Hej.
Har tänkt att köpa en tomt med ett gammalt fritidshus på.
Huset har sprickor i grunden och ena sidan som vätter mot en slänt så ser man att grunden går som en båge.
Gissningsvis så tänker jag att det kanske inte är värt att försöka rätta till det men tänker ändå att kolla om någon här i forumet har bättre koll.
Lägger med några bilder.
Tack på förhand.
 
  • Gammalt rött fritidshus med sprickor i grunden och synligt bågformat grundproblem brevid en slänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt fritidshus med rödfärgad fasad och synlig skada på grunden som buktar mot en slänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt fritidshus med sprickor i grunden och bågformad grund som vetter mot en slänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant så ser det väl ut att finnas större varningsflaggor än sprickan i en torpargrund på de bilderna...
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Jodå det finns att göra men kan inte se några fuktskador inne och takstolarna ser ok ut.
Men ska jag lägga ner tid och pengar på huset så känns det som att grunden måste vara något som är vart att satsa på och det är därför jag frågar om den. Resterande ser ju jag också att det finns en hel del att göra.
 
Sättningar med sprickor som följd är ju inte något större problem med en grund, så länge de inte är "aktiva" och förvärras löpande. Omöjligt att avgöra på bilder.

Men du har ju även helt ruttna fasadbrädor som ser ut att ha varit så ett tag, då är ju frågan hur syllen mår.
Det är ju mer jobb att byta den än att eventuellt putsa en spricka.
Sen är ju frågan vad slangen(?) genom ventilen är och ledningen genom muren? Det inger ju inte något förtroende direkt.

Sedan så är huset gammalt, men hyfsat nytt grus runt det (samt putsen verkar inte heller matcha marknivån)
Är det så att de dränerat om för några år sedan? Var det då sättningarna uppkom?
(Och i så fall, hur illa var det innan om man prioriterade dränering framför allt annat underhåll på huset)

Hur är klimatet i grunden? Är slang och kabel till en avfuktare? Har huset dränerats om och ändå behöver avfuktare? Hur är ventilationen i grunden? Hur ser isolering och golvbjälkar ut underifrån?

Det menar jag med större varningsflaggor. Och visst finns det fuktskador. Det har du ju fotograferat...

Men det var ju bra att takstolarna är okej.
 
Syllen är rutten på framsidan på 2 ställen om 50cm var. Ungefär där slangen kommer ut. Resterande såg ok ut. Den har varit lagat på långsidan mot slänten delvis.
Slangen som går in under är vatten. Tror inte det har använts på ett tag.
Du väcker en del frågor som är väldigt relevanta och det tackar jag för. Tyvärr har jag inte svar på om det är pågående men det verkar helt klart som att jag överger idéen om att renovera och bättre att tänka på att riva och göra nytt istället.
 
Tja, varningssignaler behöver ju inte innebära att det är värsta fallet, men det är helt klart vettigt att ta höjd i budgeten för att riva och göra nytt och sedan bli glatt överraskad om det ser bättre ut än befarat när du börjar riva i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.