B b8q skrev:
Ännu märkligare att du köpte en ny bil hos en bokhandel...;)
Jag har då aldrig sett en bokhandel som säljer begagnade bilar
 
M
wildeside wildeside skrev:
Vadå alla har sin mobiltelefon med sig?
Min mamma äger inte ens en mobiltelefon eller dator och har aldrig hört talas om bank id (tror jag iaf).
Hon går vilse i tekniken om micron/kaffebryggaren har fler än 2 knappar/vred.
Fjärrkontrollen till tv brukarskapa en hel del huvudbry för henne.
Inte alla som kan, vill eller förstår sig på dagens teknik.
Ha ha, vet inte om jag ska tolka ditt inlägg som ironi.
Statistiken säger att 98% av Sveriges befolkning har en mobiltelefon idag.
7,8 miljoner hade Bank-id år 2020 enligt statistiken. Så om man räknar bort barn, omyndigförklarade osv. så tror jag vi kan enas om att dom flesta har en mobil med Bank-id idag.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Jag köpte en bil nyligen och betalade 150.000kr med mitt kort. Det var inga problem och ingen har frågat vad jag betalade osv. Man kan fylla i ett formulär på banken så att banken känner till dina vanor. Kallas kundkännedom. Om du fyller i att du brukar föra över pengar till anhöriga kommer de inte fråga varför transaktionen gjordes.
Det är EU-beslut att bankerna måste ha kundkännedom. Om de inte har kundkännedom kan de i värsta fall stänga av kontot.
 
wildeside wildeside skrev:
Vadå alla har sin mobiltelefon med sig?
Min mamma äger inte ens en mobiltelefon eller dator och har aldrig hört talas om bank id (tror jag iaf).
Hon går vilse i tekniken om micron/kaffebryggaren har fler än 2 knappar/vred.
Fjärrkontrollen till tv brukarskapa en hel del huvudbry för henne.
Inte alla som kan, vill eller förstår sig på dagens teknik.
Undrar om farmor kan ha bankid på sin telefon. Jag kommer ihåg hur nummerskivan rasslade, kan man konvertera den kanske ?


OIP.-ID4eBDueHtl2lcbO2bAJAEsDW
 
M
Jag kan ju tycka att det är lite B att man inte kan flytta hur stora belopp som helst via tex. Swish. Sist jag köpte bil så godtogs inte kort, inte Swish, inte postväxel. Nej det var banköverföring som gällde, och med olika banker så var jag tvungen att göra transaktionen några dagar innan ägarbytet på bilfirman. Känns ju lite olustigt, vad händer tex. om firman kursar i glappet och tillgångarna låses.

Man kan ju tycka att man tex. med några dagars respit, ska kunna göra en större överföring via Swish. Att man måste låsa upp en överföring, låt oss säga 3 dagar innan, till en uttalad mottagare. Så när man ska hämta sin bil så fungerar Swish med beloppsgränsen som man satte 3 dagar tidigare till just den specifika mottagaren. För att förhindra överföring till en målvakt vid rån tex. Då slipper man oron att sitta med risken om firman stänger ned innan man fått sin bil.

Men det kanske är annat som ligger bakom en ovilja att lösa denna form av transaktioner. Med kreditköp så slipper man det mesta. Man lämnar sin gamla bil som inbyte och firman gör en UC-kontroll och sedan är det go eller no från finansbolaget/banken. Detta verkar vara det föredragna sättet att handla bil på en firma iaf. då man kan få allt möjligt extra om man handlar på krita. Vinterdäck kan ingå, bra deals på serviceavtal och allt vad det heter, om man tar bilen på kredit.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Är det inte så att man kan lösa ett billån när man vill? Då kan man ju köpa bilen på kredit och lösa lånet någon dag senare. ;)
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Nja, det är inte bullshit. Du har ett antal (2-3) likviddagar på aktiehandel också, men säljer du en aktie för att köpa en annan så märks det inte eftersom det är samma antal likviddagar för köp. Om du däremot säljer aktier och tar ut pengarna direkt får du i många fall betala ränta fram till likviddagen.

