N
Beställde fiber från IP-Only i maj 2017. När inte det minsta lilla hänt 30 månader senare begärde jag att få häva min beställning för att inte vara låst ifall Telia skulle komma med ett erbjudande igen (de hade nämligen gjort det när det hade gått c:a 15 månader från det att jag och mina grannar tecknade avtal med IP-Only).
Fick häva mitt avtal utan att behöva betala någon straffavgift.
Häromdagen fick jag ett nytt erbjudande från IP-Only (som det inte synts ett spår av i området):

Ordinarie pris: 39 900:-
Kampanjpris: 35 900:-
Avdrag om jag tecknar abonnemang 24 månader hos Viasat: 9 000:-
ROT&RUT-avdrag: 8 850:-.
Totalt pris: 18 050:-

I erbjudandet från Telia framgick klart och tydligt att man inte kunde göra något ROT-avdrag. Minns inte hur det var med RUT.
Har precis fått nytt avlopp installerat och med 4,5 dagars arbete blev ROT 9 600:-.
Förefaller märkligt att det skulle kunna bli så mycket som 8 850:- i ROT/RUT för det arbete som görs specifikt på min fastighet av IP-Only. Det står även tydligt i villkoren att fastighetsägaren ansvarar för att kraven för ROT/RUT är uppfyllda och att man blir skyldig att betala mera om Skatteverket underkänner avdraget.
Vad gäller Viasat binder man sig på 24 månader och till ett pris av 399:-/mån de första 12 månaderna. Därefter 499:-. Detta om man enbart tecknar avtal om fiber. Lägger man till TV-abonnemang blir priserna ännu mycket högre beroende på vilket paket man väljer.

Jag har inga som helst planer att hoppa på detta erbjudande eftersom jag dels sett hur mycket problem det varit kring IP-Only och deras installationer och dels för att mitt "fasta bredband via mobilnätet" med helt fri surfmängd hos Telia fungerar så otroligt bra. Bra hastighet på mellan 125-200 Mbit/s ner och runt 70 Mbit/s upp som täcker mina behov gott och väl.
Tycker bara det är intressant att IP-Only kan ta med ett så pass högt ROT/RUT-avdrag i sin kalkyl när Telia inte har med något ROT alls i sin. Är det rimligt?
 
  • Bild på ett erbjudande från IP-Only om fiberinstallation med prisspecifikationer och tjänstepaket från Viasat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Det känns ju inte som det bästa erbjudandet som finns
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Blodsoppen
Hej!
Jag hoppade inte på fibertåget när det gick. Blev idiotförklarad av en del. Jag tyckte det var på tok för mycket pengar för något som inte behövdes.
Nu har vi sagt upp vårt ADSL och kör mobilt bredband från Telia. Funkar toppen, bättre än ADSL. Vi streamar på tre tv apparater mobiler och datorer utan problem. Kan tilläggas att vi bor på landet. Känner mig som en vinnare. Idag kommer vi även billigare undan än med ADSL.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanN03 och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Hej!
Jag hoppade inte på fibertåget när det gick. Blev idiotförklarad av en del. Jag tyckte det var på tok för mycket pengar för något som inte behövdes.
Nu har vi sagt upp vårt ADSL och kör mobilt bredband från Telia. Funkar toppen, bättre än ADSL. Vi streamar på tre tv apparater mobiler och datorer utan problem. Kan tilläggas att vi bor på landet. Känner mig som en vinnare. Idag kommer vi även billigare undan än med ADSL.
Låt inte denna tråd bli ytterligare en med argument för och emot fiber.
TS vill vet hur det kommer sig att IP Only kan använda ROT/RUT och inte Telia.
Hos oss tror jag Telia sa att arbetet som de skulle kunna använda ROT på va såpass liten del av totalen så att det administrativa skulle äta upp det avdraget, Nu va ju detta för några år sedan.
 
  • Gilla
RompisKompis och 3 till
  • Laddar…
Säkert nå fuffens som inte blir nått i slutändan, det är väll så IP only jobbar.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanN03 och 2 till
  • Laddar…
T
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Hej!
Jag hoppade inte på fibertåget när det gick. Blev idiotförklarad av en del. Jag tyckte det var på tok för mycket pengar för något som inte behövdes.
Nu har vi sagt upp vårt ADSL och kör mobilt bredband från Telia. Funkar toppen, bättre än ADSL. Vi streamar på tre tv apparater mobiler och datorer utan problem. Kan tilläggas att vi bor på landet. Känner mig som en vinnare. Idag kommer vi även billigare undan än med ADSL.
”Känner mig som en vinnare.”, Grattis, låter som de som köpte skrivmaskin 1990, eller ännu hellre investerade i en rabatterad kamera med filmrulle 2005!
Men känslan är skön, njut, men kom ihåg känslan för den kommer att vara lika övergående som ett myggbett!
 
