Stellemark skrev:
Ekliden (motsv Kvadraten eller Aria av andra tillverkare) DOCK med inredd ovanvåning
999 000 för byggsats
1 708 500 Nyckelfärdigt minus sckatarbeten och yttre målning men inkl färg)

Kastanjen (det som jag just nu lutar mest åt)
Oinredd ovanvåning
845 000 för byggsatsen
1 396 000 NF
Inrett
938 000 Byggsats
1 651 300 med inrett

NF I Gbgs trakten


Har alla priserna så messa om det gäller speciella hus.
Är jag knäpp som tycker detta verkar prisvärt??

Det enda jag uppfattat som negativt är att de bara har 195 mm isolering i ytterväggarna. Hur väggarna är uppbyggda vet jag inte i detalj. Var nogranna med att få en uppskattning av driftskostnaderna i dessa tider av ny energideklaration. Hus med bara 195 mm kan få problem om man inte löst det på annat sätt än med lösullsisolering. Ett "billigt" hus idag kan i värsta fall bli en dyr affär på sikt. Men som sagt - döm inte ut vårgårda förrän ni fått en energiberäkning. Själv är jag mycket intresserad av dem och planerar gå vidare i diskussionen.
 
195 mm???
Var har du fått det ifrån? Vårt hus har 170+45. Så också på alla detaljritningar som inte är specifika för vårt hus utan är VH standard ritning över ytterväggsblocken.
Vi byggde för ett år sedan men jag har ju mycket svårt att tro att de har minskat på isoleringen idag...
 
Massa skrev:
195 mm???
Var har du fått det ifrån? Vårt hus har 170+45. Så också på alla detaljritningar som inte är specifika för vårt hus utan är VH standard ritning över ytterväggsblocken.
Vi byggde för ett år sedan men jag har ju mycket svårt att tro att de har minskat på isoleringen idag...
Ska kolla detta i morgon ;-) har leverans beskrivningen på jobbet så kan kolla direkt...
 
Massa skrev:
195 mm???
Var har du fått det ifrån? Vårt hus har 170+45. Så också på alla detaljritningar som inte är specifika för vårt hus utan är VH standard ritning över ytterväggsblocken.
Vi byggde för ett år sedan men jag har ju mycket svårt att tro att de har minskat på isoleringen idag...

Så vit jag kan se står det följande i leveransbeskrivniongen.

170+45 mm regelverk med 170+45 mm isolering.

Vad betyder detta egentligen (upplys mig)
 
  • Gilla
Ivar81
  • Laddar…
Massa skrev:
195 mm???
Var har du fått det ifrån? Vårt hus har 170+45. Så också på alla detaljritningar som inte är specifika för vårt hus utan är VH standard ritning över ytterväggsblocken.
Vi byggde för ett år sedan men jag har ju mycket svårt att tro att de har minskat på isoleringen idag...
Det låter ju kanon! Har de någon form av lättreglar? 170+45 motsvarar något mer än 215 mm lösull va? Kan inte riktigt det där. Men då är det ju ändå helt OK. Tyckte att säljaren sa det där med 195 över telefon men jag kanske missuppfattade...hoppas det :)
 
Lättreglar...? Nej det tror jag inte.

Jag är ingen expert på det här men jag tror att det fungerar så här, rätta mig gärna någon om jag har fel.

Att man använder 170 +45 mm isolering är för att undvika köldbryggor.

Ett väggblock är uppbyggt så här utifrån och in:
Ytterst har man lockläkt och panel
10 mm luftspalt
Vindpapp
Regel 45x45 + 45mm mineralull
Regel 170x45 + 170 mm mineralull
Plastfolie
Gipsskiva
Tapet:D
 
LB-hus kör något som de kallar lättregelvägg där 230 mm motsvarar 300 mm i lösull. Vet inte exakt innebörden... :-\
 
Stellemark skrev:
Har alla priserna så messa om det gäller speciella hus.
Är jag knäpp som tycker detta verkar prisvärt??
Jag vill väldigt gärna veta priserna på deras 1,5-planshus.
Ekängen 3 och 4 och även Lönnen! Om du har priser med och utan inredd övervåning vore det kanon!
Säljaren vi pratat med uppger att de bara gör ett prisavdrag på 150 000 för oinredd övervåning vilket inte verkar stämma. Andra leverantörer brukar ju ta mellan 250' - 350' för en övervåning.

Tack så mycket på förhand.
 
Hej!

Vi har varit mycket sugna på att bygga med Vårgårdahus, dock vill de att vi vänder oss till någon annan leverantör för att vi har för mycket speciallösningar vi vill ha - det gäller främst att vi vill ha ftx-ventilation, 300mm isolering under plattan, 45 extra isolering i väggarna (vårt förslag var 1*190mm, jag ville ha + 45mm), minst 400mm i taket och något intelligent elsystem (EIB/KNX eller IHC).

Helst ville jag också få möjlighet att provtrycka huset så att det blev tätt och var beredd på att ta extra kostnader för att se till att det verkligen är tätt då det känns rätt idiotiskt att ha ett välisolerat hus med hål överallt så att det blåser rätt in. Av samma anledning vill jag ha FTX-ventilation istället för en ordinär frånluftsvärmepump som ju vintertid närmast är att betrakta som en elpanna.

Från det att vi begärde offert tills vi fick en och detta besked gick det två till tre månader... (dock fick vi en offert på ett mindre modifierat standardhus betydligt snabbare, men det är nog så att de inte varit direkt snabbast...)

I detta fall tror jag dock att det är deras säljare i Göteborg som är rädda för att vi har för höga krav eller kan för mycket. I min värld är det dock inga orimligheter jag vill ha - jag vill bara ha en energieffektiv bostad och detta är det billigaste sättet att göra det på.