När det gäller tiden det tar för att göra överföring till annan bank tror jag de har goda (tekniska) skäl för att det är som det är. Jag jobbar själv med stordatorsystem fast inom en annan bransch och även om stordatorn egentligen klarar det mesta så är de flesta systemen i grund och botten 30-40+ år gamla.

Det innebär att man får leva med konsekvenserna av de grundläggande beslut som togs när systemet designades efter de förutsättningar som gällde då, och såna grundläggande saker är ofta väldigt tidskrävande, och dessutom riskabla att ändra då det finns risk för intressanta buggar. Något som inte uppskattas i denna typen av system

Jag har själv fått vara tråkmånsen som säger till beställaren att vi är uppe i 30000 timmar i vår grova ridsuppskattning, ska vi sluta räkna och ge upp idén...? Och då är bankernas system bra mycket större än vad jag är van vid.

Innan jag började jobba med stordatorer hade jag samma uppfattning som du, men nu har jag en helt annan förståelse.
Jobbar med just integrationer mellan olika affärssystem, många av dem stordator-baserade och jag håller helt med dig.
Utöver att det faktiskt tar en hel del tid att genomföra många transaktioner i stordator-systemen så är det också problemet i många av dessa finansiella transaktioner att det ju även måste ske viss form av validering, nät man har olika system som har olika tidpunkter för sina transaktioner och så vidare. (Exempelvis, om du lägger in en betal-order från ett konto, samtidigt som det finns några autogiro-betalningar eller andra transaktioner i kö som påverkar saldot. Då kan det behövas ytterligare en natt-körning innan alla systemen synkroniserat vad som ska genomföras och vad som ska nekas.

Att det faktiskt går att sända transaktioner "omdelebart" mellan olika Svenska banker beror enbart på att de har satt upp dedikerade lösningar för sådant mellan sina system där de kan genomföra dessa valideringar "live" mellan sig. Men det ingår inte i de övergripande lösningar som finns internationellt mellan banker, utan är egna lösningar.
Med Swish, kontokort etc. så sker dessa transaktioner genom en tredje part som hanterar det hela i sitt system.
Så även om bankdagar *går* att bygga bort så är de inte på plats för att företagen ska tjäna räntor på de "låsta" pengarna, utan är till största delen en begränsning i systemen.

Men givetvis så är de en bidragande faktor till att det inte läggs mer energi på att bygga bort dessa begränsningar, något annat ska vi in
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Utvecklingen går åt att kontanter inte kommer att accepteras. Detta måste stoppas. Använd kontanter så mycket som möjligt. Jag beställde t ex kaffe på en liten restaurang och när jag skulle betala med kontanter så sa de nej, och pekade på en skylt som jag inte hade sett. Jag sa att antingen tar du pengarna eller så går jag. (Kaffet var klart). De tjafsade vidare så jag gick.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
M
E elmont skrev:
Är det inte så att man kan lösa ett billån när man vill? Då kan man ju köpa bilen på kredit och lösa lånet någon dag senare. ;)
Ja det funkar utmärkt. Nackdelen är att man får en kreditupplysning på sig. Vet inte idag men förr om åren så var det en nackdel med för många upplysningar om man skulle ta lån. Ska man köpa hus och ta lån så ligger kreditbeloppet kvar typ ett år även om skulden är reglerad, och då kan det påverka låneutrymmet.
 
B
A August Eriksson skrev:
Tidigare var det inte ett problem, men i takt med att både sparkapital och projektens budget ökar är det ett ständigt problem med bankers relativt små gränser.

Behöver ta ut pengar - max 15,000:-/vecka.
Swish? - Relativt låg gräns, kan höjas genom besök på bankkontor där man samtidigt måste redovisa vad man tänkt köpa, ibland köp som inte ens blir av.

Skulle köpa ett billigare hus nyligen utan att ta bolån, banken ville inte vara delaktig i en överföring på 350,000:- (totala köpeskillingen), vilket var ett stort problem så säljarens lån behövde lösas via banken. I samband med mitt överföringsförsök spärrades mitt konto...

Ni som har stora projekt som privatpersoner, har ni samma problem som mig?
postväxel funkar väl? Inga gränser på det
 
  • Gilla
larthe
  • Laddar…
Jag kan ju nämna att för ca ett år sedan så köpte jag en husbil och det var då inga problem med att betala, det tog kanske 20 minuter så var allt klart.
 
