Har ett enkelt fritidshus från 1975. Fönstren är 2-glas på träbågar i storlek 11x13 respektive 18x13 och är nu i sådant skick att något behöver göras.

Å ena sidan är dessa 70-tals fönster kanske inte av bästa kvaliteten, och kanske inte räknas som "gamla fönster som är värda att renovera". Vi har varken tid eller kunskap att själva renovera, utan skulle i så fall behöva ta hjälp av kunnig fönsterrenoverare. Har dessutom en otydlig prisuppgift som antyder att renovering skulle kosta ungefär lika mycket som nya träfönster i samma utförande!

Å andra sidan är det inte roligt att byta ut något som faktiskt skulle gå att renovera, särskilt om det går till en jämförbar eller lägre kostnad.

Så frågan är - hur göra med dessa 70-tals fönster? Är det värt att renovera, eller ska vi satsa på nya träfönster?

Bifogar ett par bilder.

Hörn av ett gammalt 2-glas träfönster från 70-talet med synliga tecken på slitage och behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitna 2-glasfönster med träbågar från 70-talet i ett fritidshus, behov av renovering syns på flagande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Med renovera menar du, kitta om och olja in, sedan måla?.
Det är inte så svårt.
Man skrapar bort all färg eller värmer med varmluftspistol och skrapar bort färgen.
Sedan skär man bort kittet som sitter runt glaset.
Oljar in alla bågarna innan man kittar om.
Annars så drar träet ur oljan ur kittet och det faller lös igen.
Sedan så placerar man en del kitt på bågen, stryker ut med finger eller mall och väntar på att detta torkar.

Sedan så tar man grundfärg och målar bågarna, och sedan täckfärgen sist.

En ovan gör ett fönster om dagen, en van gör detta ganska fort förutom tiden för allt att torka..

Jag skulle säga om jag blev lejd ca 250-300 kr per fönster..
 
  • Gilla
Anna-Lena Norberg och 2 till
  • Laddar…
Tryck med en knivspets in trät. Är det (väldigt) mjukt=murket. Hårt=friskt. Bara att skrapa, kitta o måla enligt ovan. Men var försiktig med värmepistolen - glaset kan spricka av temperaturskillnaderna.

Alltid skönt att slippa allt ”runtomkring” som utbyte kräver - foder, smygar, drevning...
 
  • Gilla
nic_k och 1 till
  • Laddar…
A
Instämmer fullt ut.
Det kan bli ett mer arbete av rang att byta fönster inkl allt runt omkring..
Sedan är ju det som med allt annat..
Pengafråga kontra tid..
Inget av alternativen är varken gratis eller snabba...
 
  • Gilla
nic_k
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Med renovera menar du, kitta om och olja in, sedan måla?.

En ovan gör ett fönster om dagen, en van gör detta ganska fort förutom tiden för allt att torka..

Jag skulle säga om jag blev lejd ca 250-300 kr per fönster..
Den som gett oss en ungefärlig prisuppgift hade ett timpris på mer än 300 kr, och menade att kostnaden skulle vara minst 10 timmar per båge. Utöver det du beskriver ovan tillkommer en del jobb med att skrapa fram färskt trä osv.
 
A
Ja det är ju upp till var och en att sätta sin ersättning, men jag ser ungefär den kostnaden om JAG skulle ha blivit lejd..
Vad man har för omkostnader eller vill ha för ersättning får stå för den.

Men alltså att värma upp den gamla färgen och skrapa av den slipa med sandpapper och känna efter friskt virke är inte så avancerat.
Det tar en stund ja... Men på det hela så är det ganska fort gjort med moderna medel..
 
A
nic_k nic_k skrev:
Den som gett oss en ungefärlig prisuppgift hade ett timpris på mer än 300 kr, och menade att kostnaden skulle vara minst 10 timmar per båge. Utöver det du beskriver ovan tillkommer en del jobb med att skrapa fram färskt trä osv.
Hur många fönster talar vi om?
10 Tim låter väldigt högt i arbetstid...
 
Maskintok skrev:
Hur många fönster talar vi om?
10 Tim låter väldigt högt i arbetstid...
Det är 4 fönster som är storlek 11 X 13 (en-lufts, 2-glas) och ett som är 18 X 13 (två-lufts, 2-glas). Med 2-glas fönster blir det förstås "dubbelt så mycket" jobb per fönster. Det kanske är det som de 10 timmarna baseras på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.