Min kompressor gick sönder när jag skulle försöka skruva åt en bult för att täta en läcka. Går detta att laga? Är det värt att laga? Den är 15 år gammal.
 
  • Närbild av en gammal, sliten kompressor med synlig skada och bulta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P patrikz skrev:
Min kompressor gick sönder när jag skulle försöka skruva åt en bult för att täta en läcka. Går detta att laga? Är det värt att laga? Den är 15 år gammal.
 
  • Kromad rördel med gängad anslutning och sidohål på en sliten arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Klart det går att laga. Sök på "backventil kompressor" och leta upp en med rätt mått.
Sen kan det nog vara lite knepigt att få ur stumpen ur hålet.
 
Det bör gå att få ut biten med en grispitt och ev. lite värme.
 
Hittar olika backventiler till kompressor, får mäta upp vilken dimension jag har.
Finns det billig grispitt i den kraftiga dimensionen?
 
C
P patrikz skrev:
Finns det billig grispitt i den kraftiga dimensionen?
Troligen inte billig... Själv föredrar jag en torx-hylsa istället för grispitt, men de är inte heller så billiga i de där dimensionerna.

Du kanske kan lyckas spräcka den eller få runt den några varv med en huggmejsel, tillräckligt för att få grepp om den med en tång?
 
  • Gilla
Freijen
  • Laddar…
P patrikz skrev:
Hittar olika backventiler till kompressor, får mäta upp vilken dimension jag har.
Finns det billig grispitt i den kraftiga dimensionen?
Ja, det finns, men billig vet jag inte. Hur stort är hålet?
Du kan också prova att knacka ner något spetsigt och sedan försöka vrida runt. Tex en gammal morakniv eller något.
Men troligen sitter den med loctite eller något liknande så lite värme hjälper till.
 
Den är 14mm innerdiameter.
Provat nu att värma och slå på en kraftig spik, men den rör sig inte. Vill ju inte skada gängorna i tanken heller.
 
Lyckades få ut den lilla stumpen ur tanken med att först såga upp spår med en metallsågblad och sedan slå in en trekantfil i spåren och sedan dra runt filen med en stor skiftnyckel. Hade värm upp innan om det skulle vara locktight. Den lilla stumpen mer eller mindre pulvriserades!
Nu letar jag efter backventil på nätet. Finns några att välja bland. Verkar inte finnas i butikerna i Linköping så jag får väl beställa.

Min tank är lite rostig inuti. Är ju 15 år gammal. Går det att behandla den på insidan med något eller är det bara att låta det vara?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P patrikz skrev:
Lyckades få ut den lilla stumpen ur tanken med att först såga upp spår med en metallsågblad och sedan slå in en trekantfil i spåren och sedan dra runt filen med en stor skiftnyckel. Hade värm upp innan om det skulle vara locktight. Den lilla stumpen mer eller mindre pulvriserades!
Nu letar jag efter backventil på nätet. Finns några att välja bland. Verkar inte finnas i butikerna i Linköping så jag får väl beställa.

Min tank är lite rostig inuti. Är ju 15 år gammal. Går det att behandla den på insidan med något eller är det bara att låta det vara?
De blir rostiga invändigt, inget att oroa dig för..

Viktigare att komma ihåg att lufta emellanåt..
 
A
Beroende på hur mycket rost det är förstås,dom kan ju brista med en smäll i värsta fall,som sagt bra att tömma ut vattnet regelbundet:)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
P patrikz skrev:
Nu letar jag efter backventil på nätet. Finns några att välja bland. Verkar inte finnas i butikerna i Linköping så jag får väl beställa.
Perfekt, bra jobbat! Glöm inte att beställa en rulle gängtejp också om du inte redan har det hemma.
 
Jag hittade en ventil som passade hyfsat från Gelins. Men den var konad i ena änden av ett av rören och det andra röret till tryckströmbrytaren var lite fel dimension på. Därför lät jag Hydroscand göra tillpassningen så nu är det perfekt och tätt. Bra med en mässings-backventil som antagligen håller längre än den gamla.
De tyckte också att säkerhetsventilen läckte lite så jag behöver bara se över den så är det förhoppningsvis perfekt sedan. Kanske går att täta med gängtejp alternativt köpa ny?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.