Som skrivits ovan så måla för 17 gubbar inte. En tegelfasad är helt outstanding underhållsfri.

Av dina bilder tycker jag dock ändå att det ser ut som påväxt, vi hade rödalger och jag köpte bensaltensid och spädde själv och det försvann direkt. Nu är det även det verksamma ämnet i grön-fri om jag minns rätt så det borde gett resultat. Jag spädde dock lite kraftigare än rekommenderat,

Hur som helst, rengör antingen mekaniskt eller kemiskt. Jag har liknande erfarenheter som Bono_R skriver ovan. Ljummet vatten med Yes och en piasavakvast brukar lösa det mesta. I nödfall kan man behöva gå på med stålborste.

Att putsa fasaden är heller ingen dum idé om än något kostsam, det brukar talas om 1000-1200 kr/kvadraten men Thomas_blekinge borde ha bra prisuppgifter. Vill dock höja ett litet varningens finger för putsning och det är att man ofta på den tiden då mexiteglet murades inte använde rostfria murkramlor. Så om du funderar på att putsa så kolla konditionen på dessa först.
 
Har inte mexitegel själv, men har liksom en del andra som skrivit i tråden svårt att se att inte rätt mekanisk rengöring skulle lösa problemet.
På träfasaden jag har var det rejäl påväxt på vissa håll. Yes, varmt vatten och en borste tog mycket. Sedan testade jag att byta Yes mot en dunk fasadrengöring. Då blev det som nytt.

Grönfri mfl tar väl inte bort påväxten, utan stoppar/förhindrar den bara?
 
Jag har hört att isbläster skall vara bra för just detta ändamål.
Så, lyssna med någon som har en isbläster.
 
Grymt många bra förslag! Skall testa till våren och förhoppningsvis kommer jag att komma ihåg tråden så jag kan uppdatera med vald metod och bild på resultat om nån annan har samma dilemma. Nu är det - 14 så fokuserar nog på insidan av huset ett tag framöver
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Återkom gärna med resultat. Jag har också lite smuts på teglet vid altanen där antagligen regnet har studsat upp.
 
S sune73 skrev:
Jag har hört att isbläster skall vara bra för just detta ändamål.
Så, lyssna med någon som har en isbläster.
Absolut, har dock inte kommit till skott än, kylan och vintern kom så blir när värmen är tillbaka
 
Intressant tråd, har också "smutsigt" mexitegel men det är förmodligen från gräsklippning. Jag hoppas lättare tvätt ska få det fint igen...

Någon som kan gissa hur högtrycks-borst-huvud för trädäck skulle kunna fungera på teglet? Blir nog svårt att köra vertikalt men borde gå med att man får hålla i själva huvudet istället för handtaget....
 
Jag skulle också gissa att nån lättare blästring skulle fungera ypperligt.
 
A arowe17 skrev:
Återkom gärna med resultat. Jag har också lite smuts på teglet vid altanen där antagligen regnet har studsat upp.
Hej

Har testat en del olika nu. Varmvatten med yes och fasadborste från biltema funkade inte alls i mitt fall.

På de värsta ställena blev det varmvatten och yes med stålborste som tog bort ytan på teglet. Det hjälpte till ca 80%. På de mindre ansatta ställena körde jag högtryck (biltvätt) laddad med fasadrengöring. Det funkade bra men kanske inte till 100 % på alla ställen.
De värst angripna stenarna verkar vara missfärgade på djupet så vet inte om det ens är möjligt att få dem helt bra. Men resultatet blev ändå en otrolig förbättring mot innan.

Isbläster har jag inte testat då jag inte har en aning om vart man får tag på en sådan, klottersanerare kanske??
 
  • Gilla
Thothe123 och 1 till
  • Laddar…
Jobbade med en målare en gång i tiden, hans mörkbruna färgburk blåste av byggställningen och stänkte ned hela mexi-fasaden.

Dom tog dit en firma som blästrade den och den blev som ny.

Har dock inga detaljer kvar, var 30 år sen.....
 
mexitegel mexitegel skrev:
Som skrivits ovan så måla för 17 gubbar inte. En tegelfasad är helt outstanding underhållsfri.

Av dina bilder tycker jag dock ändå att det ser ut som påväxt, vi hade rödalger och jag köpte bensaltensid och spädde själv och det försvann direkt. Nu är det även det verksamma ämnet i grön-fri om jag minns rätt så det borde gett resultat. Jag spädde dock lite kraftigare än rekommenderat,

Hur som helst, rengör antingen mekaniskt eller kemiskt. Jag har liknande erfarenheter som Bono_R skriver ovan. Ljummet vatten med Yes och en piasavakvast brukar lösa det mesta. I nödfall kan man behöva gå på med stålborste.

Att putsa fasaden är heller ingen dum idé om än något kostsam, det brukar talas om 1000-1200 kr/kvadraten men Thomas_blekinge borde ha bra prisuppgifter. Vill dock höja ett litet varningens finger för putsning och det är att man ofta på den tiden då mexiteglet murades inte använde rostfria murkramlor. Så om du funderar på att putsa så kolla konditionen på dessa först.
Kanske lite OT för tråden men tycker det är intressant ämne. På fasaden har jag rostfärgade missfärgningar på sina ställen, utöver de missfärgningar jag tog upp i trådstarten. Små sådana med kanske max en femtioörings diameter (om ens det) Gissar att dessa missfärgningar då kommer från de murkramlor du beskriver. Med andra ord är nog skicket på dessa inte helt 100 överallt. Utöver det hur kan man kolla konditionen på dessa, de sitter väll inmurade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.