Skulle vilja skaffa tvättmaskin till sommarstugan. Är less på att dra på tvätten mellan stugan och stan.
Vi kallställer stugan över vintern och det kan bli mer än -30 grader en riktigt kall vinter. Hur gör man för att undvika att det blir frysskador? Hur gör ni?
 
Claes Sörmland
Är det inte bara att öppna nålfällan på hösten så kan du få ut det vatten som står i maskinen?
 
Jag inbillar mig att det aldrig går att tömma en tvättmaskin, ej heller en diskmaskin, helt och hållet från vatten.

På landet har vi tvättmaskinen i badrummet och där håller vi frostfritt, 6-10 grader ca, egentligen av andra skäl. Självfallet tömmer jag ur tvättmaskinsavloppet före vintersäsongen. Jag rekommenderar stödvärme så tvättmaskinen får det frostfritt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det inte bara att öppna nålfällan på hösten så kan du få ut det vatten som står i maskinen?
Vad är nålfällan och var sitter den?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag inbillar mig att det aldrig går att tömma en tvättmaskin, ej heller en diskmaskin, helt och hållet från vatten.

På landet har vi tvättmaskinen i badrummet och där håller vi frostfritt, 6-10 grader ca, egentligen av andra skäl. Självfallet tömmer jag ur tvättmaskinsavloppet före vintersäsongen. Jag rekommenderar stödvärme så tvättmaskinen får det frostfritt.
Det kan vara osäkert med stödvärme eftersom det inte så sällan är strömavbrott i vårt ”stuguområde”. Vi brukar inte heller vara där vintertid.
 
Claes Sörmland
G gepard skrev:
Vad är nålfällan och var sitter den?
Luckan längst ned. Sitter vid pumpen:

Framifrån bild av en vit tvättmaskin, fokus på den nedre luckan nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cooltox
  • Laddar…
:) Tack! Tror du inte att det behövs något medel typ glykol?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Glykol är inte särskilt bra att hälla i avloppet , när nu maskinen ska tömmas på detta .

Denna ska iofs vara giftfri [länk]
Vad finns det för lämpligt medel?
 
Tomture61
Etanol (T-röd)
 
  • Gilla
gepard
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Etanol (T-röd)
Tack!
 
Spolarvätska kanske luktar mindre.
 
Nicro Nicro skrev:
Spolarvätska kanske luktar mindre.
Tack för tips. Var skall man hälla vätskan?
 
Tomture61
För att få ett 100% rätt svar , fråga tillverkaren.
Annars finns vatten hela vägen från gatan/ marken.
 
Vi har haft tvättmaskin i kallställd sommarstuga sen 1971, tror att vi nu är inne på den fjärde maskinen, och det är ingen av dem som har frusit. På hösten skruvar vi loss tillrinningsslangen från kranen samt lossar avloppsslangen från tratten den mynnar i. Båda slangarna vickas upp och ner och fram och tillbaka tills allt vatten runnit ut. Därefter öppnar vi den lilla luckan nedtill, där man plockar ut små metallföremål som lossnat under tvättning, och får ut en liten slurk vatten även där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.