 10x5,6 har vi ett enda stort rum. Genomsikt på två ställen längs genom hela huset och dessutom (förstås) tvärs genom huset.

Att anlita trädgårdsarkitekt INNAN placering och bygge av hus är helt rätt!:)
 
Vill först och främst påpeka att mitt personliga val är att lägga vuxen/kök/vardagsrum uppe. Men... :)
Om jag skulle lägga kök nere, skulle detta vara mitt val av husfördelning.

Offrar gärna ett vardagsrum för matplatsens del. Det är ju här man 95% av tiden kommer att umgås när man får besök. I detta fall skulle jag då lägga barnens sovrum uppe i en del, tillsammans med ett eget hobbyrum/vardagsrum.

Ytterligare ett vardagsrum (typ bibliotek kanske) Skulle jag lägga i den andra delen för dom vuxnas sällskapspel eller det vardagliga tv-tittandet. Det obligatoriska kontoret får också hamna på plan 2.
 
  • billybaver2 plan 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej!
Vilken bra ide Billy! ...
NÄR jag läser om ditt koncept;

- en skyddad innergård, "Visionen är rapsfältet och en blå himmel inramad av en rosengångar och stora perennrabatter. Inne på gården doftar det lavendel. Här trivs fjärilarna."

DÅ tycker jag att det är självklart att huset har en platta på mark och att det är både närheten till trädgården och utsikten som är det viktiga. Långsmala fönsterdörrar som bryter murens tjocka väggar. Gärna vitkalkade ytterväggar invändigt, självklart något stenmaterial på golvet. Absolut en dörr mot trädgården mittemot dörren från gatan. (så är det i skåne ...) Jag skulle vilja placera ut tunna fristående väggar parallellt med husets kortväggar mitt i det stora rum som bottenvåningen är. Att försöka utnyttja ljuset från bägge långsidorna måste väl vara en klassiskt skånelängeplanlösning. Visst vore det praktiskt med ett arbetsrum och ett tvättrum i ena ändan av huset men isåfall får de vara pyttiga så att huset kan behålla en luftig känsla. Apropå luftighet skulle det vara vackert med nåpgon form av öppning till ovanvåningen. På ovanvåningen skulle jag försöka knö in tre sovrum och ett pyttigt litet rum med utsikt, men jag gillar inte att huset inte alls vänder sig mot trädgården på ovanvåningen. Det jag sett av trekvartshöga hus imponerar inte. Särskilt om man har något att se ut på. Det är ju synd att missa den fina utsikt du beskriver.
mvh Fialottabus
 
fialottabus: Helhjärtat instämmer jag i detta med sten och puts. Och jag tycker det är bra att du poängterar vikten av såkallad "axialitet"; dvs sikt och dagsljus "tvärsigenom".

Öppning mellan våningarna är också trevligt, men här är jag mera försiktig. Det blir nämligen lätt lite inflation i dubbel våningshöjd, vilket är ett våldsamt slöseri med dyrbar yta. Betydligt smartare är att utnyttja det ofrånkomliga trappschaktet med stor eftertanke. Rätt utformat kan man denna väg fånga in och förmedla spännande ljus från ovanvåningen till något av husets mörkare delar på nedra botten. Trappor är klart underskattade!

Precis som du säger är ovanvåningen husets svåraste del. Här uppe handlar fönstersättningen både om att fånga utsikt långt borta, och att förmedla kontakt med trädgården alldeles under. Utmaningen är att huset egentligen bara får vara 1,5-plans. En kompromisslösning är givetvis att bygga takkupa eller frontespis. Men detta ger fönster endast i något enstaka rum. Dessutom är båda varianterna ganska kostbara.

Fönster på gavlarna berör slutligen ett trist och klassisk problem i den nya tidens egnahemsarkitektur. Närheten till grannar medför insyn och begränsar utsikten till sovrumsfönstren på huset intill...
 
Fasadskiss, södra gaveln med carportflygel.

De goda vännerna har bestämt sig för ett Modulenthus, som borde passa fint in tillsammans med carport, förråd och trädgårdspaviljong i lösvirke/lättbetong.

Testar JPG-format...
 
  • Skåneland06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Modulenthus byggs ju med krypgrund, kanske trist i skånelandet ... Kommer de att putsa? Hur brett blir huset? Kommer de att placera huset enl ditt förslag??
mvh fiallotta
 
Det är inte jag som betalar och bestämmer. Jag är bara deras bollplank.

Har föreslagit puts, alternativ fasadsten av hårdbränt tegel (med snygga omfattningar runt fönster och dörrar). Det viktiga är att fasaden inte bryts av någon våningsmarkering. Typ detta -

Hus, små hus, villa, villor och tomter från Modulenthus

Jag har föreslagit mörkröda snickerier. Idealet hade varit att byta till tvådelade fönster med fast mittpost (istället för fuskspröjs á la standard). Men Modulent verkar inte kunna erbjuda det alternativet. Huset blir aningen bredare än på min skiss, men taklutningen är ändå den rätta för Skåne.

Krypgrunder funkar också på den värsta lertomt, givet att man utrustar den som varmgrund och dränerar omsorgsfullt.
 
hmm, jo att vara "bollplank" kan vara svårt ibland, fast hemskt kul tycker jag - att möta någon i samtal ...

ang krypgrunden tänkte jag givetvis på att det kan upplevas som mindre skånskt ... beroende på vad man avser med skånskt. T ex blir ju entren ut till trädgården högre upp vilket gör att trädgården kanske inte kommer att uppfattas som lika närvarande inomhus.
mvh fialotta
 
Närheten till trädgård får du om du undviker att lägga trappa direkt utanför fasaden. Istället anlägger man utmed hela långsidan en terrass i samma nivå som bottenvåningens golv. Längs hela terrassen förenas trädgården och huset med en bred trappa utan skymmande räcke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.