EddieHansson
Hej! Hur ska vi tänka när vi planerar för att senare kunna köpa en LVVP. Vi kommer att renovera badrummet till sommaren men kommer inte köpa LVVP ännu, men vill förbereda för den.

Förutsättningarna är att vi behöver dra ut värmebärare genom golvet ut i krypgrunden, vilket kan bli ett problem för säker vatten tänker jag.

Kan en variant vara att dra upp ett 75mm avloppsrör och använda det för rördragning i framtiden? Tätskiktet kan då ansluta upp mot röret med manschett osv.
 
Ritning/skiss/bilder behövs nog här för att hänga med.
 
EddieHansson
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ritning/skiss/bilder behövs nog här för att hänga med.
Ska försöka fixa det. :)

Enplanshus i trä. Platsen för LVVP som vi tänkt har inga ytterväggar så enda vägen ut till utedelen för rören är antingen genom golvet eller genom vinden.
 
H
Antar att det är en Luft/vatten värmepump du menar. Köp en som har gas i mellan inne/utedelen så slipper du fundera att det ska frysa för dig.
 
EddieHansson
H H-Thomasson skrev:
Antar att det är en Luft/vatten värmepump du menar. Köp en som har gas i mellan inne/utedelen så slipper du fundera att det ska frysa för dig.
Tack, det är en bra idé.

Vet inte varför jag var så inställd på att dra rören i golvet, när det är enklare att dra dem genom taket och ut genom vinden. :)

Ett problem som är kvar är att det behövs en golvbrunn. Närmaste golvbrunn är idag vid duschen.

Vi vill också ha en tvättmaskin tillhöger om VVB/LVVP så vi behöver ju lösa avlopp där på något sätt. Hur löser jag det enklast? Finns det någon variant för 50-75mm rör som man kan dra genom golvet som man koppla TM och LVVP till?

Översiktsplan över ett badrum med tänkt placering för värmepump, avloppsrör, tvättmaskin, dusch, handfat och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
EddieHansson
Tror att enklast ändå blir att göra rätt, att installera en ny golvbrunn. Ville helst undvika jobbet att ta upp golvet osv.
 
  • Ritning av badrum med markerad golvbrunn och linjer som visar avloppslinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson
En ytterligare fråga.

Jag behöver dra rör mellan fördelaren och värmepumpen. Det rör sig om ca 50cm i väggen. Ni ser på bilden nedan.

Jag hade från början tänkt dra PEX 20 eller CU 22 men inser att det blir mycket svårt att få till böjarna. För PEX finns inget bockstöd utan man måste använda installationsbox vilket komplicerar och fördyrar installationen en hel del.

Räcker det om jag drar PEX 16 från fördelaren. Beräknat flöde är 6.5l/m, vilket inte borde vara några problem för PEX 16?

Schematisk bild av en värmeslingors layout med teknisk information och flödesberäkningar för ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.