A AlexHo skrev:
Har alltid haft en dröm att flytta in till ett nybyggt hus där allt är klart och kan börja njuta direkt
Hela poängen med trädgård är att den aldrig blir klar eller perfekt. Varför gräsmatta? Ska ni spela golf? Varför inte marktäckare och lite spännande växter i stället för en gräsmatta, trötta rhododendron och tujahäck?
 
  • Gilla
John Larson och 4 till
  • Laddar…
Om du vill hålla en gräsmatta fin under våren sommaren krävs det nog att någon kommer 1-2 gånger i veckan inte 2 gånger om året =)
Om du inte hittar roboten från himlen eller att du helt saknar kanter (och hus) på tomten kommer du behöva gå och klippa med trimmer där roboten inte kommer åt, du kommer behöva ut o jaga myror som bygger bon och gör sandhögar o jävlas, du kommer förbanna alla gula maskrosor som blommar upp igen precis där du rensat helt rent dagen innan. Utan träd över gräset blir det lätt bränt en sommar med bra väder så då ska det vattnas var o var annan dag. Men vad är detta? har vi fått tistlar i mattan va fan!?.
PS satsa på en fin uteplats med en löjligt stor markis.
 
  • Gilla
Olausson och 2 till
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Fin gräsmatta kan du få med robot men den gör bara det enkla jobbet, klipper. Du måste fortfarande, vattna, gödsla, stödså, dressa och pyssla med den. Men det kommer inte per automatik bli en paradmatta bara för att du ha en robotklippare.
För en som knapp
T TypRätt skrev:
Om du vill hålla en gräsmatta fin under våren sommaren krävs det nog att någon kommer 1-2 gånger i veckan inte 2 gånger om året =)
Om du inte hittar roboten från himlen eller att du helt saknar kanter (och hus) på tomten kommer du behöva gå och klippa med trimmer där roboten inte kommer åt, du kommer behöva ut o jaga myror som bygger bon och gör sandhögar o jävlas, du kommer förbanna alla gula maskrosor som blommar upp igen precis där du rensat helt rent dagen innan. Utan träd över gräset blir det lätt bränt en sommar med bra väder så då ska det vattnas var o var annan dag. Men vad är detta? har vi fått tistlar i mattan va fan!?.
PS satsa på en fin uteplats med en löjligt stor markis.
Låter som jag ska överväga har en liten gräsplätt och resten betong :(
 
F
A AlexHo skrev:
För en som knapp

Låter som jag ska överväga har en liten gräsplätt och resten betong :(
Eller kanske bo i lägenhet?
 
  • Gilla
Cheesen och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar faktiskt gå förbi en trädgård som är helt i betong och konstgräs. De har ingen häck men har små plastträd i gjutna blomlådor fyllda med pinjebark och fejkmurgröna på spaljé. Och plastpelargoner som går i den där blå färgen som grön plast får av solen. Den är väl så nära underhållsfri man kan komma...men om den är njutbar måste man nog fråga ägarna om. För mig känns det som ett sår i ögat bara av att se den.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Myasi och 7 till
  • Laddar…
Fadai
A AlexHo skrev:
Tack för tipsen. Är det kört om man vill fixa på våren?
Såklart inte. Men försök få det fixat innan sommaren börjar.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Innan bevattningsförbudet träder i kraft....
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Gräs är nog det som kräver mest underhåll i trädgården sett till arbetstimmer. Thuja är långt ifrån underhållsfri om den ska hållas under 1,80. Växtkraft finns för 5-6m så om man håller den kort så måste man klippa ännu mer på bredden. Solitär thuja blir inte lika bred om man låter den växa på höjden och kanske lite mindre klippbehov än häckthuja. Visserligen inte alls så jobbig att klippa som mycket annat, men räkna med att trimma april och augusti varje år, vilket är en hel del arbete för 140m.En låg- och smalvägande variant av idegran verkar bättre.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
K Kustvägen skrev:
Innan bevattningsförbudet träder i kraft....
Just det! Bevattningsförbud i min trakt de senaste somrarna. Har kostat mig många häckplantor!
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
engs
Mycke gnäll på thuja tycker jag, slår vad om att de som klagar skulle uppskatta den om det var en raritet och inte så vanlig.

