Om det står en 1.5-plansvilla på korsprickad mark i ett område där detaljplanen i övrigt är relativt fri och tillåter max 2 våningar. Kan man då tex få bygglov för att göra tillbyggnad till huset eller riva takvåningen och bygga om till en 2-plansvilla? Om huset är mycket gammalt och i behov av renovering, kan man kanske till och med få lov att riva huset och bygga upp ett nytt på samma plats?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Att godkänna avvikelser varierar en del mellan kommunerna så du behöver nog fråga bygglovsavdelningen (går att göra anonymt).
 
Kan inte säga att jag är bekant med uttrycket korsprickad mark, men antar det är korsmark där endast komplementbyggnader får uppföras. Det går att beviljas undantag för en liten avvikelse, vilket uppenbarligen gjorts i ert fall om delat av huset står på korsmark.

Det är klokt att sätta in sig i vad syftet med korsmarken är, då blir det också lättare för dig att argumentera för varför ett bygglov skulle beviljas.

Eftersom det finns en byggnad ser jag inte att det skulle vara några problem att renovera. Om att göra om från 1.5 till 2 plan torde gå att få till, om ingen mer korsmark tas i anspråk och detaljplanen i övrigt följs.

Att ta mer korsmark i anspråk kan vara svårare, då är risken att det inte längre är en liten avvikelse.

Men om du får göra tilltänkt förändring kan bara byggnadsnämnden svara på (och domstol vid ev överklagan).
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hur stor del av huset står på den korsade marken? När uppfördes byggnaden? Är det en gammal är detaljplanen?
 
Det låter ju som om det är ett hus som predaterar detaljplanen, men det spelar kanske inte så stor roll.

Att lägga på en våning tror jag skulle gå igenom. Prövning av prick- och korsmark gör väl främst för att motverka att ny sådan mark tas i anspråk för byggnation, vilket ju inte skulle ske här.

Att riva och bygga nytt är nog svårare att få igenom, likaså utbyggnad om det är på ytterligare korsmark.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag tror att det spelar stor roll om huset är byggt före eller efter att plan med kryssad mark infördes. Om byggnaden redan prövats mot planen.
 
Åh, jag hörde av mig till stadsbyggnadskontoret och just den här tomten var på mark som är av kulturvärde, så man får inte göra så mycket alls, mest bara invändiga arbeten. Trist!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.