Jag har en Thermia VillaClassic 105 som jag skulle vilja byta elkomponenter på. Närmare bestämt kontaktor, motorskydd och mjukstart. Kontaktorn och motorskyddet är av märket Telemecanique som jag förstår numera ägs av Schneider Electric. Mjukstarten vet jag mycket mindre om, det är bara en grå låda med texten "mjukstart".

Kontaktor:
Telemecanique LC1-D1210
3 faser, 600 Volt
25 A kontinuerligt
4-ingångsplintar (1 L1, 3 L2, 5 L3, 13 NO)
2-ingångsplintar (A1, A2 220-240V ?)
4 utgångar (2 T1, 4 T2, 6 T3, 14 NO)

Jag blev rekommenderad att byta till en lite starkare kontaktor men 25 Ampere låter ganska mycket.

Plintarna 13-14 på kontaktorn bryter kretsen till köldbärarpumpen enligt elschema. Så jag behöver 4 poler. Tror att "coil voltage" eller manöverströmmen skall vara 230V. Hittade en av märket ABB som verkar passa men den är dyr.

Motorskydd:
Telemecanique LR2-D13
Hjulmax: 8 A

Sajten på Schneider vill ge mig en LRD12 istället. Klass 10A. Kanske kan sätta en som går till 10A istället. Den sitter direkt på utgångarna till kontaktorn.

Mjukstart:
Mjukstart 16
230 V 16 A
Startströmsdämpning (max 30A)
Max 12 starter per timme

Jag ser ingen kopplingsplint men jag ser ingång för N, en L1-L1 och en L2-L2 som ser ut att vara ngn form av shuntmotstånd med bypassbrytare om jag använder rätt terminologi här.

Vad för komponenter skulle vara lämpliga att byta till med hänsyn till vad som finns på marknaden idag?

Jag kan tänka mig en
Schneider LRD14 eller ABB 1SAZ211201R1040
till motorskydd

och en

ABB 1SBL177201R1300
kontaktor.
 
Redigerat:
G g00ey skrev:
Jag har en Thermia VillaClassic 105 som jag skulle vilja byta elkomponenter på. Närmare bestämt kontaktor, motorskydd och mjukstart. Kontaktorn och motorskyddet är av märket Telemecanique som jag förstår numera ägs av Schneider Electric. Mjukstarten vet jag mycket mindre om, det är bara en grå låda med texten "mjukstart".

Kontaktor:
Telemecanique LC1-D1210
3 faser, 600 Volt
25 A kontinuerligt
4-ingångsplintar (1 L1, 3 L2, 5 L3, 13 NO)
2-ingångsplintar (A1, A2 220-240V ?)
4 utgångar (2 T1, 4 T2, 6 T3, 14 NO)

Jag blev rekommenderad att byta till en lite starkare kontaktor men 25 Ampere låter ganska mycket.

Plintarna 13-14 på kontaktorn bryter kretsen till köldbärarpumpen enligt elschema. Så jag behöver 4 poler. Tror att "coil voltage" eller manöverströmmen skall vara 230V. Hittade en av märket ABB som verkar passa men den är dyr.

Motorskydd:
Telemecanique LR2-D13
Hjulmax: 8 A

Sajten på Schneider vill ge mig en LRD12 istället. Klass 10A. Kanske kan sätta en som går till 10A istället. Den sitter direkt på utgångarna till kontaktorn.

Mjukstart:
Mjukstart 16
230 V 16 A
Startströmsdämpning (max 30A)
Max 12 starter per timme

Jag ser ingen kopplingsplint men jag ser ingång för N, en L1-L1 och en L2-L2 som ser ut att vara ngn form av shuntmotstånd med bypassbrytare om jag använder rätt terminologi här.

Vad för komponenter skulle vara lämpliga att byta till med hänsyn till vad som finns på marknaden idag?

Jag kan tänka mig en
Schneider LRD14 eller ABB 1SAZ211201R1040
till motorskydd

och en

ABB 1SBL177201R1300
kontaktor.
G g00ey skrev:
Jag har en Thermia VillaClassic 105 som jag skulle vilja byta elkomponenter på. Närmare bestämt kontaktor, motorskydd och mjukstart. Kontaktorn och motorskyddet är av märket Telemecanique som jag förstår numera ägs av Schneider Electric. Mjukstarten vet jag mycket mindre om, det är bara en grå låda med texten "mjukstart".

Kontaktor:
Telemecanique LC1-D1210
3 faser, 600 Volt
25 A kontinuerligt
4-ingångsplintar (1 L1, 3 L2, 5 L3, 13 NO)
2-ingångsplintar (A1, A2 220-240V ?)
4 utgångar (2 T1, 4 T2, 6 T3, 14 NO)

Jag blev rekommenderad att byta till en lite starkare kontaktor men 25 Ampere låter ganska mycket.

Plintarna 13-14 på kontaktorn bryter kretsen till köldbärarpumpen enligt elschema. Så jag behöver 4 poler. Tror att "coil voltage" eller manöverströmmen skall vara 230V. Hittade en av märket ABB som verkar passa men den är dyr.

Motorskydd:
Telemecanique LR2-D13
Hjulmax: 8 A

Sajten på Schneider vill ge mig en LRD12 istället. Klass 10A. Kanske kan sätta en som går till 10A istället. Den sitter direkt på utgångarna till kontaktorn.

Mjukstart:
Mjukstart 16
230 V 16 A
Startströmsdämpning (max 30A)
Max 12 starter per timme

Jag ser ingen kopplingsplint men jag ser ingång för N, en L1-L1 och en L2-L2 som ser ut att vara ngn form av shuntmotstånd med bypassbrytare om jag använder rätt terminologi här.

Vad för komponenter skulle vara lämpliga att byta till med hänsyn till vad som finns på marknaden idag?

Jag kan tänka mig en
Schneider LRD14 eller ABB 1SAZ211201R1040
till motorskydd

och en

ABB 1SBL177201R1300
kontaktor.
Byt kontakten för kompressorn som Putten sagt. min NIBE 1215 har krånglat ett tag. På påskafton kom jag fram till att kanske felet beror på kontakten ovan. 4 mil till Hornbach Borås. Där fann jag en kontaktor som klarar 1
 
  • Elutrustning med kablar och kontaktor inuti ett elskåp, nära isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bror0322 skrev:
Byt kontakten för kompressorn som Putten sagt. min NIBE 1215 har krånglat ett tag. På påskafton kom jag fram till att kanske felet beror på kontakten ovan. 4 mil till Hornbach Borås. Där fann jag en kontaktor som klarar 1
million tillslag. 4-500 kr. Nu går pumpen fint o jag kommer att även byta kontaktor nr 1 fastän den inte slår till så ofta. Jag tog isär den bytta kontaktor och den var totalt sönderbrand. Olle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.