E elmont skrev:
Lustig själv har jag varken några krediter ( utom mycket korta tillfälliga) eller andra skulder, lite pengar på banken och upplever ALDRIG att det skulle vara nått problem utan tvärt om. Jag handlar en del på nätet och då brukar jag välja att få varan innan jag betalar, det får till följd att div kreditbolag tar kreditupplysningar lite då och då men lika där aldrig ett problem.
Det kanske inte är hos banken "problemet" ligger utan hos en del av befolkningen.
Tydligen är en stor del av befolkningen inkompetent. Eller så måste vi inse att krediter är farliga saker som måste regleras på samma sätt som skjutvapen och narkotika.
 
  • Gilla
Stonecliff
  • Laddar…
Hur vet du att det är en stor del av befolkningen som har problem?? Jag skulle tro att du bara gissar vilt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T
A Anders_Nilsson skrev:
Dom räknar kallt med att du inte skall orka detta. Det är inte direkt så att dom som standard erbjuder direktlösen utan all marknadsföring idag presenterar en månadskostnad på 72 eller 84 månader, titta själv i marknadsföringen, hur många reklsminslag idag visar kontantpriset?

Vill du lösa lånet får du kontakta kreditföretaget och då kopplas du till en säljare som är expert på att avstyra tilltaget. Kredit är nämligen det de tjänar pengar på.

Och när du vill föra över 300 tusen för att lösa lånet möts du antagligen med samma misstanke från banken "-Var har du fått de här pengarna ifrån?"

Det enda som är godkänt idag är att vara skuldsatt och inte ha några sparade medel. När fick du sedan svara på en massa frågor om varför du köpt så mycket på kredit? Nej, det sanna skälet att man trakasserar folk som har pengar är att vår ekonomi bygger på skulder som ett kedjebrev.
Jag har tagit flera lån som jag löst tämligen omgående, eller efter ett tag. Det brukar inte vara några som helst problem, står det inte hur man ska göra på webben eller fakturorna är det bara att ringa så berättar de vilket belopp man ska skicka in och till vilket konto. Alla mina kreditkort har möjlighet till avbetalning, men default är att lösa skulden vid månadsskifte.

För ett par månader sedan amorterade jag en mille på ett lån, var inga problem eller frågor över huvud taget.

Jag har även en hyfsad slant på ett vanligt nollräntekonto, inte heller det har de sagt något om trots att det kostar banken pengar med minusränta.

Man kan ju inte låta bli att undra vad det är för långivare du har erfarenhet av...
 
Jag som privatperson har inte upplevt något problem. Min bank har en överföringsgräns på 1 000 000 per sjudagarsperiod. Inklusive Swish. Denna gräns kan de höja och summor över 1 miljon är ju något man inte gör sådär spontant som privatperson.

Hade en galen helg där vi swishade runt 75 000 mellan 3 personer.

Ingen kommentar från någons bank.

Kontanter är något jag väldigt sällan använder. Skönt att slippa, och som fd. anställd inom Handel så är det skönt med den minskande rånrisken en stor bonus.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ännu märkligare att du köpte en ny bil hos en bokhandel...;)
Kan man tycka, men en ny bil kom jag hem med i alla fall. Ibland hatar jag autocorrect...
 
A Anders_Nilsson skrev:
Dom räknar kallt med att du inte skall orka detta. Det är inte direkt så att dom som standard erbjuder direktlösen utan all marknadsföring idag presenterar en månadskostnad på 72 eller 84 månader, titta själv i marknadsföringen, hur många reklsminslag idag visar kontantpriset?

Vill du lösa lånet får du kontakta kreditföretaget och då kopplas du till en säljare som är expert på att avstyra tilltaget. Kredit är nämligen det de tjänar pengar på.

Och när du vill föra över 300 tusen för att lösa lånet möts du antagligen med samma misstanke från banken "-Var har du fått de här pengarna ifrån?"

Det enda som är godkänt idag är att vara skuldsatt och inte ha några sparade medel. När fick du sedan svara på en massa frågor om varför du köpt så mycket på kredit? Nej, det sanna skälet att man trakasserar folk som har pengar är att vår ekonomi bygger på skulder som ett kedjebrev.
Vad är det för oseriösa kreditbolag som gör så att man inte kan betala av bilen på kommande faktura?

Har haft billån via Volvia, betala av så mycket man vill.
Sist hade jag resurs bank (jag vet, de sög) men när jag fick avin så var det inga problem att betala återstående summa på den avin.

Aldrig heller fått nån fråga varför jag betalt av så mycket.

