Hej,
Vi har en Husqvarna 6000 Lavamat som ej tömmer allt vatten.
När den har tvättat klart så är det kvar ca 5 dl vatten. Om man "skakar" trumman så gör man hur det skvalpar, och tömmer man ut vid pumpfiltret så får man ut 5 dl.

Jag har kollat pumpfiltret, och det är rent. Maskinen är bara 4 månader gammal. Det känns mer som att det är något tjoller med tömningsslanngen, att den inte orkar pumpa iväg allt vatten. I slutet av programmet när den centrifugerar så känns det som att det ligger vatten i slangen som inte töms.

Bifogar bilder nedan.

Husqvarna 6000 Lavamat tvättmaskin i ett badrum som inte tömmer allt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tömningsslang och avloppsslang bakom en vit tvättmaskin, som diskuteras i inlägg om dräneringsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskins avloppsslang och inloppsslangar syns bakom maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av avloppsrör och vattenslangar under en tvättmaskin, misstänkt problem med vattentömning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Är slangen förlängd (ser nästan ut så) så kan det vara ett tänkbart problem.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Är slangen förlängd (ser nästan ut så) så kan det vara ett tänkbart problem.
Jag ska kolla upp det. Tack för tipset (y)
 
A
Kolla att anslutningen till röret är fullt öppen
 
electroluxaren skrev:
Kolla att anslutningen till röret är fullt öppen
Menar du till avloppsröret?
(Ursäkta min okunskap :rolleyes:)
 
A
L Låset skrev:
Menar du till avloppsröret?
(Ursäkta min okunskap :rolleyes:)
Jap det under bänken
 
electroluxaren skrev:
Jap det under bänken
Jag har kollat nu och det är fullt öppet.

När jag kör en centrifug så står den och pumpar och pumpar, det är vatten i slangen men det tar sig inte hela vägen.

Det är ju konstigt för den kan ju uppenbarligen pumpa ur vatten, bara inte dom sista decilitrarna.

Hand håller öppet avloppsrör under diskbänk som inte pumpar ut allt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen ände av en avloppsslang kopplad till en apparat, indikerande ett problem med vattenflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Provade joxa på med slangen lite (som ej är förlängd). Om jag satte det i det här läget så kunde den pumpa ut.

Installation under diskbänk med kopplingar och avloppsslang i ett bestämt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni kollat så att det inte har fastnat något i utloppspumpen? Den brukar vara nåbar från framsidan genom en öppning för nödtömning. Ibland kan det hamna en knapp eller peng eller liknande där som medför att allt vatten inte kan pumpas ur.
 
D Danne_c skrev:
Har ni kollat så att det inte har fastnat något i utloppspumpen? Den brukar vara nåbar från framsidan genom en öppning för nödtömning. Ibland kan det hamna en knapp eller peng eller liknande där som medför att allt vatten inte kan pumpas ur.
Jag har tagit ut pumpfiltret och det var rent. Provade även rotera pumphjulet och det gick bra. Kollade manualen och enligt den kan jag inte göra mer på pumpen. Det är väl om jag ska montera lös den men det känns inte som att det är där felet sitter.

Pumpen tömmer allt vatten om jag "manipulerar" tömningsslangen till vissa lägen. Jag kanske borde prova korta slangen?
 
Har du testat att rengöra tömningsslangen? Med tiden samlas det mycket avlagringar där i som skulle kunna minska funktionen i olika lägen. Lossa slangen, böj den fram och tillbaka samtidigt som du sköljer igenom den med vatten så alla avlagringar lossnar från insidan.
 
D Danne_c skrev:
Har du testat att rengöra tömningsslangen? Med tiden samlas det mycket avlagringar där i som skulle kunna minska funktionen i olika lägen. Lossa slangen, böj den fram och tillbaka samtidigt som du sköljer igenom den med vatten så alla avlagringar lossnar från insidan.
Nej, det ska jag testa (y) maskinen är bara 5-6 månader gammal men det kanske är nog med skit ändå
 
Sådär nu har jag försökt få loss slangen. Det gick sådär. Var är det för j*vla påhitt till fäste?

En trasig vit plastfäste med en grå slang delvis urkopplad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett trasigt, komplicerat slangfäste vid sockeln på en vit apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter lite googlande så verkar det som att jag måste skruva loss chassiet med mera :rolleyes: inga quick-fixes här inte
 
A
kolla bara inne i maskinen där slangen sitter fast på a-pumpen
Lossa den från pumpen och titta in
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.