Om man ska gjuta platta till förråd, 4x3 m 9 cm tjock, vad är ungefärlig kostnad för betong med transport? Går det att undvika att ta till betångbil då transporten är väldigt dyrt. Funderar på om man kan blanda betong i cementblandare men funderar över nackdelarna med att det bränner ojämnt i lager
 
E Emmadamm skrev:
Om man ska gjuta platta till förråd, 4x3 m 9 cm tjock, vad är ungefärlig kostnad för betong med transport? Går det att undvika att ta till betångbil då transporten är väldigt dyrt. Funderar på om man kan blanda betong i cementblandare men funderar över nackdelarna med att det bränner ojämnt i lager
Ca 1m3, det kan du med två man utan problem fixa på en dag. Tombola (för minst två säck), bra skottkärra och 70-100 säck grovbetong (eller köp ballast och cement) och en vibrator.
Jag och en kompis gjöt en gång med +2m3 betong, han blandade, jag körde skottkärran. Det gick bra, men kan minst säga att jag ångrade att jag inte ringe in betong bilen efter den dagen.
 
Bor du någorlunda nära en betongfabrik så kan du köra dit med boggiesläp och tunnor.

Invänta när betongbilarna kommer för att "hålla kväll".
Oftast har de kvar betong i bilarna som inte kostar då det är överblivet spill.
Bra om du har BE-kort då det blir lite tungt, kanske för tungt?
 
  • Gilla
Takgrund och 1 till
  • Laddar…
Bara att hämta hem 100 säckar tar ju lite tid. Hyrsläp för grus kanske kan lasta 700kg (får man kolla innan man hyr). Det är 28 säckar. 3-4 rundor med släp, om man väljer det. Billigare än betongbil är det ju...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
wildeside
lunnabo lunnabo skrev:
Bor du någorlunda nära en betongfabrik så kan du köra dit med boggiesläp och tunnor.

Invänta när betongbilarna kommer för att "hålla kväll".
Oftast har de kvar betong i bilarna som inte kostar då det är överblivet spill.
Bra om du har BE-kort då det blir lite tungt, kanske för tungt?
Runda slängar 2,8 ton, skapligt släpp, får nog ha dragbil därefter.
 
G guggen skrev:
Ca 1m3, det kan du med två man utan problem fixa på en dag. Tombola (för minst två säck), bra skottkärra och 70-100 säck grovbetong (eller köp ballast och cement) och en vibrator.
Jag och en kompis gjöt en gång med +2m3 betong, han blandade, jag körde skottkärran. Det gick bra, men kan minst säga att jag ångrade att jag inte ringe in betong bilen efter den dagen.
Okej! Tack för svar! Det är ingen fara för själva plattan då att det kanske stelnar lite ojämt?
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Bara att hämta hem 100 säckar tar ju lite tid. Hyrsläp för grus kanske kan lasta 700kg (får man kolla innan man hyr). Det är 28 säckar. 3-4 rundor med släp, om man väljer det. Billigare än betongbil är det ju...
Okej! Tack för svar! Det är ingen fara för själva plattan då att det kanske stelnar lite ojämt?
 
lunnabo lunnabo skrev:
Bor du någorlunda nära en betongfabrik så kan du köra dit med boggiesläp och tunnor.

Invänta när betongbilarna kommer för att "hålla kväll".
Oftast har de kvar betong i bilarna som inte kostar då det är överblivet spill.
Bra om du har BE-kort då det blir lite tungt, kanske för tungt?
Tack för svar! Blir nog svårt med frakten hem då tyvärr
 
A
Har du frågat vad det kostar med betongbil? För mig personligen är tiden värd mer än pengar, det finns ju alltid tusen saker att fixa med på huset, då väljer jag lätt bort att stå och blanda betong.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Här i krokarna får man betala i runda slängar 1800kr för 1m³ betong då är det med kort ränna och 15min utläggning.

Så för dom små pengarna det handlar om skulle jag inte börja blanda själv.

Ska man börja hyra en tombola och köra med grus och sand med hyrsläp så blir besparingen jäkligt liten.

Så ring närmaste betongstation och hör vad det kostar.
Blandade själv till en mindre platta och det är ett straff att hålla på.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid ett straff att blanda och hanyera stora mängder betong själv, även med en stor tombola och bra kärra. I mitt fall köpte vi endast cement som nätt o jämnt kom hem med mindre lagligt lastning av pickuppen. Gjutgrus och sand dumpade de av i samband med att de körde och fyllde makadam i samband med grävning. Ändå ångrade min rygg det länge.
Men svaret är att det bör gå bra för dig (om ni är flera, har en stor tombola och håller ett bra tempo) att gjuta plattan. Men räkna med oavbrutet fullt ös och tunga lyft en hel dag.
Du kan ju räkna, en tombola som tar helst 30-40 l (80+ kg) per blandning så får du minst 30 blandningar. En hämtar säck och blandar oavbrutet, en kör skottkärra oavbrutet, möjligtvis en som vibrerar och servar. 5 min per blandning/spolning/tömning + problem, säg 8-10 min i snitt, då gör ni det på runt 5 timmar.
 
wildeside wildeside skrev:
Runda slängar 2,8 ton, skapligt släpp, får nog ha dragbil därefter.
Kanske snarare köra 2 gånger.
 
Här är ett ganska bra klipp, han visar alla steg. Men han gjuter även plattan själv. Med hjälpare.

Så ser du även vilket resultat du kan vänta dig.

 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.