M
Vet ni om det krävs marklov för det? Man anmäler till polisen. Mer? Bygg och miljö? Undrar också om det finns bestämmelser för hur högt ens hus får byggas i jämförelse med grannens hus. Jag har berg som kanske ligger 2-3 meter högre än grannens hus. Grannens tomt är stor, mitt hus kommer ligga ca 50 meter ifrån.
 
Ta och kontakta kommunen för att få reda på vad som krävs, varför skulle du kontakta polisen?
Ring till bygglovsenheten så kommer du få all hjälp du behöver, du kommer garanterat inte att få rätt svar på ett internetforum då det skiljer sig åt i olika kommuner.
 
Planerar du göra enbart en markåtgärd eller ska du bygga ett hus också? I det senare fallet söker du bygglov och där bakar du in markarbetet. Rör det sig om stora markförändringar? Fastigheten ligger utanför detaljplan, men ligger den även utanför ”sammanhållen bebyggelse”?

Jag rekommenderar ett samtal till samhällsbyggnadskontoret där du förklarar vad du tänker göra så får du korrekt information och om området omfattas av några särskilda bestämmelser.
 
M
M MetteKson skrev:
Planerar du göra enbart en markåtgärd eller ska du bygga ett hus också? I det senare fallet söker du bygglov och där bakar du in markarbetet. Rör det sig om stora markförändringar? Fastigheten ligger utanför detaljplan, men ligger den även utanför ”sammanhållen bebyggelse”?

Jag rekommenderar ett samtal till samhällsbyggnadskontoret där du förklarar vad du tänker göra så får du korrekt information och om området omfattas av några särskilda bestämmelser.
Bara markåtgärder, för det är en stor tomt som kan bebyggas med minst 3 hus. Tänkte göra alla tomter "grovplanerade" så att sänkor kan fyllas med sprängmassor och sen när mer pengar finns, bygga hus.
 
Du kan få svårt med marklov om du inte sökt förhandsbesked på tomterna.
 
M
Pratat med kommun nu, kräver inget marklov så länge ingen stödmur över 0.5 m byggs för det är utom detaljplan.
 
Redigerat:
M MoveMe skrev:
Bara markåtgärder, för det är en stor tomt som kan bebyggas med minst 3 hus. Tänkte göra alla tomter "grovplanerade" så att sänkor kan fyllas med sprängmassor och sen när mer pengar finns, bygga hus.
Har du en stor fastighet som du i framtiden planerar stycka till tre mindre? Eller ska de tre husen ligga på samma fastighet? Ska du göra avstyckningar kommer Lantmäteriet vilja ha ett beviljat förhandsbesked. Jag tycker du ska kolla att det finns möjlighet att bebygga fastigheten innan du lägger ner tid och pengar på markarbete (vare sig din kommun kräver marklov eller inte).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.