Epoq ger 10 % rabatt på alla kök i ek t o m den 15 april. Vi var redo att beställa i början av februari men fick reda på att det skulle komma en kampanj. Men tanke på att de nyss hade 20 % på kök i björk så blev man lite besviken men det bli ju några lappar sparade ändå.

Vi ska bygga ett Epoq-kök med luckorna Edge Ek.

Epoq har nu också uppdaterat sin hemsida till det bättre och introdocerar något de kallar för Epoq Premium:

Epoq Premium

Lådor
Standard: Lådsidor med fullutdrag och självstängning. Sidor i dubbelvikt stålplåt och bakstycke i plåt i grå kulör.
Premium: Som ovan med integrerad mjukstängning.

Stommar
Standard: 18 mm stommar belagd med vit melamin och vita framkanter.
Premium: 18 mm stommar belagd med trämönstrade insidor och framkanter.

Gångjärn
Standard: Dolda gångjärn i helmetall med öppningsvinkel 110º, enkla att justera i höjd-, sid- och djupled.
Premium: Som ovan med justerbar mjukstängning.

Mycket trevligt att Epoq nu erbjduer integrerad mjukstängning i sina lådor vilket inte var fallet tidigare. Vi var inne på att komplettera från Ikea men slipper nu det.

Vi har skickat in vår ritning för offert och avser att beställa så snart som möjligt.

Jag återkommer förstås fortlöpande till forumet med hur allt vecklar ut sig...
 
Snailman
Intressant, har ni tänkt ha några skåp med utdrag? Har hört att det inte ska vara så bra (från konkurrenter), men tänkte man kunde köpa lådor från ikea och sedan montera ikeas gångjärn på luckan, det ska vara särskilda gångjärn så lådorna går att dra ut.

Har inte hunnit undersöka ovanstående ännu, men tänkte nämna det ändå...

Ikea verkar oxå ha 18mm i sina stommar så lådorna borde passa som de är.
 
Vi ska inte ha några skåp med utdrag (om jag förstår dig rätt). Vi kommer bara att ha vanliga skåpdörrar med hyllor invändigt (i högskåp och väggskåp) samt en massa lådor (i bänkskåpen). I dessa aspekter har Epoq samma grejer (Blum) som andra kökstillverkare.
 
Vad är leveranstiden på kök från Epoq, någon som vet?
 
Japp, fyra veckor säger de.
 
A
Vet att någon väntade betydkig längre äe så men han kanske bara hade otur
 
Hur är kvaliten jämfört t.ex. med Ikea?
/L-O
 
62_an skrev:
Hur är kvaliten jämfört t.ex. med Ikea?
/L-O
Var på Rusta häromdagen och klämde och kände på Epoqs utställningskök där. Jag misstänker att det är samma som IKEA, det var iaf känslan vi fick. Kändes hyfsat gediget.
 
Det finns många trådar där Epoqs kvalitet har avhandlats. Måtten är identiska med Ikea och misstankar finns att det är samma fabrik vilket inte känns helt osannolikt. En del är sedan för Ikea medan andra är för Epoq. Säkert är vissa saker bättre hos Ikea medan andra är bättre hos Epoq. För mig är iaf valet glasklart.

Just nu har jag inget spännande att förtälja annat än att vi väntar på offert. De har fått en anstormning av kunder nu (i samband med kampanjen antar jag) så man får vänta lite längre enligt utsago från nån chef där...
 
T
Epoq ser ju hyfsat bra ut om man kollar på "Från koja till slott" på TV3 som använder denna tillverkare. Deras "Trend Kulör" är rätt så skön.
 
Var och kollde själv på Rusta. Fick känslan av att Epoqs ek hade mer lyster, såg nästan ut lite åt "oljad-ek-hållet". Dessutom är täcksidorna 16mm tjocka mot Ikeas 13-14mm - liten, men klart synbar skillnad till det bättre. Framkanten på täcksidorna tyckte jag var lite mer snyggt rundad än Ikeas. Men annars kan det ju mycket väl vara samma tillverkare som Ikea.
Men jag tror inte Ikeas kök är tillverkade på en fabrik - möjligen stommarna. Luckorna är nog tillverkade på olika fabriker beroende på modell.
Det kan ju iofs vara det samma med Epoq...

Den största nackdelen för Epoq tycker jag är att det inte finns detaljlistor över stommar, luckor och tillbehör som Ikea har. Svårt att se vad som går att göra utöver standard. Fanns t.ex heller inga inbyggnadsmått i högskåp för ugn/micro så jag vet inte vilket jag ska välja.
Mao helt beroende av en kökskonsulent från Epoq.
Ikeas kök kan man ju planera istort sett helt själv.

Men Epoq har ju träfärgade stommar... :)
 
62_an: jag tyckte Epoqs Edge Ek var snyggare och mer kvalitativ än både Ikea Nexus och E-lux Sentens Holme Ek när det begav sig för vår rundvandring bland aktörerna.

Att de har träfärgade stommar gjorde valet klockrent. När man vill ha ekluckor så tycker jag det ser skit ut med vita stommar.

Epoq har i sin broschyr (som ska finnas på Rusta) förteckning över alla skåp, luckor, täcksidor osv, dvs komplett sortiment.

När det gäller mått för att bygga in vitvaror så var det inget problem för oss då vi var inne på Siemens och såg att många av Epoqs bilder på hemsidan har vitvaror från Siemens så då kan man ju utgå från att det passar. Men jag tror att man kan antaga att måtten är de samma som Ikea har.
 
Nu har vi beställt. Det blev ungefär som framgår av denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/koek/9110-nytt-koek-synpunkter-pa-upplaegg.html

Total kostnad: 31.000 kr. Då är det Epoq Premium; träfärgade stommar, mjukstängande lådor och luckor. Totalt 18 skåp men inga bänkskivor, täcksidor, vask, vitvaror eller annat.

Jag frågade om lådorna var från Blum men tydligen så har de bytt leverantör till något som är "mycket bättre"... (återstår förstås att se).

Köket ska komma under kommande fjärde vecka. Enligt konsulten klarade de leverens i 99,8 % av fallen. Låter förstås som bullshit, men, men...

När än man beställer under innevarande vecka så är det leverans under den fjärde veckan. Idag fredag var alltså sista dagen för att få det fyra veckor från nu. Beställer man på måndag så förskjuts det en vecka osv...

Efter att ha genomgått beställningsfasen hos Epoq så kan jag sammanfattningsvis säga att jag är mycket nöjd. Konsulenten var väldigt trevlig, hjälpsam och kunnig.

Återkommer.
 
ginnfilt skrev:
Jag frågade om lådorna var från Blum men tydligen så har de bytt leverantör till något som är "mycket bättre"... (återstår förstås att se).
Hörde med Epoq:
Dom har bytt till ett fabrikat som heter Mepla.
Förmodad hemsida: MEPLA-ALFIT

Nackdel: Går inte längre att komplettera med delar från Ikea.
Men snygga rostfria lådindelningar!

/L-O
 
En liten uppdatering:

Redan igår, den 15 mars, så fick jag Postens kolli-id från Epoq. Två kollin á 525 kg är registrerade.

Vid beställning fick jag reda på att jag kunde kolla av kolli-id den 23 mars så det känns som att jag ligger före schema, kanon.

Fick plötsligt en hint om att det kanske är dags att beställa bänkskivor (från Kvik)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.