Slipa och sen ett sista lager hårdvaxolja.
 
-RB- -RB- skrev:
Slipa och sen ett sista lager hårdvaxolja.
ok. fanken. då kommer det bli mörkare än önskat.

har sandpapper från 80 upp till 7000. hade hoppats att det skulle funka att dra över med typ 800 och slippa olja igen.
 
Lägg ett sista lager ofärgad hårdvaxolja?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
vilken grovlek på sandpapper rekommenderas? jag sandade med 240 innan oljning, men ändå har fibrerna rest sig avsevärt
 
Bäst hade varit att slipat mellan dina två lager som du har redan lagt på. När man slipar ner fiberresningar så blir det små små hål i vaxskiktet där träfibern var. Om du kan leva med det så kan du ju testa att bara slipa med 800 eller ännu finare.

Jag hade kört 320 eller 400 korn och slipat med lätt hand och sen lagt på ett lager ofärgad hårdvaxolja.
 
Ingen hjälp nu men till nästa gång så när du slipat klart så torka av ytan snabbt med en blöt trasa så reser fibrerna sig precis som nu och då kan du slipa ner det som rest sig innan oljan.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Sent ute, men till en annan gång. Slipa med trollull när det är ”vått” med olja. Detta pressar inte ner fibrerna som sandpapper på samma sätt. Torka av noga med trasa, se till så att alla lösa järntrådar är borta, annars kan de missfärga.
 
tack för tipsen. men jag svepte faktiskt med 3000k sandpapper och det räckte för att få en trevlig polerad yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.