Avenbok är inte vintergrön. Är i stort sett bara barrväxter som är det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
Satana Satana skrev:
Såg att nån skrev nåt om thujor för 1500 kronor metern... På riktigt vem köper thujor som är så pass höga!? Köper du på Bauhaus nu snackar vi snarare 150kr per meter.
Frågeställningen i tråden är vad det kostar att få en klar trädgård från dag 1. Det har inget att göra med thuja för 150 kr per meter.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Skumpe
A AlexHo skrev:
Börjar nu förstår att det är mer jobb och dyrare med trädgård än jag trodde, trots det är en mkt enkel trädgård
Det behöver inte vara så dyrt utan det som är dyrt är att du vill ha uppväxta plantor. Det är ju rätt förståeligt att en fin planta som är fem år är många gånger dyrare än någon som är ett år. Den har ju både förvarats, sköts om och är större och dyrare att transportera. Sen är det också rätt mycket jobb alltså fysiskt arbete du efterfrågar.

Jag gissar att du får kompromissa och köpa mindre plantor för häcken. Det blir bättre också så den kan växa ihop. Du kan så gräset då också och ha som mål att ha en färdig trädgård på två år istället.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Avenbok är inte vintergrön. Är i stort sett bara barrväxter som är det.
Liguster och buxbom kan vara alternativ beroende på var i landet det gäller. Även murgröna på spaljé kan funka.

Till OP, trädgårdssnobbar brukar anse att idegran är den bästa vintergröna häckplantan. Av thujorna föredrar man vanligtvis varianten ”smaragd” som är mycket tätare än ”brabant”.

Om det gäller insyn i ett specifikt fönster föreslår jag att ni istället satsar på några relativt uppvuxna prydnadsträd som planteras på lämplig plats i avståndet mellan fasad och tomtgräns. Detta ger mycket dimensionalitet och gör att gatan/grannen kommer upplevas mycket mindre påträngande. Bättre att satsa på en mindre uppvuxen häck av exklusivare variant och kompensera med prydnadsträd/ buskar i början—detta kommer bli mycket bättre i långa loppet. Exempel på lämpliga prydnadsträd/buskar är japanska lönnar, bergskörsbär, häggmispel. Särskilt japanska lönnar växer i gynnsamma lägen sig snabbt breda och vackra utan att ta för mycket anspråk i höjdled. Tänk på att trädgårdsanläggning är en investering i fastigheten så det lönar sig att tänka långsiktigt.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Fick googla avenbok, kan noll om trädgård . Vill ha allt så underhållsfritt som möjligt. Avenbok är väl inte vintergrön?[bild]
Nej så är det ju, men uppvuxna plantor håller löven över vintern om man är ute efter insynsskydd.
Vi har också lagerhägg, den håller sig vintergrön, men stora plantor är dyra.

Att kombinera underhållsfritt och stora växter går dåligt ihop. Oftast är ju stora växter snabbväxande och kommer därmed behöva klippas oftare.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
Köpte 1.5-1,8m tuja för 3 år sen. Alltid nån som har rea på dom, fick mina för 450kr st. (I Norge): Ser att de flesta ställena ger godan mängdrabatter.
50cm mellan varje. (alltså knappt 1000kr meter, tillkommer iofs jobb/droppslang) Efter 2 säsonger såg man nästan inte ljus igenom upp till 1,5m, de är 2.20-2.40 idag, växer enormt fort. Första året mycket viktigt med grundlig bevattning, grävde ner droppeslange, ett måste sa expertisen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
70k låter rätt ok. Vet du om det finns olika kvaliteter/sorter på rullad gräs eller alla same same?
Det vet jag faktiskt inte men det gör det säkert. Vi beställde bara gräs så vi fick nog standard.
Jag tycker priset var överkomligt med matta, jord, maskiner och allt jobb.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Avenbok är elegant o sofistikerat. Thuja är djävulens påfund och en styggelse i både moderna och befintliga villaområden.

;)

Skämt åsido men personligen tycker jag nog det ligger lite i det. Med undantag för de som faktiskt lägger tiden det tar att klippa thujorna _två_ ggr om året. Då kan resultatet bli hyfsat stiligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Hemmakatten och 8 till
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Aj då är det kört :(
Varför så bråttom med trädgården?
Varken så eller rulla ut gräsmatta är särskilt svårt.
Bjud hem ett gäng polare på grillat och bira mot att de lägger en dag på att rulla ut gräs...:D
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Liguster och buxbom kan vara alternativ beroende på var i landet det gäller. Även murgröna på spaljé kan funka.

Till OP, trädgårdssnobbar brukar anse att idegran är den bästa vintergröna häckplantan. Av thujorna föredrar man vanligtvis varianten ”smaragd” som är mycket tätare än ”brabant”.

