Hejsan!
En liten udda fråga kanske, men fullt allvarlig! Kan man bygga källare under ett garage? rent "byggtekniskt"...

Hur stor skillnad "höjdmässigt" på själva garaget blir det?

MVH Sandra
 
Klart man kan, men det kommer naturligtvis behövas en starkare konstruktion i bjälklaget än man normalt har över källare. Och det behöver inte bli någon skillnad i höjd alls, man lägger garage och källare i den höjd man vill.
 
Hejsan Jon_h!
Tack för svaret, ganska knepig fråga tror jag. Då jag själv inte vet någon som har just källare bara under garaget. Tankebanan kom till då vi gärna vill ha ett sådant utrymme (alltså källare), det till trots att vi har mögelkällare just nu som ska åtgärdas hehe.

Det var lite tack vare våra erfarenheter nu, som vi började fundera över om man kunde lägga en källare under ett fristående garage istället. På så sätt skulle man kunna slippa vissa EVENTUELLA framtida mögelproblem / fuktproblem (alltså problemen skulle ju kvarstå, men bostadshuset skulle inte drabbas med dålig inomhusluft osv)..och det är lättare att åtgärda runt ett garage än runt hela huset..

MVH Sandra
 
Finns säkert flera olika lösningar på Din idè. Ett suteräng garage kanske, där man kör in i garaget från ett håll, och till "källaren" från ett annat. Vad gäller golvet i garaget så finns det flera vägar att gå. Finns t ex siporex eller betong balkar till golv, som inte behöver överdimensioneras då det endast rör sig om 1 eller 2 bilars tyngd.
 
W
Svärföräldrarna har källare under sitt garage och det funkar väll bra. Ett gigantiskt föråd extra om inte annat. Funderar faktiskt på att göra så själv om inte byggnadsnämnden köper mitt höga garageförslag ;)

Deras e garage e byggt som ett p-hus med enbart bärande ytterväggar och sedan stor självbärande betongplatta som golv för bilarna.
 
Jag har sett ett hus med garage hopbyggt med husets gavel, och källare under både garage och hus. Dessutom hål i garagegolvet som smörjgrop. Inget som användes, men jag antar att man hade fått bygga upp något att stå på för att nå upp till bilen...
Det är väl en 15-20 år sen så jag kommer inte ihåg hur det såg ut, men det borde väl ha varit iaf någon bärande vägg där nere.
 
S Sparkz skrev:
Jag har sett ett hus med garage hopbyggt med husets gavel, och källare under både garage och hus. Dessutom hål i garagegolvet som smörjgrop. Inget som användes, men jag antar att man hade fått bygga upp något att stå på för att nå upp till bilen...
Det är väl en 15-20 år sen så jag kommer inte ihåg hur det såg ut, men det borde väl ha varit iaf någon bärande vägg där nere.
Mycket gammalt inlägg men jag byggde ett sånt garage med smörjgrop åt min far (och mig själv) 1974.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.