  • Haha
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Började fundera lite mer och tror att det även beror på hur de olika fiberföretagen använder maskiner eller personal när det gräver. Och även i Telias fall så kan de i många fall använda befintlig kanalisation så arbetskostnaden som ev skulle vara ROT/RUT avdragsgill blir liten i det fallet. Men IP Only och flera andra behöver gräva in till alla fastigheter och använder kanske då lite maskiner och det är bara personalkostnaden som man kan göra ROT avdrag på.
 
Beror nog lite på vad som ingår o inte antar jag.. :thinking: ROT dras för markarbetet hos dig, på just din tomt (rörnedläggning, grävning, grovåterställning efter).. och Rut är väl för installation/data inkopplingshjälpen inne i huset..

De erbjudanden jag sett har jag för mig inte hade så höga avdrag.. kanske ett par tusenlappar.

Men om du har stor tomt med lång väg till huset.. så tar allt längre tid.. mer grävning o återställning..

Har du dessutom begärt extra hjälp för dragning av kablar inne i huset, så tar ju det tid..

Då ökar både kostnaden för ditt fiber..., och du får nyttja mer av ROT/RUT
 
N
Snigla Snigla skrev:
Beror nog lite på vad som ingår o inte antar jag.. :thinking: ROT dras för markarbetet hos dig, på just din tomt (rörnedläggning, grävning, grovåterställning efter).. och Rut är väl för installation/data inkopplingshjälpen inne i huset..

De erbjudanden jag sett har jag för mig inte hade så höga avdrag.. kanske ett par tusenlappar.

Men om du har stor tomt med lång väg till huset.. så tar allt längre tid.. mer grävning o återställning..

Har du dessutom begärt extra hjälp för dragning av kablar inne i huset, så tar ju det tid..

Då ökar både kostnaden för ditt fiber..., och du får nyttja mer av ROT/RUT
Fast detta erbjudande gäller ju generellt d.v.s. till alla som hoppar på det oavsett hur tomten ser ut o.s.v.
Tycker bara det verkar orimligt att det skall kunna generera så pass stora avdrag.
 
N
snuttjulle snuttjulle skrev:
Låt inte denna tråd bli ytterligare en med argument för och emot fiber.
TS vill vet hur det kommer sig att IP Only kan använda ROT/RUT och inte Telia.
Hos oss tror jag Telia sa att arbetet som de skulle kunna använda ROT på va såpass liten del av totalen så att det administrativa skulle äta upp det avdraget, Nu va ju detta för några år sedan.
Den förklaringen låter ju ganska rimlig.
 
N
snuttjulle snuttjulle skrev:
Började fundera lite mer och tror att det även beror på hur de olika fiberföretagen använder maskiner eller personal när det gräver. Och även i Telias fall så kan de i många fall använda befintlig kanalisation så arbetskostnaden som ev skulle vara ROT/RUT avdragsgill blir liten i det fallet. Men IP Only och flera andra behöver gräva in till alla fastigheter och använder kanske då lite maskiner och det är bara personalkostnaden som man kan göra ROT avdrag på.
Här (landsbygd) skulle Telia få göra allt från grunden och det i ett stort geografiskt område.
 
N Nalleman64 skrev:
Fast detta erbjudande gäller ju generellt d.v.s. till alla som hoppar på det oavsett hur tomten ser ut o.s.v.
Tycker bara det verkar orimligt att det skall kunna generera så pass stora avdrag.
Så dyra erbjudanden ip-only får inte vi, jag menar slutsumman är ungefär lika.. men inget annat.

Vi tecknade upp med dem 2017 också, sedan följde lång väntetid.. mycket jagande för info - lite action.. fick erbjudande från annan aktör och vi tecknade upp oss hos dem också (medvetna om att vi ev kunde bli sittande med två.. men vi hade väntat i 3 år typ).

Sa upp ip-only förra sommaren, men fick advokathjälp för saken.

De var inte så glada då de börjat gräva i området (liksom andra aktören som låg före). Sa att vi kommer inte få rabatterat pris om vi ville koppla på oss i efterhand.. det visade sig vara felaktigt - erbjudandet efter var billigare :oops: men vi var givetvis inte intresserade då heller.

Farscinerande hur de behandlar sina potentiella kunder.

Men oavsett så är det bara ”grunderna” som ingår, vi funderade på att låta dem dra linan till vårt serverskåp i huset.. det är 15 meter kabeldragning, tre stenväggar o ta sig igenom.. DET har inte alla i sitt hus.. och skulle bli en extra bet för oss.. med 50% Rut på arbetskostnaden.. (då ökar ju den sidan.. precis som priset för oss., - den delen är ju olika för alla OM man behöver göra nått extra inne)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Här (landsbygd) skulle Telia få göra allt från grunden och det i ett stort geografiskt område.
ROT får ju ändå bara göras på den privata tomten så om det är dålig infra runt omkring är inget de kan göra några ROT avdrag på.
 
N
snuttjulle snuttjulle skrev:
ROT får ju ändå bara göras på den privata tomten så om det är dålig infra runt omkring är inget de kan göra några ROT avdrag på.
Exakt och då blir det ju ännu konstigare att Telia inte kalkylerade med något ROT-avdrag men IP-Only gör det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.