• L Larsione437 skrev:
    Det tror jag. Hur testar jag det lättast? Har ialf plockat bort delar av div slangar kopplio verkar ialf inte vara stopp någonstans.

    Det t
    Hur får man till lyftning på bästa sätt tro?
  • L Larsione437 skrev:
    Det tror jag. Hur testar jag det lättast? Har ialf plockat bort delar av div slangar kopplio verkar ialf inte vara stopp någonstans.
L Larsione437 skrev:
Det t
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Tror på luftningen som många andra sagt.
Är det öppet flöde där skvallerröret är anslutet?
 
Staffans2000
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Tror på luftningen som många andra sagt.
Är det öppet flöde där skvallerröret är anslutet?
"Skvallerröret har ingenting med luftningen att göra. Det är ett breddningsavlopp/överfyllnadsskydd för hon, så att vattnet inte skall rinna ut på golvet ifall du glömt kranen på och proppen i.

Staffan
 
  • Gilla
Larsione437
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Skvallerröret har ingenting med luftningen att göra. Det är ett breddningsavlopp/överfyllnadsskydd för hon, så att vattnet inte skall rinna ut på golvet ifall du glömt kranen på och proppen i.

Staffan
Har nu kollat delarna i låset inget stopp. Vet du hur man får till luftning på bästa sätt?
 
är avloppsröret som kommer upp från golvet 50mm böj ?
jag råkade ut för något liknande när jag monterade mitt ikea avlopp till köksvasken och hade en 50 mm böj som jag skulle ansluta det till , jag bara satte i avloppsslangen i utan att skära bort 40mm delen som satt längst ut på slangen det funkade inte så bra då
(detta var 2009 så ja hoppas att jag minns rätt)
 
L Larsione437 skrev:
Har nu kollat delarna i låset inget stopp. Vet du hur man får till luftning på bästa sätt?
Konstaterade att problemet sitter vid röret vid golvet där "flex" slangen kopplas på när jag drog upp det lite så pyser det bildas som ett vakum och allt forsar ner i stammen som det ska. Kanske inte behöver ha flex röret så långt ner i avloppröret så det får chans att luftas lite?
 
Nej, det måste va tätt där. Du får ordna med separat luftning.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
"Skvallerröret har ingenting med luftningen att göra. Det är ett breddningsavlopp/överfyllnadsskydd för hon, så att vattnet inte skall rinna ut på golvet ifall du glömt kranen på och proppen i.

Staffan
sorry, fel benämning BRÄDDAVLOPP har du helt rätt i...
 
Det är fortfarande tätt men innan var packningen på flex röret ca 5cm upp och nedtryckt i avloppröret nu har jag dragit upp så packningen ligger i anslutnings skarven.
 
Så felet är så enkelt, som att röret var nedtryckt för mycket, så flödet hindrades ?
Röd = dåligt. Blå = bra
Enkelt ritat diagram som visar ett rör nedtryckt för mycket med rött markerat område och önskat läge med blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nja avloppröret går rakt ner en bra bit. Utan packning var tidigare där röd började och drog upp flexrör packning så det sitter i skarven emellan rören så går flex röret ner ca 4cm i avloppet.
 
L Larsione437 skrev:
Det är fortfarande tätt men innan var packningen på flex röret ca 5cm upp och nedtryckt i avloppröret nu har jag dragit upp så packningen ligger i anslutnings skarven.
Hej,

hur löste du problemet? Jag har precis samma problem med avloppet i köket och det är också ett Ikea system.
Hos mig det verkar som att problemet ska vara längre bort och jag funderar på att montera ett avluftningsventil som verka hjälpa den del.
 
  • Gilla
Oscar Lundqvist
  • Laddar…
Da Su2 Da Su2 skrev:
Hej,

hur löste du problemet? Jag har precis samma problem med avloppet i köket och det är också ett Ikea system.
Hos mig det verkar som att problemet ska vara längre bort och jag funderar på att montera ett avluftningsventil som verka hjälpa den del.
Samme läge här.
 
Oscar Lundqvist Oscar Lundqvist skrev:
Samme läge här.
Uppdatering: Spolade avloppet i köket, badrummet och utanför huset. Verkar ha kommit åt något som satt längre bort. Gått ett par dagar nu utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.