Om det gäller insyn i ett specifikt fönster föreslår jag att ni istället satsar på några relativt uppvuxna prydnadsträd som planteras på lämplig plats i avståndet mellan fasad och tomtgräns. Detta ger mycket dimensionalitet och gör att gatan/grannen kommer upplevas mycket mindre påträngande. Bättre att satsa på en mindre uppvuxen häck av exklusivare variant och kompensera med prydnadsträd/ buskar i början—detta kommer bli mycket bättre i långa loppet. Exempel på lämpliga prydnadsträd/buskar är japanska lönnar, bergskörsbär, häggmispel. Särskilt japanska lönnar växer i gynnsamma lägen sig snabbt breda och vackra utan att ta för mycket anspråk i höjdled. Tänk på att trädgårdsanläggning är en investering i fastigheten så det lönar sig att tänka långsiktigt.
Finns det prydnadsträd som inte fäller blad? Vill ha minst möjliga underhåll
 
F Freddy_kruger skrev:
Varför så bråttom med trädgården?
Varken så eller rulla ut gräsmatta är särskilt svårt.
Bjud hem ett gäng polare på grillat och bira mot att de lägger en dag på att rulla ut gräs...:D
Känns som alla har så gott om tid och kan/vill lägga mkt tid på trädgården. Vi känner att för varje år trädgården inte är klar så har vi förlorat ett år av att njuta på uteplatsen
 
  • Gilla
Keki
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Finns det prydnadsträd som inte fäller blad? Vill ha minst möjliga underhåll
Träden sköter sig själva och att kratta löv är minimalt med arbete. Mycket jobbigare att hålla efter en thujahäck isf. Om du vill ha vintergrönt får du kolla på mindre tallar, jättethuja (solitär), granar av olika slag. Men en trädgård behöver både vintergröna och lövfällande växter för att skänka bästa möjliga upplevelse året om. Ett annat vintergrönt alternativ är bambu som egentligen är ett gräs, men det beror återigen på läge och växtzon.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
F
A AlexHo skrev:
Känns som alla har så gott om tid och kan/vill lägga mkt tid på trädgården. Vi känner att för varje år trädgården inte är klar så har vi förlorat ett år av att njuta på uteplatsen
Personligen tycker jag gräsmattan är det viktigaste, då kan man röra sig och använda trädgården. Fullt insynsskydd kommer att ta ett par år oavsett vilket.

Det viktiga är en bra och helt färdig bädd för gräset. Sen när rullgräset levereras så har man i princip ett dygn på dig att rulla ut det. Det ligger i rullarna och processas, ruttnar och det genererar mycket värme och gräset bränns ihjäl.

Jag har rullat ut tusentals kvadratmeter rullgräs på tidigare jobb och gjort det själv i min egen trädgård två gånger.

Är underarbetet bra så går det grymt fort och resultatet gör att det är kul. Jag och frun rullade nu senast ut 220 kvm på 1,5-2h samma kväll som rullarna levererades. Det går fort och man har en gräsmatta att använda efter 2 veckor, det är bara att vattna så in i helvete.
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Jag är fortfarande tveksam till TS' inställning till trädgård. Men utifrån vad TS skrivit gäller plankinsynskyddad trädgård med mycket grus och plattsättningar med några enstaka träd och buskar som sköter sig självt. Insynsskyddad och estetiskt fint.

Då gäller:
Trädgårdsdesigner för en överkomlig summa. Plankuppsättning (bygglov). Grävare och plattläggare samt material. Det borde kunna klara sig på ca 500' - och kunna bli rasande fint.
Sen tar TS in RUT som städar trädgården höst och vår för en överkomlig utgift. För TS gäller det bara att njuta.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
@AlexHo - jag vill inte låta negativ men om man vill ha en fin trädgård så tar det tid. Om man inte är så insatt kan det vara svårt att förstå hur mycket tid som ligger bakom fina trädgårdar. Mycket av arbetet är också sådant som inte "syns", typ rensa ogräs. Det syns bara om man inte gjort det, har man hunnit med att rensa så tänker ett otränat öga inte på att det inte är där. Eller så kanske man tror att det skall vara där för man vet inte vad som är vad osv. En riktigt välunderhållen gräsmatta skall krattas, luftas, vertikalskäras, stödsås, dressas och gödslas utöver all klippning. Det tar en massa tid!
Allt som är nyplanterat/nysått måste vattnas extra, ibland inte bara ett år utan flera år. Det tar tid även om man kan förenkla genom att lägga ut bevattningsslangar som kan göra en del av jobbet själv. Både träd och buskar kan behöva klippas, klippet skall tas bort, det skall gallras ur och gödslas, krattas upp löv och tas hand om. Igen massor med tid. En trädgård som är riktigt fin men som inte kräver underhåll är en utopi - det finns inte. Möjligtvis grön asfalt. :)

Jag tror du hade vunnit på att försöka ändra något av dina förutsättningar - antingen hur mycket tid du vill lägga eller vilket resultat du vill ha, risken är annars att du kommer bli väldigt besviken. Vill du inte göra något själv kan du ju alltid anlita en firma, har själv jobbat för en där kunderna kunde köpa "abonnemang" dvs man åkte ut ett par gånger om året och piffade till trädgården, allt från ogräsrensning, gödsling och beskärning till nyplantering ifall någonting hade dött. Något sådant hade kanske kunnat vara något för dig?

Men, jag tror det går alldeles utmärkt att njuta på en altan/uteplats även fast trädgården inte är helt klar. Jag njuter som sjutton trots att det är maaaaaaassa kvar att göra i min egen trädgård och dessutom har jag inte ens hunnit bygga någon altan utan ställer en stol direkt på gräset, altan blir kanske nästa års projekt. :)
 
  • Gilla
liran och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.