Hej! Det här blir mitt första inlägg så jag hoppas jag placerat tråden någorlunda rätt!

Korta versionen:

Jag Är en lekman, en novis och jag hittade ett gäng fräna plankor i en lada på tomten som legat där på en hylla i något år eller mer.
Stod ikea på vissa, tror det vart en spjälsäng.

Det är lite svarta prickar, missfärgningar och små jack och jag undrar lite om det är något man kan såga av, slipa bort, putsa väck och olja in eller på något annat sätt fräscha upp och sedan ställa in i huset som en omarbetad prydnad/hylla?


Eller är det bara att slänga brädorna, bränna kläderna och lära sig som tumregel att man ska köpa sitt virke på brägårn och inte ta gamla plankor från ladan in till villan?


Vill ju inte gärna ta in mögel eller fel kryp in i huset.


Vad tror ni?




Långa versionen:

Jag har nyligen på ett rejält bananskal blivit halvt med hus i Norrland efter att ha bott i en liten lägenhet i en förort i en större stad.

Huset här uppe är förhållandevis fräscht och nyrenoverat och har en tillhörande gammal lada och garage samt en del ved, virke och tegel som gamla ägaren lämnade efter sig både i i ladan, på betonggolvet i källaren och lite utspritt här och var och som Jag till stor del fått fritt spelrum att leka med och öva på.

Innan jag flyttade hade jag endast haft en minidragare från Clas ohlson för tavlor och montering i min lägenhet så jag beställde hem några verktyg i hopp om att kanske lära mig bli lite händig.

Jag köpte bland annat en ryobi skruvdragare, ryobi sticksåg, en geringsåg, lite bits, klämmor, vinkelhake, och lite annat diverse.
Jag har aldrig egentligen använt nått av det i vuxen ålder men kände att det var lika bra att köpa helt okay grejer direkt.

När jag väl hade fått gång min Ryobi och fattat hur chucksen funkade var det bara att tuta och köra.

Satan i gatan när jag satte första slumpmässiga skruv i första bästa fula Planka med min nya fina dragare.

Det var så jäkla kul att jag drog i fyra skruvar till i bara farten.

Till saken:
Jag hittade ett gäng förhållandevis fräscha plankor ute på en hylla i ladan. Stod Ikea på dem, tror det vart en spjälsäng. De har nog legat där något eller två och jag tänkte löst såga isär och skruva ihop någon hylla eller så med de fräna mönster som uppstått.


Dock är det små svarta prickar lite här och var, samt lite mörk färg/missfärgningar.
Min Spontana tanke går till typ vägglös spillning eller någon liknande eventuellt mögel eller bara damm och smuts...

Ska man kasta allt? Kan man såga av fräscha halvor Eller kan man kanske borsta lite, slipa lite och olja lite så är det kalas och något man vågar ställa inne i sitt hem utan risk att sprida något till husets inre?


Tack på förhand och glad påsk hörrni!


Edit: fina plankor är inte rätt ord för det här forumet, de är ju egentligen jäkla raspiga och skitiga men ändå
 
  • Gammal träplanka med svarta prickar och repor, potentiellt från en nedmonterad spjälsäng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt träplank med svarta prickar och slitage, eventuellt mögel, står uppställt i ett odefinierat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gammalt träplank med svarta prickar och missfärgningar som ligger i en lada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett gammalt träplank med små svarta prickar och missfärgningar i ett stenbelagt rum, åldern och slitage syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ljus träplanka med svarta prickar som kan vara mögel eller smuts, mot en suddig mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett träplank med små svarta prickar och lätt missfärgning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på ett gammalt träplank med mindre svarta prickar och missfärgningar som visar slitage och möjlig mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt träplank med svarta prickar och slitage, eventuellt från en nedmonterad Ikea-spjälsäng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gammalt plank med svarta prickar och små jack upptäckt i en lada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett gammalt plank med svarta prickar och missfärgningar som eventuellt behöver rengöras eller kasseras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett träplank med svarta prickar och missfärgningar som kan vara mögel eller smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där virket hade jag använt alla dagar i veckan, ser mer ut som insektsskit än mögel.
 
P patfred skrev:
Det där virket hade jag använt alla dagar i veckan, ser mer ut som insektsskit än mögel.
Jo, det är känslan jag hade också men samtidigt kanske de ligger nå larver eller ägg i någon springa som ligger och väntar på värme


Smörja in med paraffinolja och sen se om Alien kanske
 
Ser ut som flugskit och bitmärken från en tvååring som inte vill sova, om du frågar mig.
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.