Hej!

Gjort slag i saken och införskaffat en dyr fin Automower 430x - ska snart till att installera och behöver ju kabel och kopplingar. Grimsholm har ju betydligt billigare paket än Husqvarna - finns det någon anledning att ändå köra på husqvarna? Vad kan det skilja kvalitetsmässigt? Andra tips? Uppskattar alla synpunkter!

Mvh Lotto
 
C
Har inte testat Grimsholm så har ingen uppfattning om ev. kvalitetsskillnad. Har däremot handlat Gardena kabel och märlor och de är exakt samma som HQ original till bättre pris. Original-skarvdonen är 3M Scotchlok som du kan hitta betydligt billigare på annat håll, i synnerhet om man köper storpack. Beställ också lite mer än du behöver så du har ordentligt med material till framtida reparationer och ändringar, för materialet är oproportioneligt dyrt i småförpackningar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har läst en hel del inlägg (andra forum) från användare som fått problem med Grimsholms skarvdon.
Tycker inte det finns någon anledning att spara in några kronor på några få skarvdon.
 
3M scotchlok 314 tror jag originalet heter, jag köpte ett 100pack att ha.
Men bäst är nog att löda och använda smältlimsfylld krympslang.

Gardenas prylar borde hålla ganska jämn kvalitet med HQs då det är samma företagsgrupp.

Själv köpte jag ett kit med blad från Gripsholm till min robot, får se hur bra de håller.
 
Tack för snabba svar! Tänkte skippa just skarvdonen från gripsholm men funderade just på kabel. Husqvarnas Large-paket innehåller ynka 400m vilket ju är snålt. Gripsholms "premium"-kabel kommer i längd på 500m... Frågan är om det bara är skräp.
 
C
L Lotteriet skrev:
Husqvarnas Large-paket innehåller ynka 400m vilket ju är snålt.
Det är inte så snålt som det låter. Hur mycket kabel räknar du med att du behöver?
 
Jag tycker också att largepaketet är lite litet. Man skulle ju kunna tro att det skulle räcka och bli över till 2.500 kvadratmeter, men metrarna äts snabbt upp om man har lite buskar och oregelbundna former att hantera.
 
C cpalm skrev:
Det är inte så snålt som det låter. Hur mycket kabel räknar du med att du behöver?
Strax över 500 m kommer jag behöva enligt lantmäteriets kartor - det kanske är dumsnålt att fundera över grimsholm...
 
Hej jag installerade en 430X med Husqvarna kabel 500 m för 5 år sedan. Började få en massa problem med att signalen försvann ifjol och började felsöka upptäckte att den blivit dålig på en massa ställen - isoleringen trasig och kabeln delvis av ev beroende på några djur som gillar den. Började byta ut sträckor med ny kabel men fick inte det att fungera så nu tog jag bort den helt och lade ner ny Grimsholm Premium HD och allt fungerar klockrent igen. Använder 3M skarvdon. HD kabeln är att föredra om man har långa sträckor.
 
  • Gilla
Hapsdog och 1 till
  • Laddar…
Så länge slingresistansen ligger under ca 20 ohm funkar det med vilken kabel som helst.
Har sett inlägg från personer som var med i starten av utvecklingen av HQ´s klippare som fortfarande kör med vanlig elkabel efter +20 år.

Om man lägger kabeln på en "normal" gräsmatta försvinner kabeln ner i gräset efter 1-2 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.