Hej!

jag har nyligen köpt lägenhet som har dessa fyrkantiga boxar som döljer ventilationsrör, och går längs med sidan av både vardagsrummet samt sovrummet. Det som stör mig mest är att det går ovanför vardagsrumsfönstren och vill helst att det blir mindre synligt.

Är det ngn vänlig själ som har tips på vad man kan göra? Kan man ta bort rören helt? Eller måste man sänka taket för att dölja? Vill helst inte det... i värsta fall, kan man skaffa mindre rör om man nu måste ha dem kvar och sedan försöka dölja bakom stuckaturer eller nåt? Hjälp!
 
  • Vardagsrum med vita väggar och synliga ventilationsboxar ovanför fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljus vardagsrum interiör med fyrkantiga boxar längs taket ovanför fönstren som döljer ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyrkantig vit ventilation box som går längs med väggen ovanför fönstret i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger stadgarna om ventilationen ? Förmodligen får ni inte röra dom utan styrelsens godkännande. Kan gå att omplacera men ni lär behöva ha rör någonstans i varje rum ändå.
 
Det enklaste är nog att köpa en ny lägenhet som byggts efter man kom på att ventilation kunde vara bra att ha.
 
  • Gilla
tompabighouse och 2 till
  • Laddar…
Det är lite luddigt i stadgarna, står bara att man måste om lov innan man gör ändringar, men ingenting om det är möjligt att ändra överhuvudtaget.

jag har sett bilder på andra lägenheter i fastigheten, men ingen har sådana ventilationsboxar, så jag tänker att det måste vara möjligt att fixa/snygga till det här på nåt sätt ändå? Jag har inget emot att omplacera för att förbättra i lägenheten, om föreningen godkänner det. Bara nyfiken på om det ens går att göra nåt överhuvudtaget? Vad tror ni?
 
JanneJanne123
Tycker du att det är ett jätteproblem går det ju alltid att sänka hela taket till samma höjd som boxarna. Ser ju ut som att det finns takhöjd nog för det, men det tar ju bort en hel del charm...
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tycker du att det är ett jätteproblem går det ju alltid att sänka hela taket till samma höjd som boxarna. Ser ju ut som att det finns takhöjd nog för det, men det tar ju bort en hel del charm...
Så du skulle låta det vara som det är och behålla takhöjden? Du har rätt, takhöjden är supercharmigt
 
JanneJanne123
Jag personligen hade låtit det vara ett tag och bott in mig lite. Hade jag fortfarande stört mig på det efter något halvår hade jag gjort något åt det. Ofta brukar lösningen efter en tids övervägande vara en helt annan än den man såg framför sig precis när man flyttade in.
 
Man kanske kan tänka sig att ersätta stora runda ventilationsrör med flera små, alternativt väldigt breda men inte så höga. Då kanske de bygger neråt bara 8-10cm och sänker man taket så mycket spelar det kanske ingen roll? Jämfört med att sänka det typ 30cm eller vad det nu ser ut att vara? Även om det inte finns något som är standard så kanske det kan vara värt att betala någon duktig plåtis några tiotusen för att bocka ihop kanaler på säg 500x80mm?
 
Vi hade lika dant i en helt nybyggd lägenhet (dock inte över fönster) men då taket är betongplatta så måste rören hamna under och att sänka hela taket för några rör tror jag ingen tycker blir bättre. Jag slutade se lådorna efter några månader och funderade aldrig mer på dem. Efter att ha flyttat några gånger så kan jag bara säga, sitt ner i båten man vänjer sig vid nästan vad som helst.
 
Visst kan du ta bort det men du kommer få ersätta det igen ganska snabbt.. eftersom det verkar vara tillluftkanal till lägenheten . Sen kvaddar du troligen luften för alla andra då du rubbar den i justerade balansen mellan tillluft och frånluft .... BRF innebär att man köpt rätten att bo där...
Inte att man har rätt att ändra på huset grundläggande funktioner som El Vatten och Vent.. gissar att läser man stadgarna noga så kan man nog bli av med den rätten att bo kvar och borätten återgår att till föreningen...ventilationen är vanligen föreningens egendom och ansvar... Bostadsrätt är inte samma som enskilt ägande av egendom...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.