Låter precis som musiksnobbar, knivnördar eller vilket område som helst. Allt som får genomslag hos ”svensson” ska sablas ner av de mest inbitna nördarna. Eller i vilket fall en stor subkategori av dessa. Även om det de sablar ner skulle vara uppskattat av nördarna även om produkten / fenomenet vore identiskt, förutom populariteten.

Kan / vill man inte bygga plank är det få saker som kan skapa insynsskydd lika effektivt.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
C
engs engs skrev:
Mycke gnäll på thuja tycker jag
Två inlägg av 84 = mycket?
Själv föredrar jag förvisso sällsynta rariteter som Syrén och Spirea, så jag får väl räkna mig till trädgårdssnobbarna då :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Mycke gnäll på thuja tycker jag, slår vad om att de som klagar skulle uppskatta den om det var en raritet och inte så vanlig.

Låter precis som musiksnobbar, knivnördar eller vilket område som helst. Allt som får genomslag hos ”svensson” ska sablas ner av de mest inbitna nördarna. Eller i vilket fall en stor subkategori av dessa. Även om det de sablar ner skulle vara uppskattat av nördarna även om produkten / fenomenet vore identiskt, förutom populariteten.

Kan / vill man inte bygga plank är det få saker som kan skapa insynsskydd lika effektivt.
Jag tror snarare grejen är att eftersom thuja är så vanligt ökar sannolikheten att stöta på illa skötta eller rent av fula planteringar och det är detta som gett thuja ett dåligt anseende. Är personligen lite trädgårdssnobb men ogillar inte thujor som regel: smaragdhäckar kan vara otroligt fina och jag älskar jättethujor som solitärer. Dock är brabanten nästan aldrig snygg. Nu gäller denna tråd en trädgårdsnovis som var av intrycket att thuja är skötselfri eftersom den inte fäller löv. Just en sådan ägare riskerar att få en riktigt ful thujahäck då hen inte har intresse för trädgårdsskötsel. I det fallet är det bättre att satsa på en mer naturligt växande häck eller spaljé med klätterväxter som många föreslagit. Det handlar inte om att gnälla på thuja utan om att råda OP att inte lägga hundratusentals kronor på en häck som med stor sannolikhet kommer bli ful.
 
  • Gilla
nameloser och 3 till
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Gräs är nog det som kräver mest underhåll i trädgården sett till arbetstimmer. Thuja är långt ifrån underhållsfri om den ska hållas under 1,80. Växtkraft finns för 5-6m så om man håller den kort så måste man klippa ännu mer på bredden. Solitär thuja blir inte lika bred om man låter den växa på höjden och kanske lite mindre klippbehov än häckthuja. Visserligen inte alls så jobbig att klippa som mycket annat, men räkna med att trimma april och augusti varje år, vilket är en hel del arbete för 140m.En låg- och smalvägande variant av idegran verkar bättre.
Har tänkt ta in trädgårdshjälp vår och höst och däremellan köra robotgräsklippare. Tror ni det funkar? Tror ni även om det är lika bra att installera en automatisk konstbevattning?
 
engs engs skrev:
Mycke gnäll på thuja tycker jag, slår vad om att de som klagar skulle uppskatta den om det var en raritet och inte så vanlig.
Jag övertog för många år sedan trädgård med etablerad 40 m thujahäck och jag slet verkligen hårt. Den växte upp till 60-80 cm/säsong och hölls efter på höjd och sidor i maj och september. Full skrinda efter bilen till tippen varje gång. Det var verkligen hårt jobb. Men visst var den snygg!

Det finns andra lösningar med mycket mindre arbetsinsats. Det är sällan man ser välskötta thujahäckar efter att de passerat 10-årsåldern.
 
  • Gilla
Björkisvägen och 1 till
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Har tänkt ta in trädgårdshjälp vår och höst och däremellan köra robotgräsklippare. Tror ni det funkar? Tror ni även om det är lika bra att installera en automatisk konstbevattning?
Jag tror du ska ge trädgårdsarbete en chans innan du lägger en förmögenhet på att lösa ett eventuellt ickeproblem. Såvida ni inte har en parktomt kan trädgårdsarbete vara otroligt avkopplande och givande då man snabbt ser resultatet av ens arbete. Vi bor i Sverige, varje sommardag kommer inte tillåta häng i solsängarna. Sådana dagar är det perfekt att ta av tröjan och greja i trädgården. Du sparar pengar, du får det fint, du får till och med solbränna trots att det är en annars gråtrist dag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.