Hej!
För 15 år sedan byttes (tyvärr) teglet mot betongpannor. I detta tror jag att nedersta skiftet nu har fått en egen och för brant vinkel - snö/is som hasar av taket straffar idag hängrännan så de böjs (org, grov, 30-tal, koppar 45g lutning). Viss pannor ”missar” idag också hängrännan - även detta löses då. Lägger jag nedersta skiftet med samma vinkel som övriga så löses detta tänker jag, dvs upp ca 20mm.

Men hur får jag upp pannorna ca 20mm utan att skapa ett längsgående stopp med läkten? Vatten och bös behöver kunna rutscha av?

(Snörasskydd hör inte ihop med 30-talsstilen...)


Tak med betongpannor och för brant vinkel närmast hängrännan, potentiell skadeorsak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredric_n
  • Laddar…
Du förlänger ströläkten oxh lägger en till bärläkt som den understa raden kan luta sig mot. Tyvärr felgjort då det lades om. I många lägen ställer man även den sista bärläkten på högkant för att få bort den sista lutningen på pannorna,
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Du förlänger ströläkten oxh lägger en till bärläkt som den understa raden kan luta sig mot. Tyvärr felgjort då det lades om. I många lägen ställer man även den sista bärläkten på högkant för att få bort den sista lutningen på pannorna,
Tack för svar.
Inser att det inte syns på bilden - men takets nedre del är högre, vet ej varför - men sett det på många ställen. Jag behöver alltså bara 20mm - strö och bärläckt blir tillsammans för högt, eller ska det nedersta skiftet ha en mer horisontal lutning än övriga pannor - vilket då blir fallet?
 
Går ni med hjälm på när snö/is lossnar från taket då ni vägrar montera snörasskydd?
 
Du har en takfotskil nertill, det är därför det är högre.
 

Bästa svaret

Rickard.
Det är en takfotskil, ingenting ovanligt även fast det inte rekommenderas idag.

Bästa kanske är att flytta om hängrännan men annars kan du nog bygga med 12mm ströläkt eller använda kombiläkt (stålläkt) med hål för att släppa igenom vatten, exempelvis Lindab har en låg variant. Båda lösningarna är känsliga för att sättas igen av skit men det är ju din nuvarande lösning också.
 
Tack för era svar.
Låg läkt blev för klent (10 + 10mm), eller man får sätta de "lodräta" väldigt tätt så Rickard.ag tips om kombiläkt blir bäst - viste inte att produkten fanns, tack! Dock rätt små hål, bara för vatten inte bös, men bättre än att snön förstör de gamla koppar stuprännorna. Att sänka infästningen av hängrännorna är en idee - men de har suttit där sedan 30-talet och är grova. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.