Så ditt påstående kallar jag falskt.

För att lägga till åter en sak, mitt huslån får jag lösa rakt av om jag vill förutsatt att det inte är bundet. Kommer lösa en del i augusti, bara att skicka in pengarna :)
 
R Rkarlsson skrev:
Vad är det för oseriösa kreditbolag som gör så att man inte kan betala av bilen på kommande faktura?

Har haft billån via Volvia, betala av så mycket man vill.
Sist hade jag resurs bank (jag vet, de sög) men när jag fick avin så var det inga problem att betala återstående summa på den avin.

Aldrig heller fått nån fråga varför jag betalt av så mycket.

Så ditt påstående kallar jag falskt.

För att lägga till åter en sak, mitt huslån får jag lösa rakt av om jag vill förutsatt att det inte är bundet. Kommer lösa en del i augusti, bara att skicka in pengarna :)
Om du läser mitt inlägg ser du att jag aldrig skrev att det är omöjligt att betala av hela skulden på en gång, jag skrev att de gör det mindre attraktivt. Varför tror du att regeringen nyligen införde att om det går att betala utan kredit så skall detta vara förval i onlinebutiker? Varför tror du krediter var strikt reglerade fram till 1985? Varför kallade Kjell-Olof Feldt avskaffandet av kreditregleringen ett av hans största misstag?

När jag köpte min senate bil på avbetalning tog jag den på två år vilket passade min ekonomi. Försäljaren hare redan skrivit ut pappren på fem år som tydligen var standard i den butiken för begagnade bilar men rättade till det efter en diskussion där han började med att fråga varför jag vill ha så kort avbetalning. Det är så de bearbetar jagsvaga personer.

Krediter är som skjutvapen och knark, finns vissa legitima användningsområden men inget som vanligt folk skall hantera urskillningslöst.

Och jag tänker inte kalla ditt inlägg falskt, vi har båda rätt från våra respektive perspektiv.
 
  • Gilla
Stonecliff och 1 till
  • Laddar…
H Heavydane skrev:
Hej,
Største grund til at bankerne ikke vil overføre store summer er fordi de ikke tjener på det. Kan de få dig til at bruge dit kort til at betale med tjener de 0,5-1,0% af summen. Netop derfor accepterer flere store bilfirmaer ikke kortbetaling, de vil ikke give en del af deres marginal til banken. Banken nægter derefter penge overførsel af dine egne penge og du kan ikke købe, for dine egne penge.
Det där är förstås complete b*****t.
Har inget med saken öht att göra.
Långt ifrån alla har kreditkort (där du får faktura en gång i månaden)
Betalar du med vanligt bankkort (som ändå kan ha en VISA-del) dras pengarna direkt från kontot och inga 0.5-1% avgifter är aktuella. Jag förstår bilfirmor som inte accepterar rena kreditkort där firman själv får betala avgifter.

Spärrar för större överföringar är oftast satta automatiskt, har råkat ut för dom några gånger men en snabb telefon till kundtjänst/ens egen bankman har i SAMTLIGA tillfällen löst saken och spärren höjts ordentligt.
Slår man i taket igen får man bara ta en ny telefon.

Råkar man ut för en "nitisk" bankmans frågor beror det sannolikt på att man har transaktioner/betalningsmönster som bankens säkerhetsalgoritmer reagerar på.
Dessa algoritmer reagerar hellre än bra men better safe than sorry heter det...
 
Z Zodde skrev:
Betalar du med vanligt bankkort (som ändå kan ha en VISA-del) dras pengarna direkt från kontot och inga 0.5-1% avgifter är aktuella.
Nja, även om du som kund betalar med kort utan några avgifter på 0.5-1% så får företaget betala en avgift, som ofta ligger på 1.5-2% eller betydligt högre beroende på leverantör och avtal.

Det är inte så att Babs, Bambora, Payex eller någon annan betaltjänstleverantör utför transaktionen åt företaget för sitt eget nöjes skull utan några intäkter.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nja, även om du som kund betalar med kort utan några avgifter på 0.5-1% så får företaget betala en avgift, som ofta ligger på 1.5-2% eller betydligt högre beroende på leverantör och avtal.

Det är inte så att Babs, Bambora, Payex eller någon annan betaltjänstleverantör utför transaktionen åt företaget för sitt eget nöjes skull utan några intäkter.
Du har säkert rätt men har flera gånger tidigare blivit debiterad av nätföretag när jag använt rent kreditkort (1-2%) mens vid bankkort har de inte tagit nån avgift öht. Trodde det beroedde på skillnad i deras avgifter...
 
