Hej! Vi har en mexitegelvilla som har en sättning på framsidan (höger hörn på bilden). Tycker att sättningen framhävs extra av linjerna från murbruket.

vi var först inne på att måla teglet vitt, annars sätta panel delvis på framsidan för att få bort en del av det sneda. Nu är vi inne på om man skulle ta och sätta ny panel helt och hållet på huset och måla med järnvitriol.

fönster kommer vi byta och det blir med svart alu profil.

någon som sitter på några smarta idéer vad som skulle vara snyggt eller vad som skulle kunna vara en smart snygg och enkel lösning för att ”trolla bort” sättningen? Det är lite problematiskt att ”räta till” om vi väljer att köra delvis panel eftersom en bit av det sneda teglet då kommer synas fortfarande. Man ser även att plattan lutar nedåt i hörnet. Någon snygg stående panel som man skulle kunna sätta på framsidan som bryter bra mot vitmålat tegel? Även om ni har några tips på ”utstickaren med underspikning” eller vad man nu kallar den, vilken nyans den skulle passa bäst i ☺️

har klurat och klurat i några år nu och HATAR fasaden med dess sättning så tar gärna emot alla förslag!☺️
Flygbild på mexitegelvilla med synlig sättning i höger hörn, omgiven av gräsmatta och byggmaterial på uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mexitegelvilla med sättning och lutande platta vid högra hörnet, omgiven av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enklaste är att måla teglet. Vi har bekanta som fick sitt mexitegel målat vitt och det blev jättefint. 20K tror jag de fick pröjsa om jag kommer ihåg rätt, kan ha varit mer. Laga sättningen får man väl göra också i så fall. Kolla med något proffs...
Vi målade vårt eget tegelhus för hand. Oerhört svårt tegel, fick stå och stöta med pensel i 3 dagar på två man. Men fint blev det. Färgen kostade närmre 10K. Ser bra ut flera år senare.
Har man hyfsat slätt tegel som inte rollers fastnar i så är det en baggis att måla själv. Jag skulle tro att mexitegel är ganska förlåtande.

Vi har en granne som inte ville ha sitt tegel kvar alls, så de rev ner det, tilläggsisolerade, och satte panel. Jättemycket mer jobb, men det går det med.
 
richardtenggren
Det finns företag som åtgärdar sättningar med skum, kanske är ett alternativ?
Geobear har jag för mig sysslar med detta.

En kollega hade en firma hemma som lyfte en förrådsplatta som satt sig i förhållande till övriga huset, då dessa var ihopbyggda, tydligen pålades det bara för huset när man byggde.

Vi rev vårt tegel och tilläggsisolerade huset, sen satt vi panel :)
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Enklaste är att måla teglet. Vi har bekanta som fick sitt mexitegel målat vitt och det blev jättefint. 20K tror jag de fick pröjsa om jag kommer ihåg rätt, kan ha varit mer. Laga sättningen får man väl göra också i så fall. Kolla med något proffs...
Vi målade vårt eget tegelhus för hand. Oerhört svårt tegel, fick stå och stöta med pensel i 3 dagar på två man. Men fint blev det. Färgen kostade närmre 10K. Ser bra ut flera år senare.
Har man hyfsat slätt tegel som inte rollers fastnar i så är det en baggis att måla själv. Jag skulle tro att mexitegel är ganska förlåtande.

Vi har en granne som inte ville ha sitt tegel kvar alls, så de rev ner det, tilläggsisolerade, och satte panel. Jättemycket mer jobb, men det går det med.
var det silikatfärg ni använde då? Lagade fogar Och tvättade innan målning också?

Känns som att det bästa för oss vore att sätta stående panel på framsidan av huset och måla resten av teglet vitt. Vi har renoverat så vi har flytspacklat golvet inomhus vid sättningen och vid takbytet så rätade vi upp taket, så en höjning av plattan i detta skede är tyvärr inte aktuellt.. tror vi mer får satsa på att estetiskt ”trolla bort” sättningen.
 
Vi köpte färg på Sto scandinavia. Kändes proffsiga.

vi tvättade inte ens innan, borstade bort spindelnät och löv bara, men det skadar säkert inte att tvätta :)

Sen hade vi inga skadade fogar, men det hade jag lagat innan i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.