Hejsan!

Vad jag nu förstått är att man kan bygga ett uterum (även med anslutning till fasaden på huset) på max 15kvm. Men om man ska sätta en dörr i fasaden så skall man ansöka om bygglov. Min fråga är: om jag bygger ett uterum som ej kräver bygglov, kan jag sätta en dörr ut till rummet då, eller ansöker jag om bygglov för dörren ut till uterummet? Det känns sjukt tokigt det här.

Om det INTE behövs så har jag en vidare fråga av ren nyfikenhet: om någon bygger ett uterum i anslutning till fasaden och sätter en dörr ut till rummet... Får vedebörande ha dörren kvar om han sedan skulle riva uterummet?
 
Åsa Lund
Det där tror jag inte på. Fasadändring inom detaljplanelagt område kräver bygglov.
Var har du fått den infon, att det inte behövs?
 
Om du skall göra en tillbyggnad - exempelvis inglasat uterum genom attefallstillbyggnad. Så behövs det göras en bygganmälan, på det viset kan du exempelvis bygga på punkt prickad mark. Men om du samtidigt skall ta upp i väggen för en dörr så börjar du ge dig på den bärande konstruktionen = Bygglov. Det innebär i praktiken två ansökningar.

1 bygganmälan för tillbyggnaden
+
1 bygglov för fasadändring

Då kan man lika gärna göra en bygglovsansökning för alltihop, om det nu inte är just för att gå runt detaljplanen genom attefallsreglerna som du är ute efter.

Som vanligt... hör med kommunens handläggare för rätt svar. Kanske är de lite snälla :)
 
  • Gilla
Piggie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.