Z Zodde skrev:
Du har säkert rätt men har flera gånger blivit debiterad av nätföretag när jag använt rent kreditkort (1-2%) mens vid bankkort har de inte tagit nån avgift öht.
Vad du blir debiterad för transaktioner på kreditkortet är upp till avtalet mellan dig och din kortutgivare, givetvis kan de ha olika kostnader där.

Men att påstå att det är bullshit att leverantören har en kostnad för korttransaktioner om man kör betalkort är bullshit. (Och i slutänden tas den kostnaden ut på kunden, även om det inte redovisas som en rad på fakturan utan är en del av beräkningen de har för att sätta priset på varan)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vad du blir debiterad för transaktioner på kreditkortet är upp till avtalet mellan dig och din kortutgivare, givetvis kan de ha olika kostnader där.

Men att påstå att det är bullshit att leverantören har en kostnad för korttransaktioner om man kör betalkort är bullshit. (Och i slutänden tas den kostnaden ut på kunden, även om det inte redovisas som en rad på fakturan utan är en del av beräkningen de har för att sätta priset på varan)
Jag blir inte debiterad av kortsälskapet men i detta fall nätbutiken, ser att man sen några år inte har lov att ta ut sådana avgifter längre...

Det jag sa var bu*****t var kommentaren att bankerna var ovilliga att bistå med större överföringar för att de ville att du skulle använda ditt kreditkort så de kunde casha hem avgifter, inget annat.
Och jag har/hade helt klart fel om avgifterna, sorry...
 
Redigerat:
Z Zodde skrev:
Jag blir inte debiterad av kortsälskapet men i detta fall nätbutiken, ser att man sen några år inte har lov att ta ut sådana avgifter längre...
Du får inte ta extra betalt där du tydligt redovisar att det är för kort-transaktionen, det är korrekt.
Men du får ta en administrativ avgift.

Och företagets utgifter betalas av kundernas betalningar, så oavsett om det "syns" eller ej på kvittot så betalar du alltid för företagets utgifter. Bland dem kortbetalningens avgift.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Om du läser mitt inlägg ser du att jag aldrig skrev att det är omöjligt att betala av hela skulden på en gång, jag skrev att de gör det mindre attraktivt. Varför tror du att regeringen nyligen införde att om det går att betala utan kredit så skall detta vara förval i onlinebutiker? Varför tror du krediter var strikt reglerade fram till 1985? Varför kallade Kjell-Olof Feldt avskaffandet av kreditregleringen ett av hans största misstag?

När jag köpte min senate bil på avbetalning tog jag den på två år vilket passade min ekonomi. Försäljaren hare redan skrivit ut pappren på fem år som tydligen var standard i den butiken för begagnade bilar men rättade till det efter en diskussion där han började med att fråga varför jag vill ha så kort avbetalning. Det är så de bearbetar jagsvaga personer.

Krediter är som skjutvapen och knark, finns vissa legitima användningsområden men inget som vanligt folk skall hantera urskillningslöst.

Och jag tänker inte kalla ditt inlägg falskt, vi har båda rätt från våra respektive perspektiv.
Anledningen att jag kallade ditt falskt var inte för att vara otrevlig. Utan det var denna meningen
Vill du lösa lånet får du kontakta kreditföretaget och då kopplas du till en säljare som är expert på att avstyra tilltaget.

Och det stämmer självklart inte och har inte gjort det innan heller. Utan du har alltid kunnat slutbetala utan att någon försöker övertala dig att inte göra det. Varken volvia, klarna, resurs, swedbank, handelsbanken, LF eller övriga försöker hålla dig kvar.
De som tycker det är krångligt och jobbigt att lösa lånen är ju de personer som kommer med undanflykter och tycker det är jobbigt att faktiskt betala sin skuld.

Självklart vill en säljare få dig att ta 5 år istället för 2. Men även om du sagt ja till 5 år så hade du kunnat lösa det lånet utan extra kostnader då man till 99% inte är bunden att betala på det.
Problemen med dessa krediter är när du kanske tar en amorteringsfri månad, då tickar det på i frisk takt.

När jag köpte min sista bil så satte säljaren det på 144 månader, vilket jag motsatte mig men han sa att jag fick betala hur mycket jag ville. Så jag löste ju lånet några månader senare.
Hade jag haft kontanterna då vid köptillfället hade jag såklart löst det samma dag.
 
R Rkarlsson skrev:
Hade jag haft kontanterna då vid köptillfället hade jag såklart löst det samma dag.
Menar du kontanter eller disponibelt kapital?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.