I övrigt har jag talat med några som byggt och ungefär 50/50 är nöjda/missnöjda och som redan byggt, så min uppskattning är att de ligger runt medelstrecket, eller kanske något över.
 
Intressant peoe!
Du låter precis som min sambo (han är instrumentmakaren och MYCKET noga med detaljerna :)). Har ni hittat någon bra hustillverkare som ger en bra offert med era krav?
Vi har börjat titta på Sävsjö trähus som har bergvärme som standard istället för de nu allenarådande frånluftsvärmepumparna.
 
cian skrev:
Intressant peoe!
Du låter precis som min sambo (han är instrumentmakaren och MYCKET noga med detaljerna :)). Har ni hittat någon bra hustillverkare som ger en bra offert med era krav?
Vi har börjat titta på Sävsjö trähus som har bergvärme som standard istället för de nu allenarådande frånluftsvärmepumparna.
(Såg för övrigt någon annan få bassning, så jag uppger härmed följande:
Jag heter Peo Emgård och bor i Mölndal. Jag har alltså inte byggt något hus utan bara haft en ( i och för sig mycket givande) dialog med Vårgårdahus. Säljaren (som jag inte tror är anställd utan egen) har inte vägrat att bygga utan snarast rekommenderat mig att leta vidare på grund av kraven jag ställt.)

Jag skulle lista KarlsonHus Ekomer som min absoluta n:r 1. De kontakterna jag haft med dem har varit positiva och proffsiga. Framför allt har de en bok snarare än en katalog för Ekomerhusen som är riktigt bra. För någon som just börjar fundera på hur ett hus egentligen skall byggas är väl det så nära facit man kan komma. Dock har det - i alla fall i vårt fall med riktigt stort hus - blivit på tok för dyrt. I min senaste korrespondens med säljaren jag pratat med verkar det dock som att någon av oss (förmodligen jag, men jag har väl aldrig fel??? ;) har missuppfattat priset så att det nu verkar skilja en miljon istället för två och en halv mellan alternativen. I ärlighetens namn ingår faktiskt en hel del mer då (värt några hundra tusen i alla fall) och i slutänden är det ju aldrig nån som vet vad något kommer att kosta, men min bestämda uppfattning är att det är cirka 750 000-1 500 000 dyrare.

Som andra alternativ tittar vi på VillaVarm (då måste vi göra om takkonstruktionen vi tänkt oss och en del andra avsteg) HM-hus (då får man inte ens en tidplan på när man kan hoppas bygga huset) Bollebyggshus och Götenehus (lite oklar prisbild kontra innehåll hittills och även om de faktiskt går med på att bygga precis som vi vill...)

Så den som lever får pastej.
 
Hej Peo!

Vi har ju utbytt erfarenheter tidiagre och kom fram till att vi hade rätt lika krav. Vi kommer troligtvis att bygga med Myresjöhus. De kan fixa både FTX och trycktestar huset i sin totalentreprenad. Extra isolering går också bra, även om jag inte frågat om de kan fixa i 2 olika skikt. Vi kör 240 mm i yttervägg, 450 mm i tak, 300 mm i grunden och 45 mm i innerväggar. I mitt tycke gör de det till ett helt OK pris också. Har du kollat med dem?

/Alex
 
Kungkokos
Berätta lite mer om vad du fått offert på och hur dyrt det blev.
Vi tittade på Myersjös visningshusi Vallentuna i helgen och det var verkligen fint men extrautrustat för 600.000:-
 
cian skrev:
Kungkokos
Berätta lite mer om vad du fått offert på och hur dyrt det blev.
Vi tittade på Myersjös visningshusi Vallentuna i helgen och det var verkligen fint men extrautrustat för 600.000:-
Hej! Vi kör Villa Växa med 98 kvm i botten och 45 graders taklutning. Helt vår egna planlösning. Braskamin för 50 000, råspont i tak, bättre parkett, 300 mm isolering i grund, takkupa, förstukvist, centraldammsugare, trappa, klinker i entré, spröjs, kök i fullhöjd, badrumsinredning med duschvägg mm. Nyckelfärdig nedervåning inkl. platta på mark med golvvärme. Kalaset landar på ca 1,7 MSEK för byggsats och entreprenad. Sen tillkommer lite för isolering av inneväggar.

Helt OK i mina ögon för att vara helt egen planlösning och totalentreprenad. FTX kostar ca 30 000 vilket erbjuds som tillval.

Hoppas det var intressant info!

Imorgon träffar jag Vårgårdahus säljare vilket skall bli mycket intressant.
 
A
Massa skrev:
Vi har byggt med Vårgårdahus.:)
Vi utgick från ett Kastanjen men ritade om det så att det passade oss. Vi valde bland många husföretag men tyckte att Vårgårdahus gav absolut mest för pengarna! Dessutom så kom vi bra överens med hussäljaren. Planlösning gick att ändra utan extra kostnad, något som verkar vara VH:s grej. Vi är jättenöjda med kvaliteten på byggsatsen. Bara en sån liten detalj som att panelen har snedsågat ändträ och givetvis riktig takspånt. Slutresultatet beror ju som alltid på hur bra jobb de lokala hantverkarna gör. I vårt fall gick även detta bra!

Totalt hamnade vi på 1,9 milj (inkl schakt och grund men utan tomt och kommunavgifter). Tillval vi gjorde var dubbelgarage, kupa, förhöjt väggliv, braskammin, extra köksval, dyrare kakel och klinker och innerdörrar. Vi tittade faktiskt även på Smålandsvillan men de blev dyrare när vi valt till de tillval vi ville ha!

Kika gärna in på vår hemsida så ser ni lite bilder...
Men det är väl ite för Nf?? Låter ju för bra för att vara sant! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.