M Markarbetaren skrev:
Ja det funkar utmärkt. Nackdelen är att man får en kreditupplysning på sig. Vet inte idag men förr om åren så var det en nackdel med för många upplysningar om man skulle ta lån. Ska man köpa hus och ta lån så ligger kreditbeloppet kvar typ ett år även om skulden är reglerad, och då kan det påverka låneutrymmet.
Nej det påverkar inte.

Nackdelen att ta lån på bilen är uppläggningsavgift, ränta och aviavgift. Sen måste man pruta bort det nyanserade skitet större firmor börjat med Påställningsavgift 500 kr (som tar 10 minuter)
 
E elmont skrev:
Är det inte så att man kan lösa ett billån när man vill? Då kan man ju köpa bilen på kredit och lösa lånet någon dag senare. ;)
Dom räknar kallt med att du inte skall orka detta. Det är inte direkt så att dom som standard erbjuder direktlösen utan all marknadsföring idag presenterar en månadskostnad på 72 eller 84 månader, titta själv i marknadsföringen, hur många reklsminslag idag visar kontantpriset?

Vill du lösa lånet får du kontakta kreditföretaget och då kopplas du till en säljare som är expert på att avstyra tilltaget. Kredit är nämligen det de tjänar pengar på.

Och när du vill föra över 300 tusen för att lösa lånet möts du antagligen med samma misstanke från banken "-Var har du fått de här pengarna ifrån?"

Det enda som är godkänt idag är att vara skuldsatt och inte ha några sparade medel. När fick du sedan svara på en massa frågor om varför du köpt så mycket på kredit? Nej, det sanna skälet att man trakasserar folk som har pengar är att vår ekonomi bygger på skulder som ett kedjebrev.
 
  • Gilla
Stonecliff
  • Laddar…
B
A Anders_Nilsson skrev:
Dom räknar kallt med att du inte skall orka detta. Det är inte direkt så att dom som standard erbjuder direktlösen utan all marknadsföring idag presenterar en månadskostnad på 72 eller 84 månader, titta själv i marknadsföringen, hur många reklsminslag idag visar kontantpriset?

Vill du lösa lånet får du kontakta kreditföretaget och då kopplas du till en säljare som är expert på att avstyra tilltaget. Kredit är nämligen det de tjänar pengar på.

Och när du vill föra över 300 tusen för att lösa lånet möts du antagligen med samma misstanke från banken "-Var har du fått de här pengarna ifrån?"

Det enda som är godkänt idag är att vara skuldsatt och inte ha några sparade medel. När fick du sedan svara på en massa frågor om varför du köpt så mycket på kredit? Nej, det sanna skälet att man trakasserar folk som har pengar är att vår ekonomi bygger på skulder som ett kedjebrev.
Det gäller att speca rak amortering...
 
A Anders_Nilsson skrev:
Dom räknar kallt med att du inte skall orka detta. Det är inte direkt så att dom som standard erbjuder direktlösen utan all marknadsföring idag presenterar en månadskostnad på 72 eller 84 månader, titta själv i marknadsföringen, hur många reklsminslag idag visar kontantpriset?

Vill du lösa lånet får du kontakta kreditföretaget och då kopplas du till en säljare som är expert på att avstyra tilltaget. Kredit är nämligen det de tjänar pengar på.

Och när du vill föra över 300 tusen för att lösa lånet möts du antagligen med samma misstanke från banken "-Var har du fått de här pengarna ifrån?"

Det enda som är godkänt idag är att vara skuldsatt och inte ha några sparade medel. När fick du sedan svara på en massa frågor om varför du köpt så mycket på kredit? Nej, det sanna skälet att man trakasserar folk som har pengar är att vår ekonomi bygger på skulder som ett kedjebrev.
Lustig själv har jag varken några krediter ( utom mycket korta tillfälliga) eller andra skulder, lite pengar på banken och upplever ALDRIG att det skulle vara nått problem utan tvärt om. Jag handlar en del på nätet och då brukar jag välja att få varan innan jag betalar, det får till följd att div kreditbolag tar kreditupplysningar lite då och då men lika där aldrig ett problem.
Det kanske inte är hos banken "problemet" ligger utan hos en del av befolkningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.