Hej,

Jag grävde för att plantera en häck i tomtgränsen i veckan och stötte på en kabel i marken. Med största sannolikhet fiberkabeln. Fiber är indraget 2014 och vi flyttade in 2016.

Är det korrekt att lägga kabeln helt fritt som den här ligger med enbart en liten skylt som skyddar kabeln ovanifrån?

Det vita röret är in mot trädgården. Detta är sista 40 cm från tomtgränsen. Precis vid staketet är känslan att kabeln dyker. Kommunal park på andra sidan.

Skåne så jag tror att tjälen egentligen inte är något problem. En gul varningsskylt för en fiberkabel som är delvis grävd i jorden vid en tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett uppgivet grävt hål i jorden visar en exponerad kabel som löper genom marken, täckt av en liten skylt ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så ligger vår också och jag bor lite mer norr ut. Ledningskollen.se hjälper dig om du vill få ut kartor och liknande över vart alla kablar ligger på din trädgård
 
Det där är troligtvis inte fibern, utan just en elkabel.

När är huset byggt?

Ledningskollen har inte alltid koll. Och har inte allt inritat.
Vår tele och fiber är fel inritade, och elen mellan hus garage och gäststuga finns inte alls.
 
MrJay
Tolkar jag det rätt så är fiberkabeln (inuti det vita skyddsröret) förlagd på 30cm djup och man har använt markeringsband för el för att märka ut den. Rätt?
 
Redigerat:
Tack för svar!

Jag har gjort ett ärende i ledningskollen nu på morgonen. Vi får se vad som kommer.

Huset är byggt -69. Det är kommunens gata på framsidan och en park på baksidan. Jag tycker man kan ana ett schakt i gräset i parken.
 
MrJay MrJay skrev:
Tolkar jag det rätt så är fiberkabeln (inuti det vita skyddsröret) förlagd på 30cm djup och man har använt markeringsband för el för att märka ut den. Rätt?

En fiberkabel är dock inte svart, om det nu inte är armerad fiberkabel..
Jag vet inte vad det är för kabel men det finns ingen el i området och jag vet att fiberkabeln går ut till parken utanför staketet.
 
MrJay MrJay skrev:
Tolkar jag det rätt så är fiberkabeln (inuti det vita skyddsröret) förlagd på 30cm djup och man har använt markeringsband för el för att märka ut den. Rätt?
Ja men jag vet inte om det är fiber. Fiberkabeln i krypgrunden är vit så det känns förstås osannolikt att den byter färg på vägen.

Förstår jag dig rätt att du menar att den hade varit annorlunda utmärkt om det hade varit fiber?

Det står Ericsson på den om det är till någon hjälp om den känns betydligt nyare än att den är från 1969.
 
Fast det exponerade ser ut som en jordkabel av någon sort, el, tele eller kabeltv. Ser inte ut som fiber.
Kan också vara något man grävt ner själv för belysning i trädgården. Vi har sådana med i trädgården, alltid spännande att gräva.
 
Den går ut i parken så jag tror inte det är någon egen belysning eller liknande.
 
Som sagt, jag har svårt att tro att det är fiber, utan nått av det andra.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Som sagt, jag har svårt att tro att det är fiber, utan nått av det andra.
ok men vad säger ni om djupet? Är det felgrävt? Borde den inte ligga djupare och i ett rör?

och vågar man plantera ovanpå?
 
Varför skulle man gräva ner en fiberkabel och markera den med ett gult band märkt ELKABEL?

Det skulle nog gå att datera kabeln. 2013 såldes Ericsson Cables.

Det bör finnas en märkning av kabeltyp på samma sätt som den är märkt Ericsson.
 
Vad är det för diameter på den svarta "kabeln". Och det är ovanligt med gula skydd märkta elkabel till fiber.
Svart fiberslang/duct till fastighet har jag inte sett, finns dock som färg.
 
MrJay
C Cpunk skrev:
ok men vad säger ni om djupet? Är det felgrävt? Borde den inte ligga djupare och i ett rör?

och vågar man plantera ovanpå?
Djupet är OK, tyvärr.. tycker det bör absolut ligga i rör.

Personligen har jag förlagt både el och fiber på 70cm djup i egna respektive 50mm rör med rätt färgmarkering (gul för el och grön för fiber) och markeringsbanden på 60cm djup. Om du vågar plantera ovanpå vet jag tyvärr inte, det beror på vad det är du planterar samt hur djupt rötterna går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.