Jag skulle gärna vilja ha inspiration vad gäller att plantera växter i krukor och eller av ”inredning” av en takterrass.
 
Åsa Lund
Ska det vara växter som står kvar år efter år?
Var i landet bor du? (växtzon)
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska det vara växter som står kvar år efter år?
Var i landet bor du? (växtzon)
Jag vet ännu inte riktigt vad jag vill ha (bor i Göteborg) utan är mer ute efter inspiration
 
BirgitS
Har du kollat på Pinterest?
https://www.pinterest.se/pin/511580838903049639/
Det spelar ju ingen större roll om planteringslådorna och -krukorna står på en takterass eller en uteplats i marknivå.
Du kanske kan hitta någon bra bok på biblioteket också.

Det är ju viktigt att tänka på väderstreck, sol och vind också.
 
Åsa Lund
Viktigt att köpa stora krukor som då kan innehålla mycket jord, vilket i sin tur ger lite mindre känslighet för att jorden ska torka ut under soliga dagar
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Viktigt att köpa stora krukor som då kan innehålla mycket jord, vilket i sin tur ger lite mindre känslighet för att jorden ska torka ut under soliga dagar
Men om man har tänkt på uppstammade träd, hur många år kan man ha det innan de ”växt” ur krukan?
 
Jag har haft buskar och träd i krukor i tio år och de lever ff, en kompis har en klematis i kruka, den har stått där i alla åt jag känt henne, dvs minst 10. Jag har olika perenner och eller annueller i samma krukor som träden/buskarna. Det gäller att tillföra ny näring och mull varje år samt rotbeskära få och då. Satsa gärna på buskar som stamma upp för att få ett litet träd
 
  • Gilla
Bönhus
  • Laddar…
... Jag har en klematis Summersnow som stått i stor plastkruka i 15 år... växer ca 5 m/år och klipps ner fullständigt på våren. Kräver dock årlig tillförsel av jord, näring och mycket vatten i kruka.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av takterrass är att det är mycket tuffare klimat än vid marknivå. Man är visserligen lite närmare vår fader den allsmäktige men tyvärr utan närkontakt med moder jord, som reglerar och ger ett stabilt klimat.

- När det är varmt är det vansinnigt varmt.
- När det är vinter och kallt är det svinkallt.
- När det blåser, ja då blåser det som f-n vilket betyder att jorden torkar ut snabbt och att vindtåliga växter behövs.

Tänk till innan angående torka, vind och sol.
 
Redigerat:
Jag hade en bergstall i kruka på takterrassen öppet, inget tak över). Det gick bra, den skötte sig själv från 2010till sommaren 2018, då strök den med. Men om jag hade vattnat den hade den nog överlevt även den sommaren.
 
  • Gilla
Bönhus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.