Vilken dimension ska matning från/till solpaneler ha på rören? Vilken typ av rör, prisol eller nåt annat?

Kunde inte släppa tanken riktigt på soltillskottet men kör inledningsvis utan. Dock borde det vara en fördel att ha rör som sticker upp på vinden den dagen det blir aktuellt.

Kjell_G
 
15 mm kopparrör + armaflex isolering räcker långt.
 
Jag hade samma tanke när jag byggde nytt och jag satte in kopparrör med isolering till taket. Isoleringen måste klarar temperaturerna som solvärme kan ge, d.v.s typ 175 grader Celcius. Prisol-rör klarar inte de temperaturerna utan isoleringen kommer att smälta. Jag rinde till de som tillverkar prisol och de sa att de hade en ny variant av prisol som inte var klar för markanden än som skulle fundera med solvärme.

Jag drog även upp ett 20 mm vp-rör ifall man behöver dra upp någon kabel när man installerar solvärmen. Man vet aldrig hur det ser ut i framtiden....
 
Jag använde färdig "solkulvertslang" 2 metallslangar och givarkabel isolerade till en enhet. Smidigt och enkelt. Förmodligen dyrare än kopparrör men garanterat enklare och snabbare. Diametern på slangarna är 15 mm.
 
När jag jobbade med solfångare drog vi alltid 22mm Kopparrör med Presskoppling med andra o-ringar eller lödde det hela!

Anledningen till de är att man kan flytta mer effekt i ett 22mm rör än ett 15mm.
Och glöm inte värmefällan nere vid tanken, Det varma röret från solfångaren ska gå under tankens nivå och upp till anslutningen, annars leds värme på vintern upp på taket och värmer uteluften och det är det ju ingen mening med!
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
eller montera en backventil för att motverka självcirkulation
 
tracker skrev:
eller montera en backventil för att motverka självcirkulation
Det är inte det det är frågan om... Det är termodynamikens lag att värme stiger! Om du t.ex håller ett kopparrör i eld känner du att det leder värme fortare om du håller det rakt ovanför värmekällan. Men om du däremot eldar över där du håller i röret så blir det inte lika varmt så fort!

Värme kan spridas via Ledning(alltså ett material leder värme)
Och så är det strålning(Ett material strålar värme)
Det finns fler sätt, men kommer inte ihåg vad de kallas just nu....
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
En kabel behöver komma med upp. Jag förlade min tillsammans med vattenrören. Genom trossbottnarna satte jag 50 mm VP-rör. De sväljer precis 15 mm kopparrör med Armaflex HT. Kabeln är så tunn att den slinter med utan att det märks.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.