skulle föredra att öppna upp lite. typ så här...
 
  • dalby3_planlosning1_480x580.2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jag hade också velat öppna upp, men enbart för att få mer öppen sällskapsyta då just kök och vardagsrum är ytor man använder mycket. Det skulle även bli ljusare inne av att öppna upp. Det hela beror på hur man använder just kök/matplats/vardagsrum.
 
Visst kan man ha synpunkter. Men det är med stor respekt jag närmar mig prefabhus som dessa. Dalby har hängt med i Modulents sortiment ända sedan 1960-talet. Detta är ett volymbygge, vilket innebär att varenda skrymsle innehåller små inbyggda affärshemligheter. Bifogar skiss med ett par ändringstips, som säkert skulle få konstruktionskillarna i Hässleholm att sätta i halsen. Blir faktiskt nyfiken på vad de skulle säga.

1. Balkongen på andravåningen är en riskkonstruktion, med bostadsvolym direkt under ett utegolv. Jag skulle valt en takkupa, vars yttervägg sammanfaller med bottenvåningens. Detta borde öka bostadsytan till mycket låg gränskostnad.

2. Trappan ligger alldeles innanför ytterdörren. De som levt med denna vanliga lösning brukar tycka att den vållar onödig trängsel i entrén, och att att smuts sprids upp i trappan. Jag skulle hellre valt att placera trappan som rumsdelare mellan kök och vardagsrum.

3. Tvättstuga och toalett på bottenvåningen skulle jag attackerat med ett mer samlat grepp. Varför inte kombinera rummen, och helt enkelt installera tvättmaskin och torktumlare i ett lite större "hygienrum"? (Flyttar man kökets innervägg dryga metern inåt huset kan man leda gavelns entré direkt in i köket).

4. Andravåningen skulle vinna stort på större takkupa. Genom att slopa hallens tvåvåningshöjd och lägga takkupa också på entrésidan får man faktiskt ut ännu ett mindre rum på detta plan. Jag skulle gärna rensa bort "knäet" som bildas av badrummet ute i övre hallen.

5. Andravåningens badrum ligger (av outgrundlig anledning) så långt från bottenvåningens VVS man kan komma. Jag skulle definitvt spegelvänt för att stapla våtrummen ovanpå varandra.
 
Originalritningen är ju okej, men lite småtrist. Mycket trevligare som "imported-anders" har ritat med en köksö.
Och trappan direkt innanför entrédörren är som sagt ingen bra lösning.
 
Mycket tänkvärda ord och funderingar!
Jag gillade också Anders ritning med köksön...med enda frågan om det inte blir "too much" och alldeles för lååååång rumskänsla dvs att man upplever hela huset längd som väl avlångt? Det finns fördelar med att stänga in sig i köket också, förstås...
Trappan i hallen är en klassiker, fungerar tycker vissa, andra inte. Jag har själv bott så i uppväxtåren och även nu. Har inga problem utav det, har aldrig upplevt att det blivit trängsel kan t om komma på en fördel, att sitta i trappan när man tar på sina skor :)

Billy: Intressanta förslag men dyrt att genomföra, dessvärre! För varje ändring lägger de på 10 laxar (tror jag att det var) när det gäller planlösningsändring. Är mer intresserad att ha dem laxarna i en laxask om du fattar vad jag menar.

Phwe, jobbigt det här med prefab tycker jag! Just nu kan jag tycka att det vore "enklare" att låta rita det exakt som man ville ha det...men ja läget är som det är. Det står mellan Dalby3 och Viken, men efter att ha tittat sönder planlösningarna så står fortfarande dalby som vinnare. Man måste våga blunda och komma ihåg det där som man sagt att man bara måste ha. Klädkammare, fler garderober etc

tack för era synpunkter!
 
En inte allt för komplicerad sak du kan göra för att få en lite öppnare känsla mellan kök och vardagsrum är att sätta dit en bredare skjutdörr, gärna dubbel.
Har själv haft det mellan två rum och det blev väldigt trevligt. Den var ca 2 meter bred.
På det viset kan man också få plats att sätta ett riktigt långbord mellan kök och vardagsrum vid större kalas.
Inflyttningsfesten tex. :)

En sak man måste tänka på där är att husbyggaren inte får sätta ledningar i väggen där dörren ska gå. Vet att detta missats vid byggen vilket komplicerat det hela.
 
Om du gillar både Viken och Dalby tycker jag att du ska titta på Solgården, som egentligen är en större modell av Viken (fast i katalogen med träfasad).

Hus, små hus, villa, villor och tomter från Modulenthus

En poäng med Viken är att dess fasadutformning får huset att passera som enplanshus, fastän det har förhöjt väggliv. Takkupan med "riskbalkong" är bytt mot frontespiser ända ute vid fasadlivet. Jag antar att Solgården kan få samma kosmetiska putsade yttre som Viken.

Men varför måste ni ha just en Modulenthus? Det vimlar av husfabriker! Myresjöhus, LB-hus ... Och påtal om skånska längor kan du ta en titt på Haaks Stenhus, som anlitar den mycket duktiga arkitetken Karin Petterson i Ängelholm -

Karin Petterssons Arkitektbyrå

H A A K S "Vi bygger inte bara hus - vi skapar boende"
("Idéritningar på hus")
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.