Hej!

Kom precis på en sak, vi har ett garage/förrådstak i plåt (platt tak, låg lutning) och funderade på om man kunde ställa lite lådor att odla i för att använda utrymmet. Vill inte skada plåten eller taket på något sätt så funderar bara på om det kan leda till något negativt. Tänkte inte fylla hela taket med jord utan bara några krukor/lådor. Inte jord direkt mot plåt.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
D Danii KD skrev:
Hej!

Kom precis på en sak, vi har ett garage/förrådstak i plåt (platt tak, låg lutning) och funderade på om man kunde ställa lite lådor att odla i för att använda utrymmet. Vill inte skada plåten eller taket på något sätt så funderar bara på om det kan leda till något negativt. Tänkte inte fylla hela taket med jord utan bara några krukor/lådor. Inte jord direkt mot plåt.
Jag har ett liknande projekt på gång, men det är lite på hold eftersom det inte gick att bygga en Attefallare i vår plan pga kulturminnesskyddat. Men ska söka riktigt bygglov.

Så här ser min plan ut, skulle få en riktigt lång säsong, dels passivvärme från två håll, dels tänkte jag koppla in en del av frånluften till växthuset:

3D-modell av vit bostad med brunt tak och anslutet glashus/växthus samt brun svart skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker bara det är självklara saker att tänka på. Vikten, taket tål ju inte hur mycket ”extra” som helst om det är våldsamt med snö där osv. Ska du ha automatisk bevattning är det ju bra med en säkerhetsfunktion, dvs att den slår av automatiskt. Jag vet inte hur din plåt ser ut, men är den normalt strukturerad mår den inte bra av att gå på. Gör då en liten trall istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.