E El-Löken66 skrev:
Då gäller det väl att se till att effektförlusterna ta tillvara, det behövs ju värmetillskott 8/12-delar av året. Det med 1 cm känns inte helt rätt, det är inte mobiltelefon du tänker på då?

Det har ju i alla fall experimenterats med el vägar där spolar lägga under asfalten, så en eventuell begränsning måste kunna mätas i decimeter tycker jag.

Känner inte till så mycket om konceptet, tänkte mest om det kunde tillhöra framtidens teknik?
Kan bli, den teknik som forskars med ska vara betydligt effektivare.
1cm är mobiltelefon ja.
 
T Thomazo skrev:
Planerar för laddningen tills min nya V60 kommer. Jag undrar varför man skall betala för en laddbox när en vanlig laddare med Schuko-uttag fungerar? Det enda som diskuteras är brandrisken med denna kontakt. Jag har en ny kabeldragning 5*6mm2 direkt från elcentralen till garaget så varför inte bara byta kontakten på en schuko-laddare mot ett 25A uttag/handske? Det lär finnas några med temperaturvakt i schuko-kontakten så dessa är kanske inte aktuella. Känns onödigt att betala 8000:- för en box när en extra Schukoladdaren bara kostar 1.699kr. Jag har ingen nytta av dom extra finesser som en laddbox eventuellt tillför, (energiräkning, lastbalans, timer o.dyl). Tacksam för synpunkter.
Om du begränsar laddhastigheten till låga ampere går det bra. Men då stryper du den hela tiden och måste växla fram och tillbaka mellan olika laddstyrkor om du helt plötsligt får tillgång till ett ställe som har lite mer kräm. Så är det med min frus Passat GTE t.ex. Om Volvon själv kan känna av om den är kopplad till en vanlig adapter du kopplar till schuko eller laddbox kanske det underlättar.

Men i vilket fall som helst, om det är som med Passat GTE så finns det risk att du glömmer minska till låga ampere igen och det kan leda till att ditt garage/hus brinner ned. Bara så du vet.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jo, men de flesta laddhybrider (skulle jag tro, min har) har schemalagd laddning. Dvs jag lämnar den tom på kvällen och på morgonen är den laddad och uppvärmd den tiden jag ställer in. Då får man ju del av den fördelen. Jag tror inte valet av laddbox är rent ekonomiskt, snarare bekvämlighet/säljsnack/status/okunskap.
Det är lite olika. Vissa har inte någon praktiskt användbar styrning i bilen, då är det smidigt med en laddbox som går att styra. Men Volvo, Audi, Volkswagen, Tesla och några till har smidig styrning som du kan lägga in hos Tibber eller liknande för att inte bara ha den full-laddad vid rätt tidpunkt, utan även se till att du laddar när det är som billigast, helt oavsett intelligens i laddbox/schuko.
 
M Martin_ skrev:
Kan bli, den teknik som forskars med ska vara betydligt effektivare.
1cm är mobiltelefon ja.
Det finns ett antal lösningar, även rena produkter som går att köpa idag som hanterar laddning med 10-20kW ladd-effekt med enbart ett fåtal procents förluster med plattor som ligger på marken, några cm tjocka och motsvarande i underredet på bilen. Snö och is är inget hinder i sammanhanget. Jag övervägde att köpa en lösning för 3 år sedan, men avstod då jag bara leasade den Nissan Leaf jag hade då.
(Det finns även de som arbetar med "rörliga delar" i antingen bilens underrede eller plattan på marken för att minska avstånd och förluster)

Det som de saknar i dagsläget skulle jag säga är en gemensam standard för överföring och kommunikation som gör att biltillverkare kan installera det från fabrik och att parkeringsplatser/laddplatser kan förses med dem.

För snabbladdning är det än så länge rätt svårt att hitta en bra lösning för att skicka över 350-400kW trådlöst. Även en enstaka procents förlust i den överföringen blir ju ett rätt rejält värmeproblem att hantera...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Har laddat min Passat GTE i nästan tre år nu med schako-laddaren. Med fräscht uttag monterat på och ovanför icke brännbart material är risken mycket liten. (Det finns trots allt ”bara” ett dokumenterat fall av brand pga laddning, det där parhuset i Sunne där orsaken troligen var en felaktigt använd timer).

Har dock precis skaffat en laddbox för kommande elbil, men jag hade troligen aldrig köpt en för enbart laddhybrid. Som jag ser det efter att nu ha kört med båda varianterna är fördelarna med en laddbox för en laddhybrid (förutom den något ökade säkerheten då) ca 50 % snabbare laddning - bra om man kommer hem tom och ska iväg igen snart. Vidare får man högre effekt vid förvärmning på el och den högre laddeffekten ger en högre batteritemperatur - bra om man vill optimera räckvidden vintertid genom att ladda den sista tredjedelen precis innan avfärd. Men å andra sidan kan man köpa väldigt många liter bensin för vad laddboxen kostar.

Angående att klippa schukon och byta mot en CEE är jag osäker, alla seriösa modeller har väl en temp-sensor i kontakten? Men den går säkerligen att lösa med lite hack..
 
  • Gilla
Thomazo
  • Laddar…
Har man ett CEE uttag behöver man inte oroa sig för värmeutveckling i stickpropp/uttag om man laddar med 10 eller 16 A. CEE har mycket robustare konstruktion.
 
Hur är det med laddhybrider, har några ens tre-fasladdning? Tänk på att laddaren sitter i bilen, laddkabeln/wallbox förhandlar bara om strömstyrka och gör jordfelskontroll.

