Det är inom detaljplanerat område. Tre grannar i närområdet har varianter på garage med liknande förutsättningar som skulle kunna "stå modell"
 
Tomture61
Hur stort får du bygga ?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Beppo77 om jag vore du skulle jag ta mina ideer och kontakten en eller flera byggare med goda referenser från pålitliga människor. Jag skulle låta dem vara med och addera sitt byggkunnande och erfarenheter till mina ideer för att få till ett bra resultat. Men var väldigt noggrann med referenser för allt hänger på att du väljer en duktig och pålitlig byggare
 
B Beppo77 skrev:
Det är inom detaljplanerat område. Tre grannar i närområdet har varianter på garage med liknande förutsättningar som skulle kunna "stå modell"
Att någon i närområdet byggt på ett visst vis innebär inte att du får göra exakt samma sak (men det är bra att ha som inspiration).

Du behöver ta reda på vad som gäller enligt detaljplanen på just din fastighet. Jag påpekar det eftersom det är många som inte tar reda på förutsättningarna, kör på och blir sedan besvikna när de får stopp i bygglovsskedet.

I ditt fall tänker jag att du ska titta noga på bestämmelser kring byggnadshöjd, då garaget ska byggas i souterräng. Tillåten byggnadsarea är också viktig att veta.
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Att någon i närområdet byggt på ett visst vis innebär inte att du får göra exakt samma sak (men det är bra att ha som inspiration).

Du behöver ta reda på vad som gäller enligt detaljplanen på just din fastighet. Jag påpekar det eftersom det är många som inte tar reda på förutsättningarna, kör på och blir sedan besvikna när de får stopp i bygglovsskedet.

I ditt fall tänker jag att du ska titta noga på bestämmelser kring byggnadshöjd, då garaget ska byggas i souterräng. Tillåten byggnadsarea är också viktig att veta.
Jag menade inte att jag tar för givet att jag får göra samma sak. Men jag tänkte att jag kunde använda deras som exempel på hur jag vill bygga i diskussion med bygglovsavdelningen.
 
Då är frågan: Ska man ta kontakt med bygglovsavdelningen först? Eller ska man ta kontakt med en byggfirma först som kan berätta hur jag ska bygga, och därefter ta upp frågan med bygglovsavd?

Och Jag tar gärna emot tips på bra och pålitliga byggfirmor för dessa uppdrag i Eskilstuna/Västeråstrakten. :)
 
Börja med att prata med bygglovsavdelningen. Visar det sig att det du tänkt dig är svårt att få bygglov för tar du in en arkitekt som hjälper dig med utformningen. En bra arkitekt kan nämligen runda och tänja på reglerna och pratar samma språk som bygglovshandläggaren. Handläggaren förstår då också att det inte är någon idé att försöka bråka om oväsentligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.