Har installerat en varmvattenberedare på sommarstugan, och sedan ett tag tillbaka så är varmvattnet i kranen kallt, ibland kommer det en pust av varmvatten men sen blir det kallt igen. Trodde först att det var blandaren i köket som läckte in kallvatten, men hade kallvattnet urkopplat till blandaren och var samma problem. provade att skruva bort kallvattenslangen som går till KV på blandningsventilen, och då kom det istället ut varmvatten där. Borde den inte ha någon form av backventil där? Har kopplat ihop hela kopplet själv så är lite orolig att jag gjort fel, men det funkade ju i nåt år innan det la av så borde ju vara rätt kopplat?
Är det så att blandningsventilen lagt av bara? Och borde man köpa en dyrare än biltemas nästa gång då?
 
Börja med att kolla, så du kopplat rätt.
Kallvatten in - backventil - Tkoppling där ena anslutningen går till beredarens inlopp+ säkerhetsventil och den andra anslutningen till blandningsventilen.
Varmvatten ut från beredaren - blandningsventil - varmvatten till huset.
Finns ju inte så mycket, som kan gå fel, men du får ta det bit för bit. Känn också på varmvatten- röret ut från beredaren, som ju ska vara varmt, när det tappas varmvatten.
Finns ju helt färdiga koppel, så är man säker på att allt sitter i rätt ordning. Blir ju lite dyrare, men enskilda ventiler kostar ju en del de med. Själv har jag köpt på typ Jula, Biltema, Clas O, K- rauta.
 
Staffans2000
Och, naturligtvis kan blandningsvetilen paja. Själv tycker jag de är ganska ömtåliga. I mitt hus har jag bytt den två gånger, trots att det varit/är ESBE. Prova först med att vrida den fram och tillbaka till ändlägena ett antal gånger. Det kan hjälpa.

Staffan
 
K klinus skrev:
provade att skruva bort kallvattenslangen som går till KV på blandningsventilen,
Hur är kallvatten inkopplat på den slangen? Sitter den mellan backventilen och beredaren?
 
TACK för svar!
I nuläget sitter det ingen backventil alls, utan det är kopplat:

1) kallvatten in
2) t-koppling
3a) säkerhetsventil > kallvatten in varmvattenberedare
3b) flätad slang > KVingången på blandningsventil
> varmvatten ut från vvb

jag funderade på om jag skulle montera backventil innan kv-ingången på blandingsventilen, men nu förstår jag det som att den ska sitta först, innan t-kopplingen?
 

Bästa svaret

K klinus skrev:
TACK för svar!
I nuläget sitter det ingen backventil alls, utan det är kopplat:

1) kallvatten in
2) t-koppling
3a) säkerhetsventil > kallvatten in varmvattenberedare
3b) flätad slang > KVingången på blandningsventil
> varmvatten ut från vvb

jag funderade på om jag skulle montera backventil innan kv-ingången på blandingsventilen, men nu förstår jag det som att den ska sitta först, innan t-kopplingen?
Ja direkt på inkopplingen av kallvattnet. Det är mot detta ( efter backventil), som säkerhetsventilen mäter sitt tryck.

Komplett ser det ut ungefär så här : https://www.k-rauta.se/produkt/säkerhets--och-blandningsventil-tesy-modeller/5710504001209?gclid=EAIaIQobChMIypX-wujm7wIVmKmyCh1_7gcjEAQYASABEgLMGfD_BwE

Säkerhets- och blandningsventil med markeringar som visar vattenflöde och tryckpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja direkt på inkopplingen av kallvattnet. Det är mot detta ( efter backventil), som säkerhetsventilen mäter sitt tryck.

Komplett ser det ut ungefär så här : [länk]

[bild]
Ok, tack! Ska köpa en backventil och prova. Det ska inte sitta en backventil på kallvatten in i blandningsventilen också? Eftersom det kom ut varmvatten där när jag skruvade isär?
 
Nej, det behövs inte. Backventilen på inkommande kallvatten ser till att det inte kryper bakvägen när inget vatten tas ut. Är ju lite högre tryck där när vatten tas ur beredaren, så håller det emot då också.
 
  • Gilla
klinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.