Det verkar som det sitter en 3.6 kW laddare i S60 plugin, dvs 16A 230V. Din laddkabel är gjord för 16A eller 10A, allra mest troligt 10A. Laddkabeln säger då till bilen: "hörru, du får bara dra 10A!", och bilen lyder. Det spelar ingen roll om du kopplar in laddkabeln med 3-fas 32A eller 230V 10A schuko, den kommer bara säga "10A en fas max!".

Om du vill ladda snabbare skaffa en laddkabel med blå enfas CEE (husvagnskontakt) som är gjord för 16A. Gäller att du sätter upp sådana uttag på de ställen du vill ladda. Alternativt ta den fast på det ställe du är mest, och använd medföljande 10A på de andra ställen där du bara har en schuko.

Exempel:
https://chargingshop.eu/sv/produkt/16a-laddningsadapter-duosida-36-kw-typ-2-till-cee-kontakt/
 
E elmont skrev:
Har man ett CEE uttag behöver man inte oroa sig för värmeutveckling i stickpropp/uttag om man laddar med 10 eller 16 A. CEE har mycket robustare konstruktion.
Sant! Jag tänkte mest på att ”laddklumpen” kanske inte släpper på strömmen om värde från tempgivaren saknas, men det borde gå att lösa tämligen enkelt.

Ett tillägg också att mitt resonemang gäller främst bilar med max 3,7 kW/16 A-enfas. Nu börjar det komma laddhybrider med större batterier och högre laddeffekter, då kan en box vara mer relevant eftersom laddtiden blir betydligt kortare jämfört med schuko-varianten på 10 A - om man inte nöjer sig med att ladda över natten, då duger schukon fortfarande lika bra.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jo, men de flesta laddhybrider (skulle jag tro, min har) har schemalagd laddning. Dvs jag lämnar den tom på kvällen och på morgonen är den laddad och uppvärmd den tiden jag ställer in. Då får man ju del av den fördelen. Jag tror inte valet av laddbox är rent ekonomiskt, snarare bekvämlighet/säljsnack/status/okunskap.
Aha, tack - då förstår jag att det styrs av bilen
 
P Pickadollen skrev:
Aha, tack - då förstår jag att det styrs av bilen
Inte nödvändigtvis, utan bilen säger vad den vill ha och när. En smart laddbox kan dock styra det bilen kan få, med lastbalansering. T ex kör du alla förbrukare i huset med 16A säkringar finns det kanske inte mycket kvar till bilen. Utan laddbox skulle det istället resultera i att en huvudsäkring löser ut (hänt mig vid ett tillfällen). Men det motiverar i mitt fall ändå inte att investera i en laddbox, men som sagt hade jag haft en elbil med större effektuttag skulle jag inte vilja vara utan den funktionen.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Inte nödvändigtvis, utan bilen säger vad den vill ha och när. En smart laddbox kan dock styra det bilen kan få, med lastbalansering. T ex kör du alla förbrukare i huset med 16A säkringar finns det kanske inte mycket kvar till bilen. Utan laddbox skulle det istället resultera i att en huvudsäkring löser ut (hänt mig vid ett tillfällen). Men det motiverar i mitt fall ändå inte att investera i en laddbox, men som sagt hade jag haft en elbil med större effektuttag skulle jag inte vilja vara utan den funktionen.
Är det inte tvärtom? Bilen vill väl alltid ha max. laddström om möjlighet finns, men laddkabeln/stationen begränsar strömmen till det värde den tycker är ok.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Är det inte tvärtom? Bilen vill väl alltid ha max. laddström om möjlighet finns, men laddkabeln/stationen begränsar strömmen till det värde den tycker är ok.
Det beror vad du har ställt in bilen på. T ex står min på 16A som max, men jag får bara 10A via schucko- sladden. Laddar jag via box (t ex på IKEA osv) laddar den 16A. Men jag skulle lika gärna kunna ställa den på t ex 5A(fråga mig inte varför). Jag minns inte om man även kunde spara max A i laddprofilen också (dvs schemalagd).
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Är det inte tvärtom? Bilen vill väl alltid ha max. laddström om möjlighet finns, men laddkabeln/stationen begränsar strömmen till det värde den tycker är ok.
Men jo, du har nog rätt. Jag syftade på att bilen säger det den vill baserat på användarprofilen, vilket ofta är max. Sen bestämmer en box med lastbalansering hur mycket den får utan att överbelasta huvudsäkringarna. Jag har även för mig att vissa modeller kan välja mellan faserna, dvs 3-fas till boxen och 1-fas vidare till bilen. Den lösningen är ju nästan ett krav för en elbil som måste ladda under större delar av dygnet jämfört med en hybrid. Speciellt när det är kallt ute...
 
Fråga ditt försäkringsbolag. I vår BRF radhus kräver bolaget laddbox.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Är det inte tvärtom? Bilen vill väl alltid ha max. laddström om möjlighet finns, men laddkabeln/stationen begränsar strömmen till det värde den tycker är ok.
Det beror på bil. På de tidigare Nissan Leaf jag haft så har det gått att ställa in 10/16A via laddboxen (Schuko dvs 1 fas) men bilen tog allt vad den fick utan möjlighet till inställning.

Men med teslan så ställer jag in en max-spänning i laddboxen (upp till 32A trefas) med en fysisk switch.
Sedan ställer jag in i bilen vad jag vill ha för nivå, från 5A (eller 3A?) till 16A trefas.

Hade jag då kört min Leaf med Teslas "dumma" laddbox så hade jag varit begränsad till att ladda med den nivån som var inställd vid montering..
Då hade det varit intressant med en "intelligentare" laddare som kan styra laddnivån baserat på husets övriga förbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.